Integrirani tjedan posvećen Vukovaru

– 2. dio

ivaG_kresimirS

Iva Grubišić i Krešimir Škuljević

Sažetak

Članak opisuje aktivnosti učenika razredne i predmetne nastave Osnovne škole Vladimir Nazor u Slavonskom Brodu u provođenju integriranog tjedna na temu Vukovara. Aktivnosti se odnose na tehnološki dio, tj. četvrti i peti dan aktivnosti gdje dominira umjetna inteligencija u obliku AutoDraw programa.

Ključne riječi: integracija, međupredmetne teme, Škola za život, umjetna inteligencija, Vukovar.

Uvod

Svrha integriranog tjedna je primijeniti postojeće metodičke osnove s novim postavkama Škole za život. Ideja je bila da se sjećamo na pozitivan način uz korištenje, prvenstveno, međupredmetnih tema Održivog razvoja, Osobnog i socijalnog razvoja i Učiti kako učiti. Središnji dio ovog dijela aktivnosti obilježavanja Vukovara kod učenika predstavljao je program AutoDraw. On služi za pretvaranje skica i jednostavnih crteža u prava mala umjetnička djela (Humphires, 2017). Njegovi tvorci govore da radi na svakom sučelju prilikom online aktivnosti. Tehnološki lider Google je izradio ovaj program kako bi aktivnosti digitalnog crtanja pretvorio u rad vrijedan pozornosti. Jednostavno govoreći, ukoliko naslikamo jednostavnu životinju, primjerice, kravu, ponude nam se pri vrhu zaslona predlošci sličnih životinja (od medvjeda do mačaka). Na kraju aktivnost sadržaj se može trajno spremiti u obliku slike (Burgess, 2017). Program je u uporabi od 2016. godine. Razlog njegove brze svjetske popularnosti je u besplatnoj verziji, jednostavnosti uporabe i višestrukom načinu izražavanja u predmetnoj nastavi poput hrvatskog jezika, povijesti, likovne kulture, glazbene kulture, geografije, tehničke kulture i naravno informatike (Schoenbart, 2017).

4. dan, 12. studenoga 2020.

AKTIVNOST: dizajniranje patika Startasica i vojničkih čizama Zengi, program umjetne inteligencije AutoDraw.

SUDINICI: učenik Branimir (7. razred) i učenici razredne nastave (produženi boravak)

Ova je aktivnost započela jednostavnom uporabom programa Paint, a neposredno nakon toga nastavnik je zamolio učenika da istu aktivnost napravi u programu AutoDraw. Učenik je bio iznenađen s razlikom jer se za njegov predložak crteža popularnih Startasice i Zengi pri vrhu programa AutoDraw pojavio niz prijedloga. Učeničkim odabirom izabran je jedan koji je iskorišten za idSlika 14. Rad učenika Branimira u programu AutoDraw i učenički radovI (produženi boravak)uću aktivnost izvedenu s učenicima produženoga boravka. Učenici produženoga boravka dobili su gotov predložak Startasica odnosno Zengi nastalih na temelju predhodne aktivnosti. Flomasterima i drvenim bojicama učenici su oslikali vlastite primjerke popularnih cipela vukovarske tvornice Borovo. Na temelju dvadeset i jednoga para primjerka napravljena je mala modna izložba.Slika 15. Dizajniranje Startasica i Zengi (produženi boravak)

Slika 14. Rad učenika Branimira u programu AutoDraw i učenički radovi (produženi boravak)

Slika 15. Dizajniranje Startasica i Zengi (produženi boravak)

5. dan, 13. studenoga 2020.

AKTIVNOST: WordArt Creator

SUDIONICI: predmetna nastava i učenik Samuel (razredna nastava)

Zadnji dan našega integriranoga tjedna proveden je u prikupljanju dojmova kroz uporabu jednostavnoga programa WordArt Creator. Učenici su izabrali izraze koji su im bili upečatljivi za pojedine aktivnosti i sadržaje učenja koje su usvajali tijekom tih aktivnosti. Učenici su birali font, boju i konačan izgled sažetih izraza. Radom u paru učenici su prilikom rada u navedenom programu primjenjivali međupredmetnu temu Slika 16. Učenik Samuel radi u programu WordArt CreatorOsobni i socijalni razvoj preko upravljanja svojim emocijama. S druge strane učili su se strpljivošću preko empatije i prihvaćanja različitosti. Nastavnik ih je vremenski ograničavao zbog čega su pokazivali sposobnost za timski rad, ali i želju za profesionalnim razvojem jer su brzo usvajali nova programska sučelja. Motivacija rada u novom programu uspješno ih je suočavala sa stresoSlika 17. Primjer rada učenika Samuela u programu WordArt Creatorm.

