– najbolja učionica za održivo učenje na otvorenom
Ines Pirmanšek
Sažetak
Postoje mnoge definicije održivog razvoja, a postoje i različite percepcije obrazovanja za održivi razvoj. Iako su definicije vrlo različite i autori također vide ulogu obrazovanja u postizanju održive budućnosti, oni se slažu oko najmanje dva pitanja: da obrazovanje igra ključnu ulogu u održivoj budućnosti i da je većina obrazovnih praksi sve više uključena u školske programe sadržaj koji se odnosi na održivost i zaštitu okoliša.
Biologija i znanost predmeti su koji se lako mogu integrirati u proces učenja, dane projekata i međupredmetnu integraciju sadržaja koji se odnose na zaštitu i očuvanje okoliša, klimatske promjene i njihove posljedice te potrebne prilagodbe na globalnoj razini.
Ključne riječi: razvoj održivosti, okolišni projekt, plastika, uzorkovanje na terenu
1. Uvod
21. stoljeće obilježeno je sve većom potrošnjom plastike. Znamo to na globalnoj razini, ali nažalost u tom smjeru povlačimo vrlo male poteze. Plastika je materijal koji se vrlo teško razgrađuje u okolišu, ali kad se počne raspadati, razgrađuje se u mikroplastiku, što je praktički nemoguće ukloniti iz ekosustava, kako vodenih, tako i kopnenih. Te se čestice već akumuliraju u organizmima, a kroz prehrambene lance zatim ulaze u ljudsko tijelo hranom. Moramo smanjiti pretjeranu potrošnju i iscrpljivanje prirodnih resursa i raditi na dobrobit našeg planeta i budućih generacija.
2. Održivi međunarodni projekt “Plastični pirati – Hajde, Europo!”
U nastavku predstavljam međunarodni ekološki projekt „Plastični pirati – Idemo, Europa“, čija je svrha i cilj podizanje svijesti učenika o važnosti negativnog utjecaja plastike na vodene ekosustave. Projekt se već nekoliko godina provodi u Njemačkoj i Portugalu, a ove godine projektu se pridružila i Slovenija. Pristupili smo projektu u Srednjoj školi Velenje i Školi uslužnih djelatnosti i predstavili ga široj javnosti u svibnju 2021. godine.
Slika 1. Priprema učenika za uzorkovanje na odabranom mjestu (osobna arhiva)
3. Dizajn provedbe projekta, zapošljavanje učenika za projekt i provedbu projekta
Prvo sam upoznala učenike na pojedinim odjelima sa svrhom projekta. Odaziv je bio sjajan. Učenike koji su se pridružili projektu podijelio sam u četiri skupine, a zatim sam ih upoznao s mjestom i metodama uzorkovanja plastike. Koristili smo tri različite metode uzorkovanja plastike na obalama rijeke Paka.
Slika 2. Raznolikost otpada prikupljenog u drugoj skupini za uzorkovanje (osobna arhiva)
U prvoj je metodi skupinu zanimalo koliko je otpada na obalama rijeke Pake i od kojeg je materijala napravljen otpad. Drugom metodom skupina je dobila podatke o raznolikosti plastične ambalaže, ali uglavnom ih je zanimao postotak jednokratne plastične ambalaže. U trećoj metodi, skupina s posebnom mrežom uronjena u tok rijeke Pake uzorkovala je mikropastiku i bilježila plutajući otpad duž rijeke u tablicu. Četvrta skupina predstavljala je t.i. izvjestitelji koji su si postavili sljedeća istraživačka pitanja, naime: koliko je uspješno uzorkovanje skupina bilo, koji su potencijalni izvori otpada i kako se problem otpada uopće mogao riješiti.
Slika 3. Metoda za utvrđivanje prisutnosti plastične ambalaže za jednokratnu upotrebu na obalama rijeke Pake (osobna arhiva)
Slika 4: Mjesto uzorkovanja na obalama rijeke Pake (osobna arhiva)
Podaci prikupljeni uzorkovanjem pokazatelj su stanja onečišćenja rijeke Pake i njenog neposrednog područja makro i mikroplastičnom plastikom.
3. Zaključak
Svojom mladenačkom znatiželjom i zalaganjem u provođenju projekta učenici su potvrdili i dokazali da su željni novih znanja koja potiču održivo razmišljanje i djelovanje u korist planeta. Uključeni u projekt, postali smo dio europskog tima koji će uzorkovanjem na terenu pomoći stručnjacima u prikupljanju podataka o količini i vrsti plastike na riječnim obalama europskih rijeka. Svjesni smo da će borba protiv onečišćenja plastičnim otpadom, koji uništava rijeke, mora i oceane, biti uspješna samo ako toga budemo svjesni i poduzmemo mjere kako bismo spriječili izvor problema. Morat ćemo shvatiti ograničenja planetarnog ekosustava i našu sposobnost da ga iskoristimo. Zadatak svih nas je zaštititi rijeke, oceane i sve ostale vodene ekosustave od plastike koja se već raspada u mikroplastiku.
4. Izvori i literatura
- SMOLE DJORDJEVIĆ, Maja. Održivi razvoj s odabranim poglavljima iz biologije. Ljubljana: Zavod IRC. 2010.
- Projektna knjižica za mlade Go Europe! Plastic pirates. Njemačka: Federalno ministarstvo obrazovanja i istraživanja (BMBF) Projektna skupina »Predsjedništvo Vijeća EU, 2021 (2. 7. 2021) Dostopno na: https://www.plastic-pirates.eu/sl
- RESNIK, T. in Ogrin, M. Obrazovanje za održivi razvoj: E- geograFF ( 1. 7. 2021). Dostupno na:
- https://e-knjige.ff.uni-lj.si/znanstvena-zalozba/catalog/download/26/71/722-1?inline=1