Primjena tehnike EFT u učionici

tina_omahna

Tina Omahna

Sažetak

Kao učitelji razredne nastave u svom se radu suočavamo s brojnim izazovima. Naš posao obuhvaća mnoga područja i ako želimo da se nastava uistinu odvija uspješno i kvalitetno, moramo osigurati najbolje moguće uvjete rada. Djeca u školi svakodnevno doživljavaju različite emocije. Ljutnju kad se posvađaju s drugim učenicima, tugu kad nisu izabrani u skupinu… Sve ove emocije mogu negativno utjecati na raspoloženje djece i, posljedično, na slabiju koncentraciju u obavljanju školskih aktivnosti. Zato je važno da smo kao učitelji toga svjesni i da učenicima pokušamo pomoći i na ovome području. Jedna od tehnika kojom se koristim u radu s djecom Tehnika je emocionalne slobode (eng. Emotional Freedom Technique – EFT), koju ću u ovom članku ukratko predstaviti.

Ključne riječi: Tehnika emocionalne slobode (EFT), konflikti, emocionalna inteligencija.

Uvod

U svom radu primjećujem da djetetovi osobni problemi, koji mogu proizlaziti iz kućnog okruženja ili iz škole, snažno utječu na njegovu koncentraciju i motivaciju za rad u školi. Učenici često ne znaju artikulirati svoje emocije i osjećaje. Ne znaju zašto se tako osjećaju. Ne znaju što učiniti sa svojim negativnim emocijama, kao ni kako si u takvim situacijama mogu pomoći i koje alate upotrijebiti. Većina djece odgojena je tako da svoje negativne emocije potiskuje, ali svi znamo da emocije tako ne nestanu, već se akumuliraju i neugodu samo pogoršavaju. Tehnika EFT, s druge strane, pomaže učenicima osvijestiti svoje emocije, naučiti ih artikulirati, prihvatiti i o njima razgovarati.

Tehnika EFT i emocionalna inteligencija

Uz pomoć tehnike EFT kod učenika jačamo i razvijamo emocionalnu inteligenciju i tako stvaramo primjereno okruženje za učenje koje učenicima omogućava kvalitetno usvajanje gradiva.

Mayer i Salovey (1997. prema: Panju, 2010.) predstavili su emocionalnu inteligenciju kao: „naučenu sposobnost praćenja emocija i osjećaja kod sebe i drugih kako bismo ih znali razlikovati i ove informacije upotrijebiti za usmjeravanje misli i postupaka.”

Panju (2010.) dodaje da su kognitivni i emocionalni dijelovi mozga međusobno povezani i da naši osjećaji utječu na naše razmišljanje.

Tehnika EFT „tehnika je za rješavanje mnogih emocionalnih i fizičkih problema temeljenih na emocionalnom poremećaju” (Benesch, 2006). Postupak tapkanja vrlo je jednostavan. Dodirujemo određene točke meridijana na našem tijelu istodobno izgovarajući rečclip_image002enice. Točke koje dodirujemo predstavljaju krajnje točke glavnih meridijana. Tapkajući po njima i istodobno izgovarajući odgovarajuće rečenice stimuliramo protok energije u tijelu. (Fone, 2012: 29)

Slika 1. Akupunkturne točke

Natpisi na slici: VRH GLAVE, POČETAK OBRVE, VANJSKA STRANA OKA, ISPOD OKA, ISPOD NOSA, BRADA, KARATE TOČKA, KLJUČNA KOST, ISPOD RUKE

Postupak tapkanja

Kako provodimo tapkanje? Najprije moramo imenovati problem koji nas muči. Zatim na ljestvici od 1 do 10 ocjenjujemo koliko je ta emocija snažna. Nakon toga slijedi formiranje rečenice koja započinje: Unatoč tome što / iako ___ (problem) ___, volim sebe / vjerujem da će sve biti u redu / prihvaćam sebe. Prvi dio rečenice odnosi se na problem, a drugi dio na pozitivnu afirmaciju. Primjer tapkanja u slučaju straha od testa mogao bi izgledati ovako:

Unatoč tome što se bojim da ću na testu sve zaboraviti, vjerujem da znam i da će sve biti u redu.

Dok glasno izgovaramo rečenicu, istovremeno prstima tapkamo po akupunkturnim točkama. Nakon što završimo s tapkanjem ponovo na skali od 1 do 10 procjenjujemo koliko je emocija snažna. U slučaju da je emocija i dalje jaka, postupak ponovimo.

Cjelokupni postupak tapkanja dostupan je na mrežnoj stranici: http://www.eft-slovclip_image004enija.si/.

Tehnika se djeci može predstaviti na različite načine. Uz pomoć priče, slikovnice ili lutke. Lutka djetetu pomaže da lakše progovori o svojim osjećajima, a na lutki su označene i akupunkturne točke za tapkanje.

Slika 2. Medvjedić s akupunkturnim točkama

Primjena tehnike u učionici

Kako tehniku EFT provesti u učionici? U vlastitom sam primjeru učenicima prvo pročitala knjigu Čarobnjakova želja (Brad Yates). Nakon čitanja neko smo vrijeme proveli razgovarajući o emocijama, situacijama koje pokreću pojedine emocije i što učenici učine kada se osjećaju loše. Učenici su u početku bili suzdržani, a zatim su sa sve većim veseljem sudjelovali. Rijetko imaju priliku govoriti o svojim osjećajima, pa je nekima od njih pojedine emocije bilo posebno teško artikulirati. Nakon čitanja knjige predstavila sam im medvjedića Tapka na kojemu ušiveni gumbi označavaju akupunkturne točke. Pokazala sam im akupunkturne točke i zajedno smo tapkali. Za neke smo situacije tapkali grupno, kao što je na primjer bio strah od testa ili nastupa. Češće je tapkanje bilo individualno, u slučaju međusobnih sukoba.

Zaključak

Nakon nekoliko mjeseci tapkanja primijetila sam da su učenici postali svjesniji svojih emocija, razvijali su empatiju i tako se bolje razumjeli, a smanjio se i broj međusobnih konflikata. Neki su u medvjediću pronašli saveznika i povjeravali mu svoje probleme. Uz to smo u razredu stvorili pozitivno ozračje koje je učenicima pružilo osjećaj sigurnosti i prihvaćanja upravo onakvima kakvi jesu. Sve je to dobro utjecalo na bolju koncentraciju u nastavi. Zahvaljujući pozitivnom iskustvu, tehniku EFT nastavit ću i u budućnosti uključivati u nastavu. Preporučila bih je svima koji se u radu s djecom susreću sa sličnim problemima i koji bi djeci željeli pomoći razvijati emocionalnu inteligenciju.

Literatura

  1. Benesch, Horst. 2006. S trkanjem do zdravja. Aura. Ljubljana.
  2. Fone, Helena. 2012. EFT za telebane. Pasadena. Ljubljana.
  3. Baš, Anja. 2017. Tapkaj z mano in očisti iz svoje podzavesti vse, kar te omejuje! https://anjabas.si/tapkaj-z-mano (pristupljeno 14. lipnja 2021).
  4. Craig, Gary. 2007. EFT priročnik. http://eft-slovenija.si/eftprirocnik.pdf (pristupljeno 14. lipnja 2021).
  5. Panju, Marziyah. 2010. Strategije za spodbujanje čustvene inteligentnosti v razredu. Modrijan. Ljubljana.