Priprema sirupa od bazge

alenka_drobnic

Alenka Drobnič, prof. geografije i povijesti

Sažetak

Članak predstavlja oblik terenskog rada u blizini škole za učenike prvih razreda produženog boravka. Šetnjom u okolici klasičnu učionicu premještamo u učionicu u prirodi. Učenici se u prirodi uvježbavaju u promatranju, usporedbi, logičkom zaključivanju te razvijaju sposobnost samostalnog izražavanja i sposobnost rada u skupini. Kod učenika i nastavnika razvija se i element spontanosti opisan u članku.

Ključne riječi: šetnja, promatranje krajolika, prepoznavanje biljaka, priprema prirodnog sirupa.

1. Uvod

OŠ dr. Pavla Lunačeka Šentruperta nalazi se u središnjem dijelu doline Miren. Naselje je okruženo padinama krških brežuljaka na sjeveroistoku i uzlaznim posavskim brdima na sjeveru. Na ravnicama naselja dominiraju poljoprivredne oranice s livadama. Među njima prevladava mreža zelenih biljnih pojaseva, manji povremeni i stalni vodotoci. Među najvećima je rijeka Bistrica koja se ulijeva u rijeku Mirnu. Naselje ima ugodnu umjerenu kontinentalnu klimu koja je povoljna za rast grma bazge u kasno proljeće i ljeto.

Učenici u prvom razredu osnovne škole tijekom učenja o okolišu obrađuju različite tematske sklopove. Tijekom nastave produženog boravka usvojena područja možemo doživjeti terenskim radom u okolici.

Šetnjama u okolici škole učenici se kreću, upoznaju bližu i dalju okolinu. Na zaigran način upoznaju i vide reljefnu i biljnu raznolikost krajolika. Usput mogu zagaziti u mali lokalni potok i očistiti čizme te promatrati životinje koje žive u potoku. U šetnji usmjerenoj promatranju okoline koriste sva osjetila, a mogu i nacrtati promatrani krajolik.

U produženom boravku vrijeme često kratimo šetnjama i boravkom u prirodi te se tako dodatno educiramo. Odlazimo u šetnju ne samo kretati se, rekreirati i boraviti na svježem i čistom zraku, već i upoznati krajolik i promatrati prirodne procese u njemu. U lipnju smo zastali u šetnji u sklopu produženog boravka kod mirisnog grma bazge. Grm su učenici odmah prepoznali i osjetili svim osjetilima.

Opojni miris grma probudio je u nama želju okusiti hladan domaći sirup od bazge. Uz grm bazge razgovarali smo o procesu izrade sirupa te smo odlučili sami ga napraviti u idućim školskim danima u sklopu produženog boravka.

Tijekom cijelog procesa pripreme domaćeg sirupa učenici su bili aktivni i proaktivni. Posebno ih je zanimao postupak izrade domaćeg sirupa od cvjetova bazge. Bili su znatiželjni i puni očekivanja te su aktivno sudjelovali u pripremi domaćeg sirupa branjem cvjetova i lišća matičnjaka, čišćenjem i sušenjem.

2. Priprema sirupa

2. 1. Pješačenje i upoznavanje grma bazge

U lipnju smo s učenicima prvog razreda iz produženog boravka, starosti između 6 i 7 godina, krenuli kružnom stazom koja nas je vodila od naselja Šentrupert do podnožja Vesele Gore i Križeva Pota. Zatim smo prešli potok Busenk i krenuli prema školi dijelom staze Steklas koja prolazi između oranica naselja.

Dok smo hodali kolnikom, u blizini naselja, privukao nas je ugodan i opojan miris. Učenici su se odmah počeli pitati što tako dobro miriše. Počeli smo promatrati prirodu i Slika 1zaustavili se kod grma s velikim bijelim cvjetovima.

Na grmu su učenici promatrali pčele u pokretu i njihovo zujanje te dolazak do rascvjetanih bijelih cvjetova.

Slika 1. Cvjetovi bazge

Pogledali smo bujni oblik grma, pomno pogledali cvjetove i pomirisali ih. Bazga ima mnogo sitnih, malih bijelih cvjetova koji su grupirani u cvat.

Učenica je spomenula da joj bazga miriše i ima miris na čaj koji joj baka više puta sprema. Većinu je miris podsjećao na “sirup” koji piju kod kuće ili kod bake i djeda.

Pored grma bazge zajedno smo odlučili prikupiti određeni broj cvjetova i u sljedećim danima pripremiti domaći sirup u sklopu produženog boravka. Djeca su stavila mirisne cvjetove bazge u vrećicu koju je učiteljica slučajno imala u džepu.

Po dolasku u školu svratili smo u školski biljni vrt gdje smo obrali i grmove matičnjaka. Sakupljeno bilje stavili smo zajedno na pladanj do sljedećeg dana.

