Projekt o medijskoj pismenosti

ivana_miletic

Ivana Miletić

eTwinning projekt BeYouthiful Media okupio je 19 partnera u namjeri da promiču kritičko razmišljanje i razvijaju medijsku pismenost kod učenika, nastavnika, kolega i roditelja. Uz mnoštvo postupno gradiranih materijala i digitalnih alata usmjerenih k raspoznavanju istine od dezinformacija, sudionici su na Zoom sastancima čuli savjete direktno od vrhunskih svjetskih stručnjaka po pitanju medijske pismenosti (Halil Turker, Julie Smith, Sherri Hope Culver) koji su održali predavanja samo za sudionike projekta. Projekt je pratio trendove suvremenog oblika nastave provodeći 5E model istraživačkog učenja s maksimalnim angažmanom učenika tijekom istraživačkog procesa. Zadani vremenski okvir maksimalno je iskorišten te je projekt predstavljen kao primjer dobre prakse na eTwinning Creative Classroom Group 7th Unconference. Ostvareni ciljevi su suradnjom doveli do raznovrsnih finalnih proizvoda: mobilna aplikacija, virtualna izložba radova, e-knjige, glosar, edukativne digitalne igre. Projekt je proglašen eTwinning projektom mjeseca svibnja 2021. u Ukrajini.

Ključne riječi: medijska pismenost, lažne vijesti, eTwinning.

Uvod

Projekt je nastao iz ideje da se promiče svijest o važnosti razvoja medijske pismenosti kod učenika pripremajući ih za neizbježne situacije kroz koje svakodnevno prolaze bivajući u doticaju s različitim medijima. Fokus projekta je razvoj kritičkog mišljenja analizom medija koji neposredno, i dijelom nesvjesno za učenike, oblikuju njihovu osobnost i mišljenja. Projekt provodi 5E model nastavnih aktivnosti (Engage, Explore, Explain, Elaborate, Evaluate). Pet učenika 2.razreda strukovnog usmjerenja je unutar tog modela, kroz gradirane aktivnosti po kompleksnosti, upoznavalo osnovne pojmove vezane za medijsku pismenost, samostalno istraživalo o navedenoj temi, analiziralo i interpretiralo podatke, prezentiralo naučeno i vrednovalo rezultate projekta.

1.etapa: Engage

U prvoj etapi projekta učenici su se upoznali s osnovnim vokabularom potrebnim za razumijevanje tekstova o medijskoj pismenosti i dezinformacijama suradnički izrađujući glosar osnovnih pojmova na temu projekta.

Cilj početne etape je bio učenicima osvijestiti utjecaj koji mediji imaju na njih preko kritičke analize reklama koje nas okružuju. Učenici su trebali proučiti primjere raznovrsnih reklama i odgovoriti na pitanja: Što se oglašava? Tko oglašava i zašto? Koja je ciljana publika? Koje se ideje i vrijednosti ističu reklamom? Kojim tehnikama se pokušava privući pažnja ciljane publike? Nakon analize koja je izazvala diskusiju svih sudionika kod predstavljanja ove etape kolegama u razredu, učenici su imali kreativnu Slika 1- reklameradionicu te su sami smišljali reklame, prezentirali ih te se međuvršnjački vrednovali i demokratski odabrali par koji je najuspješnije odradio zadatak.

Slika 1. Rasprava o reklamama

Učenici su također u početnoj etapi proučavali internetske stranice s korisnim informacijama o zaštiti na internetu, sažimali naučeno te savjetovali kolege u razredu. Posebno zanimljiv zadatak bio je posjetiti određene internetske stranice te procijeniti radi li se možda o lažnim internetskim stranicama.

2.etapa: Explore

Iduća etapa projekta zahtijevala je znatan angažman učenika jer su morali samostalno istražiti određenu temu (npr. Prednosti razvoja medijske pismenosti) te napraviti kratak edukativni Powtoon videoSlika 2-prezentacije o njoj. Jedan je od rezultata projekta mozaik raznovrsnih videa na temu medijske pismenosti koja su poslije korištena i za uvježbavanje gradiva koje se tada obrađivalo (neupravni govor) prepričavajući poruke iz videa.

Slika 2. Učenice prezentiraju svoja videa o sigurnosti na internetu

Zadatak koji je omogućio učenicima da se izražavaju na kreativan i duhovit način svakako je bio zadatak osmišljavanja lažnih vijesti. Učenici su naučili kako u svega par klikova objaviti lažnu vijest uviđajući da i oni rijetko provjeravaju slične objave na koje nailaze na društvenim mrežama.

3.etapa: Explain

Učenici su radili u mješovitim internacionalnim timovima snimajući video objašnjavajući termine medijska pismenost i dezinformacije te video gdje učenici čitaju tekst koji su prethodno sami sastavili objašnjavajući različite oblike deSlika 3- poster 1zinformacija dajući primjere za njih. Nakon toga su napravljeni posteri koji prenose informacije o temi projekta koji su praktično iskoristivi za školske panoe. Konačno, učenici su imali slobodu odabrati objavu po vlastitom izboru i proučiti način na koji je ista vijest interpretirana i objavljena u različitim medijima uočavajući razlike među objavama, vrstu teksta, količinu fotografija i provjerenih informacija te svekoliki fokus objave.

