Jačajmo zdravlje u osnovnoj školi

lea_kosak

Lea Košak

Sažetak

U svom članku pod nazivom Jačajmo zdravlje u osnovnoj školi predstavljam projektni odgojno-obrazovni rad, koji se odvijao kod interesne aktivnosti Fit školarac. Uključeni su bili učenici drugog razreda jednog odjela iz Osnovne škole Center iz Novog mesta. Rad se temelji na aktivnom sudjelovanju učenika u raznim aktivnostima te proizlazi iz potreba i interesa učenika. Temu o zdravlju odabrala sam uglavnom zbog proživljavanja teških vremena u posljednjoj godini dana zbog epidemije COVID-a 19. Tema zdravlja veoma je zanimala učenike. Kod projektnog rada prevladavala je opuštena atmosfera, otvoreni razgovor, međusobno uvažavanje i poštivanje te međusobna suradnja. Zajedno smo nastojali ostvariti ciljeve koje smo si postavili. Kroz razne aktivnosti učenici su se upoznali s raznim čimbenicima koji utječu na naše zdravlje: tražili su informacije o zdravlju, čitali kuharice, pisali zdrave recepte, izradili prehrambenu piramidu, na zabavan način pripremali zdrave obroke, likovno stvarali na temu zdravlja, napravili društvenu igru i izvodili sportske aktivnosti. Završna evaluacija pokazala je uspješno postizanje postavljenih ciljeva, a u budućnosti će učenici nova znanja koristiti za rješavanje različitih problemskih situacija.

Ključne riječi: zdrav način života, projektni odgojno-obrazovni rad, interesna aktivnost, aktivno učenje, međusobna suradnja.

Uvod

Za mali projektni odgojno-obrazovni rad pod nazivom Jačajmo zdravlje u osnovnoj školi odlučila sam se jer sam željela da svi učenici cijelo vrijeme budu aktivno uključeni u razne aktivnosti jer na taj način najkvalitetnije dolaze do izravne spoznaje i znanja, a time i realizacije postavljenih ciljeva. Pritom sam neprestano poticala, usmjeravala te pomagala učenicima u provođenju aktivnosti. Projektni odgojno-obrazovni rad izvodila sam u okviru interesne aktivnosti.

Trajanje izvođenja projekta: 10 nastavnih sati, povezanih u dva mjeseca.

Glavni ciljevi projekta su: Učenici:

  • vlastitom aktivnošću upoznaju čimbenike koji utječu na zdravlje te usvajaju zdrav način života,
  • upoznaju se i oduševljavaju projektnim radom.

Operativni ciljevi: Učenici:

  • znaju da im zdrava prehrana, vježbanje i odmor omogućuju rast i razvoj i pomažu im da ostanu zdravi,
  • znaju važnost redovite njege tijela i razumiju uzroke blagodati redovitog vježbanja,
  • saznaju da određene tvari koje uđu u tijelo iz okoline mogu biti štetne,
  • znaju važnost raznolike prehrane i razvijaju društvenost povezanu s prehranom,
  • upoznaju se s pripremom jednostavnih zdravih obroka,
  • navikavaju se na samostalan i kreativan rad,
  • razvijaju međusobnu suradnju,
  • razvijaju motoričke sposobnosti,
  • jačaju samopouzdanje,
  • razvijaju odgovornost,
  • navikavaju se na promatranje i opušteno likovno izražavanje,
  • prezentiraju i izvještavaju o svom radu.

1. Inicijativa

Inicijativa je spontano došla od učenika. Zbog epidemije COVID 19 u školi smo detaljno razgovarali o preventivnim mjerama za suzbijanje širenja virusa te ih i marljivo provodili. Budući da su učenici bili oduševljeni provedbom mjera te bili vrlo zainteresirani za njih, naložila sam im da u školu ponesu po jedan predmet koji je povezan sa zdravljem. Došli smo na ideju da će naša tema biti zdravlje, na što ćemo se usredotočiti u sljedećih nekoliko sati. Izveli smo Oluju ideja. Na moj poticaj, učenici su nabrajali ideje – ključne riječi koje su vezali uz riječ zdravlje. Na ploči je stvorena tablična slika.

2. Skiciranje projekta i planiranje izvedbe

S učenicima smo pogledali predmete vezane za zdravlje. Pitala sam ih što već znaju o zdravlju, kako se brinu o vlastitom zdravlju, što utječe na naše zdravlje itd. Istodobno sam zapisivala odgovore. Dogovorili smo se da će se naš projekt zvati JAČAJMO ZDRAVLJE U OSNOVNOJ ŠKOLI. Utvrdili smo gdje možemo pronaći nove informacije, a pomoću ideja učenika odlučili smo kojim ćemo aktivnostima postići naše postavljene ciljeve. Zatim smo zajedno pregledali nacrt projekta i slijedio je plan provedbe. Učenici su opušteno izrazili želje u kojim aktivnostima bi željeli sudjelovati.

