Tea Zagorc
Sažetak
Kretanje je vitalna i prirodna potreba djeteta. Nažalost, današnji način života brojnoj djeci onemogućuje da se u dovoljnoj mjeri kreću na zdrav i prirodan način. Joga je znanost o čovjeku. To je harmonija tijela, uma i duše. Joga djeluje na cijeli organizam te je pogodna i za učenike u školi jer puno vremena sjede u klupama. Kod interesne aktivnosti Opustimo se nekoliko sati namijenili smo osnovama joge. Istu su upoznali kroz bajke, igre i maštu. Uključeni su učenici od trećeg do petog razreda Osnovne škole Center iz Novog mjesta.
Učenici su oduševljeni izvedenim aktivnostima jer su satovi joge bili puni smijeha, dinamike i opuštenosti.
Ključne riječi: joga, opuštanje, zdrav način života.
1. Uvod
Problem današnjeg društva je takozvani sjedeći čovjek. U prošlosti djeca su se puno više kretala, čime su doprinijeli brzom protoku krvi kroz tijelo, što je ubrzalo bolju regeneraciju kao i protok energije kroz tijelo. Kad osoba manje ili više miruje, većina energije zaustavlja se u području bokova, stražnjice i trbuha. Kod djece se to očituje povećanom energijom, umorom, brzo gube koncentraciju, postaju nezainteresirani pa čak i bolesni. Joga osigurava pravilno držanje djece, bolju dobrobit i zdravlje.
Pozitivni učinci i prednosti joge za djecu:
- razvijaju se motoričke i koordinacijske vještine;
- jača se kontrola nad osjećajima;
- dijete je ispravnijeg držanja;
- imunološki sustav se poboljšava;
- povećava se kapacitet pluća, što omogućuje dublje i lakše disanje;
- tijelo postaje skladnije i fleksibilnije;
- poboljšana je kontrola tijela;
- mišići su ojačani;
- regeneracija tijela je ubrzana i
- potiče se kreativnost (Kersnik Žvab, 2021).
2. Magična joga
Tijekom satova joge čitali smo razne knjige na ovu temu, učili pravilno disati i izvodili razne vježbe opuštanja te u goste pozvali učiteljicu joge. Tako su učenici ostali motivirani i na zabavan način usvojili jogu. U nastavku predstavljam neke od aktivnosti.
2. 1. Magične tehnike disanja
Joga sadrži tehnike disanja pomoću kojih su učenici ne samo naučili pravilno disati, već im je tijelo postalo zdravije, osjećali su se bolje i znali su se opustiti u stresnim situacijama. Izveli smo sljedeće tehnike: Pušemo lampicu, Punimo balončić, Ledeni dah, Pseće disanje, Pčela zuji, Kotrljajuća loptica, Lavova rika i Prazan balončić.
2. 2. Tehnike opuštanja
Tehnikama opuštanja povezali smo energiju u cijelom tijelu. Misli su im se umirile, tijela opustila i bili su smireniji. U tišini su veoma uživali. Pjevali smo mantre, igrali se uspavane princeze i prinčeva, tihe mise te oponašali hrkanje.
Slika 1. Opuštanje učenika
2. 3. Tehnike svjesnosti
Ove su tehnike vrlo važne jer su učenici radili i na emocionalnom polju. Radi se o tome da učenici znaju saslušati sebe. Učenici su vježbama bolje upoznali sebe i svoje tijelo i udubili se u svoj unutarnji svijet. Crtali smo emocije, oponašali životinje, prepoznavali misli, plesali zatvorenih očiju, slušali glas srca i crtali po zraku.
2. 4. Asane – joga položaji
Joga položaji bili su najzabavniji dio joge, kojim su se učenici postavljali u različite joga položaje. Istražili su svoj unutarnji svijet i svijet oko sebe.
U goste sam pozvala učiteljicu joge za djecu. Zajedno smo izveli nekoliko asana – joga položaja. Za zagrijavanje izveli smo pozdrav suncu i neke od igara za zagrijavanje kao što su Tko se boji crnog čovjeka, Medvjed lovi (igre lovice) i Mi se volimo. Zatim smo izveli vježbe za bolju koncentraciju, ravnotežu i koordinaciju. Kod ove tehnike, učenici su morali žmiriti jer samim time svijet doživljavamo na drugačiji način. Prvo su digli desnu nogu gore i zadržali je deset sekundi, a zatim smo to ponovili i lijevom nogom. Uslijedio je glavni dio, to jest izvođenje asana. Položaje smo izvodili prema smislenim sklopovima koji uključuju životinje i biljke. Bili smo krokodili, škorpioni, nosorozi, mačići, psići, pauci, jeleni, srne, skakavci, bubamare, golubovi, leptiri, pčele, žabe, kornjače i ribice, veličanstvene planine, visoko drveće, čamci, zvijezde, junaci, ratnici, pingvini i dinosauri. Naglasak je bio na kvalitetnom izvođenju vježbi, tj. manje položaja, ali isti izvedeni u ispravnoj formi.
Slika 2, 3 i 4 Joga položaji – asane
3. Zaključak
Učenici su se jako zabavili vježbajući jogu, pogotovo prilikom izvođenja iznimnih joga položaja. Vježbali smo pravilno disanje, učili se svjesnosti, izvodili tehnike opuštanja, uronili u bajkoviti dio joge, opuštali se pomoću vizualizacije i izgovarali magične afirmacije. Ako dijete rano usvoji zdrav način života, ljubav prema vježbanju i zdravoj prehrani, cijenit će to do kraja svog života. Mi učitelji smo tu da mu u tome pomognemo i osiguramo sretan, zdrav i topao put u životu. Sigurna sam da ću jogom još puno puta obogatiti nastavu u školi.
Literatura
- Baptiste B. (2007). Moj očka je presta. Ljubljana: Damodar
- Brown C. (2007). Joga. Ljubljana: Prešernova družba
- Cotton F. (2017). Joga malčki. Hoče: Skrivnost
- Hinder S. J. (2017). Joga z žuželkami. Ljubljana: Samala
- Kersnik Žvab, A. (2021). Moja prva knjiga – Magična joga za otroke. Kranjska Gora: Devayani Yoga & Dance Lifestyle
- Miklič M. (2016). 300 jogijskih položajev. Ljubljana: Forma Print