Our Culture – European Heritage

erikaLK_valentinaJ

Erika Likan Kelentrić i Valentina Japec

Sažetak

Želimo predstaviti naš uspješno završen Erasmus projekt Our Culture – European Slika 2Heritage. Dolazimo iz OŠ Nikole Hribara koja se nalazi u središtu Turopolja, u gradu Velikoj Gorici te se ubraja među najveće škole u Republici Hrvatskoj. Poznati smo po provođenju mnogih aktivnosti, projekata i organizaciji kulturnih manifestacija u koje su aktivno uključeni nastavnici, učenici i roditelji. Usko smo povezani sa lokalnom zajednicom kroz izložbe, radionice i brojne nastupe u kulturnim ustanovama našeg grada. Naš zavičaj Turopolje domovina je podgutnice od koje je nastala kravata. Time naša baština postaje ne samo europsko naslijeđe nego moderna poveznica sa svim zemljama Europe i svijeta.

Ključne riječi: baština, istraživanje, kultura, upoznavanje, tolerancija.

Misao vodilja prilikom pisanja projekta bila je spoznaja da današnji ubrzan način života koji teži napretku, često dovodi do zanemarivanja vlastite kulture, ali i kulture ostalihSlika 3 europskih zemalja. Svi mislimo kako poznajemo i razumijemo kulturu, ali zapitali smo se – je li stvarno tako? Kulturu često uzimamo zdravo za gotovo. Povezujemo je s hranom koju jedemo, s praznicima i blagdanima koje slavimo te odjećom koju nosimo u posebnim prigodama. Shvatili smo da su to samo površni aspekti kulture koji su nam odmah dostupni i vidljivi. Takav odnos prema kulturnoj baštini može dovesti do nerazumijevanja, nesnalaženja i osuđivanja kultura različitih od naše. Ponukani spoznajom da naši učenici, a i mi sami, slabo poznajemo kompleksnost kulture, odlučili smo istražiti kulturnu baštinu našeg naroda i država koje nas okružuju. Povezali smo se sa partnerskim školama iz Italije i Makedonije te krenuli u izradu projekta.

Kako bismo bili sigurni da smo na pravom putu, prije početka pisanja projekta među učenicima smo istražili poznavanje kulturne baštine vlastitog kraja. Većina učenika je znala ponešto o tome preko priča roditelja, djedova i baka, ali se s istim nije aktivno Slika 4susretala. Zato smo kao cilj našeg projekta odabrali istraživanje kulturne baštine – materijalne i nematerijalne, kako svoje tako i europskih zemalja koje nas okružuju. Aktivnosti projekta smo zamislili na način da budu zanimljive, dostupne, povezane sa europskom kulturom i dokumentirane kroz digitalne alate. Na taj način rezultati našeg projekta uvijek će biti dostupni svima koji se žele baviti daljnjim istraživanjem kulturne baštine, a ponajprije našim učenicima, učiteljima, roditeljima te užoj i široj zajednici. S obzirom da surađujemo sa stranim partnerima, putem društvenih mreža i međunarodnih platformi, rezultati projekta su vidljivi i na internacionalnoj razini.

Nakon što smo dobili obavijest da nam je projekt odobren od strane Agencije za mobilnost i….., u njegovo provođenje aktivno smo uključili učenike i učitelje naše škole koji su iskazali interes za sudjelovanje, roditelje, djedove i bake te lokalnu zajednicu. Učitelji su organizirali i koordinirali aktivnosti i radionice u kojima su sudjelovali brojni učenici i roditelji. U svom radu korelirali smo elemente kulturne baštine kroz jezik, glazbu, ples, hranu, povijesne sadržaje, likovnu umjetnost i tradicionalne igre. Roditelji, kao i članovi uže i šire obitelji, sudjelovali su u prenošenju znanja vezanih uz tradicionalne običaje pomažući u prikupljanju materijala koji su pomogli uspješnoj realizaciji našeg projekta. Brojni vanjski suradnici bili su pozvani održati predavanja o kulturnoj baštini našeg kraja, a lokalna zajednica nam je pomogla u prezentiranju svega što smo radili.

Naša škola, kao koordinator projekta, u aktivnostima je stavila naglasak na istraživanje tradicionalnih plesova, pjesama, hrane, igara i legenda te izrađivanju ručnih radova s tradicionalnim motivima. U suradnji s lokalnom zajednicom, učenici i učitelji su se upoznali s turopoljskim govorom, koji je uvršten u popis nematerijalne baštine Hrvatske. Pomoću starih recepata, prikupljenih iz priča djedova i baka, učenici su pripremali i kušali tradicionalna turopoljska jela. Učenici su izrađivali reklame za tradicionalni proizvod lokalne kulture te izrađivali digitalne karte Turopolja s prostornim razmještajem kulturno-povijesnih spomenika. Različitim tehnikama likovnog izražavanja su prikazivali motive kulturne baštine svoga kraja, ali i kulture država partnera. Igrali smo stare tradicionalne dječje igre i brojalice. Izradom multimedijalnog kviza s temama kulturne baštine, učenici su promovirali europsku baštinu. Suradnjom s lokalnim KUD-om, učenici su naučili plesove i pjesme našeg kraja te država partnera.

Škola iz Italije je, uz zajedničke aktivnosti, bila zadužena za proučavanje dvoraca, crkvi, legendi i tradicionalnih običaja. Škola iz Makedonije brinula je o digitalnim alatima koji su se koristili kroz trajanje projekta, proučavala stare dječje igre, crkve, arheološka nalazišta, tradicionalne pjesme, plesove, instrumente i nošnje.

Projekt je trajao dvije godine, a nakon provedenih aktivnosti učenici su naučili Slika 5prepoznati, analizirati i vrednovati elemente materijalne i nematerijalne kulturne baštine zavičaja i država partnera. Kao rezultat zajedničkih aktivnosti ostvareni su planirani rezultati: video o projektu, rječnik u tiskanom i digitalnom obliku, tradicionalna kuharica u tiskanom i digitalnom obliku, digitalne tematske karte, knjiga legendi, brojni ručni radovi s tradicionalnim motivima. U našoj školi je uređen etno kutak u kojem i dalje redovito izlažemo radove učenika vezane uz kulturnu baštinu te objavljujemo novosti vezane uz kulturu i tradiciju našeg kraja.

Tijekom mobilnosti, ali i u međusobnom druženja s učenicima iz drugih zemalja, učenici i nastavnici su stekli znanje o važnosti očuvanja kulturne baštine, kako svoje tako i zemalja partnera. Provođenjem ovog projekta, učenici su razvili svoje socijalne vještine, komunikacijske vještine, ali i životne vještine. Spoznali su da poznavanjem i očuvanjem kulturne baštine svoga kraja bolje shvaćaju svoju prošlost, a koja ih onda osnažuje u daljnjem budućem životu.
Posebno bi istakli poveznicu koja prikazuje video uradak s većinom odrađenih aktivnosti i brojnim rezultatima našeg zajedničkog rada na ovom projektu.

Planiramo i dalje nastaviti u tom smjeru s novim generacijama učenika koji nam dolaze kako bi podučili da elemente tradicije mogu staviti u moderan kontekst današnjeg vremena pri tome izgrađujući kreativnost, medijsku pismenost, prezentacijske vještine i samopouzdanje. A najviše od svega, podučiti ih staviti kulturnu baštinu u širi kontekst i pritom smanjili predrasude te razvijali toleranciju s obzirom na različitost kultura.