Do realizacije ciljeva došli smo sljedećim aktivnostima:

  • traženje informacija u knjigama i enciklopedijama o zdravlju (zdrava prehrana, kretanje, odmor, opuštanje, njega tijela, dobri međusobni odnosi),
  • čitanje kuharica o zdravoj prehrani,
  • pisanje zdravih recepata,
  • izrada prehrambene piramide,
  • priprema zdravih obroka na zabavan način,
  • likovno stvaranje na temu zdravlja,
  • izrada i igranje didaktične igre Memory na temu zdravlja,
  • provođenje sportskih aktivnosti,
  • stvaranje izložbe i njezina prezentacija.

U nastavku predstavljam nekoliko aktivnosti.

3. Faza izvođenja projekta

3.1. Traženje informacija u knjigama i enciklopedijama o zdravlju

Sljedeći sat učenicima sam u razred donijela razne knjige i enciklopedije o zdravlju. Učenici su se spontano podijelili u šest manjih skupina prema svojim interesima. Jedna skupina učenika u literaturi je tražila informacije o zdravoj prehrani, druga je skupina tražila informacije o vježbanju, treća skupina o odmoru, četvrta skupina o opuštanju, peta skupina o njezi tijela, a šesta skupina o dobrim međuljudskim odnosima. Skupine su pronašle važne informacije i zapisale ih na šeleshamer. Učenicima sam objasnila nove pojmove.

3.2. Pisanje zdravih recepata

Tijekom sljedećeg sata interesne aktivnosti učenici su pisali zdrave recepte. Svojim receptima su dali i nazive. Skupili smo sve zdrave recepte i izradili kuharicu pod naslovom Jedemo zdravo, živimo zdravo.

3.3. Izrada prehrambene piramide

Učenici su bili podijeljeni u dvije skupine. Jedna je skupina učenika od doma donijela izrezane slike iz novina, dok je druga skupina donijela hranu i predmete koji su povezani sa zdravljem. Obje skupine izradile su svoju prehrambenu piramidu od donesenog materijala (slika 1: Prehrambena piramida iz slika; Slika 2: Prehrambena piramida od hrane i predmeta).

3.4. Priprema zdravih obroka na zabavan način

Na sljedećem su satu učenici na zabavan način pripremali zdrave obroke. Učenici su se ponovno podijelili u dvije skupine prema svojim interesima. Jedna skupina učenika pripremala je voćne salate na zabavan način (Slika 3: Voćna salata), a druga skupina pripremala je ukusne voćne napitke (Slika 4: Priprema voćnog napitka). Učenici su također imenovali svoja jela te ih slasno pojeli. U pripremi zdravih obroka neizmjerno su uživali.

3.5. Izvođenje sportske aktivnosti

Učenici su se ponovno spontano podijelili u skupine, ovisno o tome koju su sportsku aktivnost željeli izvoditi. Jedna je skupina biciklirala, druga skupina vozila se na romobilima i rolama, treća skupina vježbala je jogu, četvrta skupina trčala, a peta skupina vježbala aerobik. (Slika 5: Vožnja biciklima).

4. Zaključak

Učenici su bili vrlo motivirani, aktivni i entuzijastični u provođenju svih aktivnosti. Ciljevi našeg projektnog rada bili su u potpunosti ostvareni. S učenicima smo postavili izložbu svih proizvoda.

Literatura

  1. Program osnovnošolskega izobraževanja. Interesne dejavnosti za devetletno osnovno šolo. (2008). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport: Zavod RS za šolstvo.
  2. Millard, A. (1989). Vitamini in minerali: prehranski dodatki za čim več zdravja in vitalnosti. Tržič: Učila International.
  3. Bezjak, J. (2006). Drugačna pot do znanja: projektno učno delo BJ − od ideje do izdelkov. Ljubljana: Somaru.
  4. Novak, H. (1990). Projektno učno delo, drugačna pot do znanja. Ljubljana: DZS.
  5. Ursell, A. (2003). Vitamini in minerali: prehranski dodatki za čim več zdravja in vitalnosti. Tržič: Učila International.
  6. Jeong, S. (2001). Naše čisto telo: čiste roke in čisti zobje. Maribor: Skrivnost.
  7. Vukmir, A. (2018). Diham. Domžale: Družinski in terapevtski center Pogled.
  8. Baptiste, B. (2007). Moj očka je presta: joga za starše in otroke. Kranj: Damodar.
  9. Oberbeil, K. (2004). Z vitamini do zdravja. Ljubljana: Prešernova družba.
  10. Messegue, M. (2005). Narava ima vselej prav. Ljubljana: Cankarjeva založba.
  11. Tommes, S. (2001). Moja prva knjiga o vrtnarjenju. Tržič: Učila.
  12. Schwartz, O. (1997). Bogastvo trajnih okusov. Ljubljana: DZS.
  13. Westman, J. (2008). Kuharica za najmlajše. Radovljica: Didakta.
  14. Wolter, A. (1990). Zelenjavne jedi. Ljubljana: Cankarjeva založba.
  15. Kreuter, M. L. (1989). Biovrt: naravno gojenje zelenjave, sadja in cvetja. Ljubljana: Državna založba Slovenije.
  16. Krišković, P. (1993). Biološko pridelovanje hrane. Ljubljana: Kmečki glas.
  17. Tarman, D. (1999). Na vrtu. Ljubljana: DZS.