Slika 16. Učenik Samuel radi u programu WordArt Creator 

     Slika 17. Primjer rada učenika Samuela u programu WordArt Creator

AKTIVNOST: postavljanje izložbe i dodjela diploma

SUDIONICI: učenici razredne nastave (produženi boravak) i učenici predmetne nastave, učiteljica Iva i nastavnik Krešimir

Glavnu temu izložbenog paviljona predstavlja zbir učeničkih radova vodotornja upotpunjen stihovima Siniše Glavaševića, Priča o gradu. Iz podnožja vodotornja kreću se golubice mira koje obuhvaćaju naslov naše izložbe – VUKOVAR.

Uslijedili su rezultati rada krenuvši od kratke povijesti ratovanja Vukovara, pano s činkvinama, logotipima i WordArt kreacijama. Izložba popularnih Startasica i Zengi uokvirila je izložbu s druge strane paviljona.

Učenicima su nakon postavljanja izložbe dodijeljene diplome za uspješno sudjelovanje u provedbi integriranoga tjedna na temu Vukovara.

Na sljedećoj poveznici nalazi se videozapis koji je pratio rad naših učenika.

Škuljević, Grubišić (2020). Integrirani tjedan VUKOVAR 2020 https://youtu.be/9F8xj5Rurfg

Slika 18. Izložba radovaSlika 19. Izložba radova
Slika 18. Izložba radova           Slika 19. Izložba radova

Slika 20. Sudionici integriranoga tjedna posvećenoga VukovaruSlika 21. Primjer diplome za uspješno sudjelovanje i učenica Tea
Slika 20. Sudionici integriranoga tjedna   Slika 21. Primjer diplome za uspješno sudjelovanje i učenica Tea

Samovrednovanje

Tijekom 16. i 17. studenoga s učenicima smo proveli anonimnu anketu kojom su ocijenili rad tijekom provedbe integriranoga tjedna. Učenicima razredne nastave posebno su objašnjenja pitanja s obzirom na to da je dio njih tek prvi razred i nisu usvojili čitalačke sposobnosti. S rezultatima samovrednovanja ostali smo ugodno iznenađeni. Većina se učenika izjasnila kako je za rad imala dovoljno vremena, kako je uz pomoć drugog učenika lakše došla do odgovora/rješenja te kako je ovim načinom lakše usvojila znanja vezana uz temu integriranoga tjedna. Također, iz rezultata je vidljivo i to kako učenici podjednako vole raditi rukama (kreativno stvaralaštvo) i intelektualno (IKT strategije učenja) dajući ipak manju prednost radu rukama, odnosno kreativnom stvaralaštvu. Većina se složila kako su uvjeti rada bili izvrsni te da bi voljeli više ovakvih aktivnosti tijekom školske godine. Na nama nastavnicima je, dakle, da im to s radošću i omogućimo.

Slika 22. Rezultati samovrednovanja 1Slika 22. Rezultati samovrednovanja

Zaključak

Navedene aktivnosti potvrđuju tehnološki napredak koji se na jednostavan način može ugraditi u više predmeta i uzrasta osnovne škole. Tema Vukovara povezuje dvije suprotnosti, a to su povijest i tehnologija, ali u obliku samoodrživog razvoja. Vukovar je u tom vremenu povezao stanovnike više od ostalih događaja, što potvrđuje danas dostupna ostavština. Tehnološki predznak i sinergija djelovanja u svim predmetima obilježava Školu za život. Njegovanjem tih tema i svjetonazora stvaraju se preduvjeti za ravnomjeran razvoj zajednice u kojoj djelujemo kao i društva u kojem sudjelujemo.

Iskustvo nam govori da je bogatstvo sadržaja omogućilo demonstraciju inteligencije i otvorenosti učenika koji su sami stvorili sadržaj, a nastavnici, uz dopuštenje i potporu ravnateljice Nataše Stanković ga prilagodili na prethodno definiram postavkama stručne literature.

Literatura

  1. Humphries, M. (2017, April 12) Google AutoDraw Turns Doodles into Art, connected 16.1.2021. https://www.pcmag.com/news/google-autodraw-turns-doodles-into-art
  2. Burgess, M. (2017, April 12) Draw like a pro! Google¨s AI transforms your awful line drawings into works of art, connected , 16. 1. 2012. https://www.wired.co.uk/article/google-autodraw-machine-learning
  3. Schoenbart, A, (2017, April 21) Google¨s AutoDraw: Creation Made Easier, connected 16. 1.2021. https://www.techlearning.com/tl-advisor-blog/11907
  4. Krešimir Škuljević, Iva Grubišić (2020, studeni 13). Integrirani tjedan VUKOVAR 2020 [Video]. YouTube. https://youtu.be/9F8xj5Rurfg