2. 2. Priprema sirupa

Sljedećeg dana, tijekom produženog boravka, razgovarali smo o jučerašnjoj šetnji i napravili plan rada: “Kako napraviti sirup od bazge s matičnjakom?”

Pretraživali smo recept na internetu i slijedili upute koje smo malo preoblikovali i prilagodili.

Recept za sirup od bazge s matičnjakom

  • 3 litre vode
  • 30 prikupljenih cvatova
  • 5 šaka lista matičnjaka
  • 6 bio limuna
  • 3 kg šećeraSlika 2
  • 60 g limunske kiseline

U izradi sirupa koristili smo 30-ak prikupljenih cvjetova bazge s kojih smo uklonili kornjaše i ostale insekte. Učenici su sa stabljika matičnjaka odvojili listove matičnjaka.

Slika 2. Ubrano cvijeće bazge

U velikom loncu zakuhali smo vodu, umiješali šećer i limunsku kiselinu. Miješali smo toliko dugo, dok se šećer nije otopio. Kada se zaslađeni sirup ohladio na sobnu Slika 3temperaturu, u lonac smo dodali očišćene cvjetove bazge, listove matičnjaka i na kriške narezane limune. Pokrili smo lonac poklopcem i ostavili da stoji 24 sata. U međuvremenu smo nekoliko puta promiješali sirup.

Sutradan smo sirup procijedili kroz gustu cjediljku i gazu. Cvjetove i listove matičnjaka dobro smo iscijedili. Pripremljeni sirup pretočili smo u sterilizirane boce i zapečatili ih.

Slika 3. Pripremljene boce i sirup

Sterilizirane boce zatim smo stavili u vruću pećnicu zagrijanu na 50°C i tako ih ostavili u pećnici do sljedećeg dana. Sljedeći dan obrisali smo boce i stavili ih na hladno mjesto.

Dio sirupa nismo ulijevali u boce jer smo ga iz znatiželje morali odmah pomiješati s vodom i isprobati. Djeca su sa zadovoljstvom okusila sok koji smo zajedno napravili. Učenici su roditeljima prenijeli vijest da su uspjeli napraviti odličan sirup od bazge s matičnjakom.

Osušili smo nešto ubranog lišća matičnjaka. Poslije nekoliko dana od njih smo skuhali čaj s dodatkom limuna i meda. I taj čaj bio je odličan.

2.3. Nalazi

Prilikom organizacije i izvođenja kratke šetnje bilo je potrebno unaprijed obavijestiti roditelje. Zbog velikog broja učenika u razredu bio je potreban dodatni učitelj. Izrada ili priprema sirupa od bazge s matičnjakom dogodila se spontano i bez mnogo planiranja.

Za učenike u produženom boravku tjedan sa šetnjom i pripremom sirupa te zaslađivanjem njime bio je osobito raznolik u mnogim područjima. Aktivnosti su se odnosile na kretanje; koristili su sva svoja osjetila; pričali su osobne priče; postavljati pitanja; pripremili su sirup zajedno s učiteljicom i na kraju isprobali svoj proizvod.

Uz konačan proizvod ponosno su pljeskali jedni drugima i jedva su čekali isprobati ga. Osvježavajuće piće koje su napravili uz pomoć učitelja sada uvijek nude ostalim skupinama produženog boravka i pritom su ponosni na svoj proizvod.

Učenici su kući ponijeli i recept za pripremu sirupa od bazge s matičnjakom. Pojedine obitelji također su sirup napravile kod kuće prema našem receptu.

Krajem tjedna učenici su izrazili želju da žele još više takvih aktivnosti tijekom produženog boravka.

3. Zaključak

Učitelj može produženi boravak prihvatiti kao osobni izazov i ponuditi djeci spontane aktivnosti i teme koje će se temeljiti na zajedničkom izazovu i osobnom iskustvu. Šetnja lokalnim okruženjem i upoznavanje plodova prirode u različitim godišnjim dobima upravo je ono što djeci treba. Učitelj “standardnu” učionicu zamjenjuje učionicom u prirodi. Priroda je ta koja učitelju nudi niz novih ideja i aktivnosti koje se zatim mogu spontano odvijati tijekom tjedna, mjeseca ili školske godine.

Sirup i čaj koje smo pripremili pijemo i danas, kada su učenici već u 2. razredu. Zajedno se veselimo novom proljeću i ljetu kada će procvjetati grmlje i cvjetovi ljekovitog bilja od kojih ćemo opet moći napraviti nešto domaće i lokalno.

4. Literatura

  1. Kolnik, Karmen, 2011., Program osnovna šola, geografija, učni načrt, Ljubljana, Ministrstvo RS za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo.
  2. https://stefkinedobrote.si/recepti/bezgov-sirup-z-meliso/ (23. 8. 2021)
  3. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_spoznavanje_okolja_pop.pdf (22. 8. 2021)