Inovativna, interaktivna

i interdisciplinarna nastava

nadaR_brankoR

Nada Ratković i Branko Rumenović

Sažetak

Današnje promjene u obrazovanju stavljaju naglasak na prilagodbu novim informacijsko-komunikacijskim tehnologijama, aktivnim oblicima učenja i inovativnim metodama koje su usmjerene na učenika, njegove potrebe, interese i motive, potiču kreativnost, komunikaciju, samostalnost i kritičko mišljenje te koriste elemente igre i zabave u poučavanju. U radu se govori o suradnji Srednje strukovne škole ban Josip Jelačić iz Sinja i Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana iz Ogulina.

Ključne riječi: online nastava, virtualna suradnja, projektna nastava.

Uvod

Nastavnici suvremene škole permanentno traže nove načine osuvremenjivanja nastave i razvoja kompetencija. Dobro rješenje je inovativna virtualna i projektna umreženost škola, tzv. interaktivni i interdisciplinarni koncept među školske suradnje, koji se može integrirati u svaki školski kurikulum. Novonastala situacija uzrokovana pandemijom COVIDA-19 uzrokovala je promjene u izvođenju nastave u virtualnoj učionici u odnosu na uobičajenu nastavu. Online nastava postavila je nove zahtjeve za brzu implementaciju IKT-a i integraciju digitalne tehnologije bez vremena za upoznavanje mogućnosti i principa korištenja pojedinih web alata.

Koncept online nastave

U vrijeme pandemije COVID-a 19, škole iz Sinja i Ogulina započele su zajedničku suradnju, komunikaciju, razmjenu znanja i iskustava u učenju među nastavnicima. Zajednička suradnja potiče razvoj, prijenos i provedbu inovativnih praksi te provedbu zajedničkih inicijativa kojima se promiču suradnja, suradničko učenje i razmjena iskustva na nacionalnoj i europskoj razini. Škole su se zbližile i kao nositeljice oznake eTwinning škola u područjima digitalne prakse i kao službeni partneri European Vocational Skills Week (EVSW) u inovativnom i kreativnom nastavi te promicanju stalnog stručnog usavršavanja nastavnika i učenika.

U suvremenoj školi, danas je poželjno da se metode učenja češće mijenjaju i dopunjuju s drugim metodama poučavanja i prikladnom digitalnom tehnologijom za učenike i nastavnike, kako bi se podigla razina motivacije i ostvarili planirani odgojno-obrazovni ishodi učenja i očekivanja međupredmetnih tema. Pri provođenju nastavničke prakse primjenom suvremenih pristupa i integracije informacijsko-komunikacijske tehnologije u učenju i za poučavanju želi se ojačati suradnja i razmjena znanja među školama za unapređenje nastavnog procesa. Polazeći od upotrebe inovativnih nastavnih metoda i primjene IKT-a u virtualnoj i projektnoj nastavi, pretpostavlja se kreativnost, inovativnost i modernizacija uz ciljano korištenje IKT-a svih sudionika čime se razvijaju digitalne, jezične, komunikacijske i strukovne kompetencije.

Tijekom virtualne suradnje korišteni su Office 365 (Teams, Yammer, Forms), različiti web2.0. alati (Padlet, Lino, Popplet, Google Obrazac, Powtoon, Kahoot,Canva, Issue i Youtube) i eTwinning (TwinSpace) platforma za provedbu projekata. Karakteristike i mogućnosti korištenih alata omogućavaju dokumentiranje sadržaja u različitim formatima (tekst, audio, video, grafika). Upoznavanje s mogućnostima web 2.0. alata za kreiranje digitalnih sadržaja omogućava razlikovanje različitih načina izražavanja putem digitalnih sredstava ovisno o potrebama projektnih aktivnosti.

Pri prijelazu na online nastavu najveći problem su bile tehničke poteškoće i to preveliko opterećenje interneta. Na početka nastave većina učenika je imao problem preopterećenih platforma za učenje, što je brzo riješeno. Učenici slabijeg materijalnog statusa nisu imali računalo, pa su škole učenicima podijelile tablete ili računala iz računalnih učionica. Postoje i učenici koji su online nastavu pohađali preko mobitela, a s obzirom da žive u mjestima koji su dislocirani vrlo često nisu imali signala za mobitel. Kod nekih učenika je problem bio mnogobrojnosti školaraca u obitelji i nisu mogli odrađivati pravovremeno nastavu jer su imali ograničen raspored rada u kući. Jedan mali dio učenika susreo se s problemom poznavanja stranog jezika. Radni jezik eTwinning projekta je Engleski jezik, pa je dio učenika s malim poteškoćama odrađivao određene zadatke upravo zbog slabog poznavanja stranog jezika. Kao moguće probleme i ograničenja upotrebe digitalnih alata u nastavi navode se nedovoljna razina informacijske pismenosti i računalne kompetencije svih sudionika u nastavnom procesu. Navedena ograničenja analiziraju se upotrebom različitih anketnih upitnika o nastavi na daljinu za učenike, nastavnike i roditelje.