Slika 3. Poster

4. etapa: Elaborate

U četvrtoj etapi projekta učenici su opet mogli osloboditi svoju kreativnost. Suradnički se radilo na zajedničkoj priči metodom ,,station technique“ (nastavljanje stihova prethodne grupe) što je rezultiralo zanimljivim uratkom o lažnim vijestima za koju su učenici odabrali naslov Mission Completed! Nadalje, učenici su koristili MomentCam i ChatterKid da bi stvorili mozaik kratkih videa gdje poznate osobe daju savjete kako ostati siguran online.

Zatim su učenici napravili i kratke upute o sigurnosti online u obliku stripa gdje su opet spojili zabavu, strani jezik i novi digitalni alat Toonytool, a za vrijeme četvrte etape je završena i mobilna aplikacija s točnim i lažnim vijestima koje su izradili učenici sudionici projekta. Čak su i maskote koje predstavljaju istinite vijesti i dezinformacije izradili učenici te se za vrijeme jednog online sastanka glasalo za najbolje primjerke maskota koji će se uvrstiti u mobilnu aplikaciju.

5. etapa Evaluate

U zadnjoj etapi projekta napravljena je suradnička križaljka za ponavljanje osnovnih pojmova naučenih tijekom projekta te finalna evaluacija svih aktivnosti. Svi sudionici vidjeli su na koji se način medijima može manipulirati i utjecati na ponašanje okoline te su projektno iskustvo ocijenili kao pozitivno ističući da su sada sigurniji u online okruženju, više kritički promišljaju o objavama na koje nailaze i osjećaju napredak u razvoju digitalnih kompetencija.

Svaka etapa završava podstranicom pod nazivom Backstage Album. Unutar tih 5 albuma se nalaze fotografije i videa kojima se dokazuje aktivno sudjelovanje učenika i angažiranost tijekom različitih aktivnosti projekta.

Suradnja sa širom zajednicom i diseminacija

Organizirano je nekoliko zajedničkih Zoom sastanaka na kojima se demokratski glasalo za naslov projekta, najbolju maskotu te igralo online igre (game-based learning) uz neposrednu povratnu informaciju učenika o provedenim aktivnostima. Tijekom online sastanaka samo za sudionike projekta predavanja o medijskoj pismenosti su održali:

Halil Turker – predsjednik Udruge za medijsku pismenost, Studij komunikacija Sveučilišta u Istanbulu, Turska,

Julie Smith – članica odbora NAMLE-a (National Association for Media Literacy Education), članica odbora Gateway Media Literacy Partners, sveučilišna profesorica, Sveučilište Webster, SAD,

Sherri Hope Culver – voditeljica CMIL-a, Centra za medije i informacijsku pismenost, sveučSlika 4-sastanakilišna profesorica, Sveučilište Temple, SAD, autorica knjiga i raznih stručnih publikacija na temu medijske pismenosti, voditeljica televizijskog talk showa Media Inside Out, 3 puta predsjednica NAMLE-a… Njezin opus, priznanja i doprinos struci mogli bi se nabrajati unedogled.

Slika 4. Sastanak s prof. Sherri H. Culver i eTwinning ambasadorima

Uz učenike i partnere na sastanku s prof. Sherri H. Culver, bili su prisutni i gosti partnera tj. roditelji učenika ili kolege nastavnici. Postavljali su pitanja stručnjakinji za medijsku pismenost te se neposredno konzultirali oko nedoumica o sigurnosti na internetu.

Svi sudionici su diseminirali informacije o projektu različitim kanalima- školske mrežne stranice i časopis, obilježavanje Dana sigurnijeg interneta i Dana medijske pismenosti.

Zaključak

Mnoštvo partnera doprinijelo je razvoju međukulturalne kompetencije i svijesti o međusobnim razlikama i prihvaćanju istih, kao i pozitivnoj i aktivnoj suradničkoj atmosferi tijekom obavljanja zadataka i online sastanaka. Kroz projekt su se raznolikim zadatcima razvijale jezične vještine čitanja pisanja, govorenja i slušanja prateći 5E model nastavnih aktivnosti. Svi imaju pozitivne dojmove i smatraju da projekt ima kao okosnicu važnu temu i razvija jednu od najvažnijih vještina građana 21. stoljeća. Potvrda razvoja digitalnih kompetencija je u mnoštvu korištenih digitalnih alata (33). Odgojno-obrazovni proces na koji su učenici do tada bili navikli uspješno se modificirao kroz razvoj računalne kompetencije uz odgovorno korištenje IKT-a, razvoj tolerancije kroz spoznavanje međukulturalnih razlika i sličnosti, kao i razvoj jezičnih kompetencija van gradiva koje učenici očekuju u učionici.

Poveznica za sve finalne proizvode.