Tjaša Ovniček
1. Uvod
U predškolskom razdoblju odgojitelji postaju sve svjesniji važnosti rane pismenosti. U vrtiću stvaramo ugodno i podržavajuće okruženje u kojem možemo graditi na složenom procesu koji se sastoji od čitanja, pisanja, govora i slušanja. U našem odjelu (5 – 6 godina) djeca su svakodnevno suočena s raznolikim aktivnostima i metodama rada koje pripadaju vrtiću. Kroz igre primjerene za njihove godine i individualno sposobnost djeteta planirali smo s njima širok spektar aktivnosti na temu prometa. Kao odgojiteljica krenula sam planirati svoje ciljeve nastavnim planom i programom vrtića (Kurikuluma). U svom radu predstavit ću vam ciljeve s područja jezika.
Ključne riječi: rana pismenost, kurikularno područje jezičnih aktivnosti, promet.
Ciljevi na području jezika:
Dijete:
- prepoznaje, igra, uživa u rimama, glasovnim i riječnim igrama,
- uči se samostalno pripovijedati,
- kreativno se jezično izražava,
- u slušanju i pričanju bajke i drugih književnih djela razvija sposobnost maštanja o korištenju jezika, uči o moralnim i etičkim dimenzijama, doživljava književne događaje,
- doživljava verbalnu komunikaciju kao izvor rješavanja problema,
- dijete uči riječ, knjigu kao izvor informacija.
2. Razvijanje vještine prijepismenosti
Interes za čitanje – Umjetnički tekst: Milan Petek Levkov: AVTOMOBILSKA PRAVLJICA – prilog. Predstavljam mjesečnu temu. Pročitala sam tekst “Bajka o autu”.
Pitanja djeci:
- Kakva vozila znaš?
- Gdje sve voze vozila? (vrste vozila)
- U kojih od ovih vozila ste se vozili?
- Domaća zadaća – donesi slike, crteže vozila.
Interes za čitanje – Neumjetnički tekst: Ministarstvo unutarnjih poslova policije: VARNO NA POTI V VRTEC-ŠOLO IN DOMOV – priloga. Predstavljam – prikazujem tekst – bojanku i čitam ju.
Pitanja djeci:
- Tko nam je dao bojanku?
- Koji je posao policije?
- Na što moramo obratiti pažnju kada se krećemo cestom?
Koncept tiska
Pitanja djeci:
- Što primjećujete u početnoj napisanoj riječi? (Prvo slovo razlikuje se po veličini od ostalih slova.)
Korištenje književne terminologije
Pitanja djeci:
- Što je napisano na kraju rečenice?
- Koliko riječi ima u jednoj rečenici?
- Koliko slova ima jedna riječ?
Smjer tiska
Pitanja djeci:
- Miha, pokaži mi gdje počinjemo čitati tekst? (Od vrha prema dolje – pokazuju.)
- Tina, u kojem smjeru čitamo? (S lijeve na desno – pokazuju.)
Vokabular – Nabrajanje propisa ili pravila o cestovnom prometu kojih se moramo pridržavati prilikom hodanja prometnom cestom.
Fluentnost – broj riječi u rečenici.
Fleksibilnost – broj različitih riječi u rečenici.
Pitanja djeci: (Glagol – kretanje pješaka)
- Što pješak radi na pločniku? (hoda)
- Što pješak radi na pješačkom prijelazu? (Stoji)
- Što čini pješak da zaustavi automobile prije prelaska ceste? (gleda, podiže ruku)
- Što pješak radi na pločniku prije nego što se upali zeleno svjetlo na semaforu? (čeka)
- Što se događa s bravama kad vlak krene? (podižu se)
- Što onda radimo na željezničkoj pruzi kad se brave podignu? (prelazimo)
- Što pješak radi prije nego što vlak krene? (čeka)
- Što ne možete sami raditi s biciklom na cesti? (voziti)
- Guska red (jedan po jedan)
- Brave (»rampa«)
- Neovisno (bez roditeljske pomoći)
Manje poznate riječi: (krijesnica – »odsjevnik«)
Vizualna percepcija i vizualna diferencija – Primjer izrada didaktičkog materijala
Grafomotorika – polukružne linije, krivulje
PRILOG:
Primjeri aktivnosti:
Pisanje uzoraka – jezik
Transkripcija svog imena – jezik.
Crtanje krivulja: ravna cesta, vijugava cesta, kružni tok, pješački prijelaz i crtanje vozila (automobil, brod, avion, vlak).
(pomoć za djecu s posebnim potrebama)
rezanje škarama – kretanje (fina motorika)
Društvene igre (Čovjek ne ljuti se u prometu , crtamo ceste – igra sa vozilima na kopnu, u zraku, u vodi, na tračnicama, skladamo sliku prometnog policajca – društvo).
Posjet policijske postaje – društvo.
Izrada policijskih šešira – umjetnost.
Oblikovanje vozila iz mase – umjetnost.
Orijentacija u smjeru strelice – matematika + pokret.
Orijentacija u smjeru strelice i izlet u nepoznato na ne prometnima stazama (matematika + priroda).
Rezanje škarama iz časopisa i sortiranje vozila prema vrsti prometa (matematika + kretanje).
Pripovijedanje uz knjigu malom djecom iz susjednih skupina – jezik.
3. Zaključak
Na kraju mjesečnog skupa napisala sam u analizo rada, da smo na uravnotežen način provodili razne aktivnosti na polju Kurikuluma. U međuvremenu, naše aktivnosti bile su međusobno povezane sa svim područjima djelovanja (kretanje, jezik, društvo, priroda, matematika i umjetnost).
Svima je dobro poznato, da djeca ne ulaze u školu kao tabula rasa ili prazan list papira. Dijete se susreće s pismenošću u svom kućnom okruženju, a kasnije u vrtiću i drugdje. Djetetov predškolski razvoj čitanja i pisanja odvija se uglavnom spontano i neprimjetno u svakodnevnim događajima sve dok u nekom trenutku ne prepozna prva slova ili riječi. Igra kao djetetova osrednja aktivnost ima važno ulogu pri pismenosti u nastajanju, kao što kroz simboličku igru dijete razvija znanje o pismenosti i otkriva njegovo značenje, povezuje njegovu upotrebu sa svakodnevnim događajima u stvarnim okolnostima.
Dijete vidi znakove s natpisima na igračkama i u knjigama koje mu čitaju odrasli, piše popis za trgovinu ili recept za lijek… Na taj način stječe znanje o značenju i oblicima tiska i razvija želju, da sudjeluje i testira se u pismenosti (Grginič, 2005, str. 11).
Literatura
- Kurikulum za vrtce: predšolska vzgoja v vrtcih (1999). Ljubljana: Ministrstvo z šolstvo in šport in Zavod Republike Slovenije z šolstvo.
- Grginič, M. (2005). Porajajoča se pismenost. Zbirka Zrenja. Domžale: Izolit.
- https://www.policija.si/images/stories/Publikacije/PDF/PobarvankaVarnoVSolo.pdf
- https://sl.wikisource.org/wiki/Avtomobilska_pravljica
- Fotografije – vlasni arhiv.