Digitalno okruženje u kojem se provodi projektna nastava kao složeni oblik nastave u kojoj učenici zajedno s nastavnikom obrađuju neku temu kroz različite aktivnosti s ciljem postizanja točno određenog cilja u određenom vremenskom periodu pretpostavlja uporabu IKT-a.

Primjer iz prakse

Kao što je već navedeno, nastavnici iz Sinja i Ogulina surađivali su na različitim projektima i obilježavanju različitih aktivnosti. Najveća suradnja ostvarena je na eTwinning projektu Life & Money u školskoj godini 2019./2020. Za svoj angažman profesori su nagrađeni Nacionalnom i Europskom oznakom kvalitete.

Suradnja se nastavlja i dalje, pa su se tako škole iz Sinja i Ogulina uključile u Climate Action Project te u različite eTwinning projekte kao što su: History & Business, All Days Together, Prikazani organizmi na novce. Zajedničkim snagama nastavnici pokreću i organiziraju aktivnosti u eTwinning projektu Breathe deeply and Think clearly, na kojemu trenutno vrlo aktivno rade vodeći računa o e-sigurnosti učenika. Osim kroz projekte nastavnici i učenici sudjeluju u obilježavanju različitih nacionalnih i međunarodnih događaja u virtualnom okruženju kao što su Svjetski Dan Statistike, Europski tjedan strukovnih vještina stečenih u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju, Dan sigurnijeg interneta, Erasmus dani, Svjetski i Europski tjedan novca.

imageSlika 1. eTwinnig projekti
Izvor: vlastita fotografija

Kroz primjere dobre prakse nastavnici prate i provjeravaju ostvarivanje zadanih ishoda i međupredmetnih tema provodeći vrednovanja. Vrednovanje za učenje provodi se praćenjem rada i napretka učenika u online okruženju pomoću e-portfolija. Vrednovanje kao učenje provodi se vršnjačkim vrednovanjem rezultata rada učenika i samovrednovanjem. Vrednovanje naučenog provodi se vrednovanjem učeničkih radova, audio, video i/ili ppt prezentacija.

Nastavnici rado dijele svoja znanja, iskustva i vještine. Tako su organizirali nekoliko webinara u eTwinning grupama Statistics at Schools i School Leadership. Osim webinara na eTwinningu nastavnici su sudjelovali na CARNET konferenciji gdje su predstavili svoju suradnju na predavanju Koncept Online nastave 3In. Suradnja dviju škola se predstavlja na stručnim županijskim i međužupanijskim vijećima diljem Republike Hrvatske. Isto tako, nastavnici su vrlo aktivni na raznim međunarodnim simpozijima, konferencijama, radionicama i predavanjima gdje predstavljaju praktične primjere suradnjeimage u raznim strukovnim predmetima koji su uključeni i u školski kurikulum.

Slika 1. Suradnja Sinja i Ogulina
Izvor: vlastita fotografija

Zaključak

Škole iz Sinja i Ogulina ostvarile su izvrsnu virtualnu i projektnu suradnju „u novom normalnome“. U budućnosti planiraju nastaviti zajednički rad na osuvremenjivanju, razvoju i implementaciji novih inovativnih metoda i informacijsko-komunikacijskih trendova. Naime, danas je poželjno da se metode učenja češće mijenjaju i nadopunjuju s drugim metodama poučavanja i IKT-om kako bi se podigla razina motivacije učenika i ostvarili odgojno-obrazovni ciljevi, ishodi učenja i očekivanja međupredmetnih tema.

Office 365, web 2.0 alate i TwinSpace koristiti će se i u budućnosti s obzirom na dosadašnje pozitivno iskustvo i velike pedagoške mogućnosti. Za nove projektne aktivnosti koristit će se digitalna platforma LMS Loomen, virtualna učionica kao prostor za komunikaciju, suradnju, razmjenu ideja, znanja i iskustava, konstruktivne rasprave i razmjenu sadržaja.

Upotreba informacijsko komunikacijskih tehnologija i suvremenih pedagoških metoda omogućava personalizirano okruženje za međusobnu suradnju i komunikaciju, jednostavno dijeljenje materijala kreiranih korištenjem različitih digitalnih alata i razmjenu primjera dobre prakse. Pri provođenju ovog pristupa nastave učenici i nastavnici razvijaju digitalne, jezične, komunikacijske i strukovne kompetencije.

Literatura

  1. eTwinning projekt Life & Money, https://live.etwinning.net/projects/project/205038
  2. eTwinning projekt Breathe deeply & Think clearly, https://live.etwinning.net/projects/project/229898
  3. eTwinning grupa Statistics at Schools, https://live.etwinning.net/groups/group/96091
  4. Srednja strukovna škola bana Josipa Jelačića, Sinj, http://ss-strukovna-banajosipajelacica-sinj.skole.hr/
  5. Gimnazija i strukovna škola Bernardina Frankopana, Ogulin, http://www.gimnazija-strukovnabfrankopana-ogulin.skole.hr/
  6. CARNET korisnička konferencija CUC 2020, https://radovi2020.cuc.carnet.hr/modules/request.php?module=oc_program&action=summary.php&id=173

Jedna misao o “Inovativna, interaktivna

  1. Povratni ping: Ususret sigurnijem Pogledu | Pogled kroz prozor

Komentari su zatvoreni.