– 1. dio
Iva Grubišić i Krešimir Škuljević
Sažetak
U članku ćemo opisati kako smo s učenicima razredne i predmetne nastave Osnovne škole Vladimir Nazor u Slavonskome Brodu proveli integrirani tjedan na temu Vukovara. U aktivnostima je opisan sadržaj, način i metode rada te ostvareni ishodi međupredmetnih tema. Ovim je integriranim tjednom sjećanje na žrtvu grada Vukovara zadržano, ali na suvremen i moderan način uz aktivno sudjelovanje svih učenika.
Ključne riječi: integracija, međupredmetne teme, Škola za život, umjetna inteligencija, Vukovar.
Uvod
Integracijom u nastavi povezujemo i ostvarujemo zajedničko u različitim odgojno-obrazovnim područjima. Povezivanjem tih zasebnih dijelova u skladnu cjelinu daje se učenicima mogućnost da jednu temu obrade kroz više različitih predmeta te se istodobno izraze u više područja: usmenome, pismenome, glazbenome i likovnome. Na taj se način, prema Salopek, pridonosi cjelovitome i prirodnome načinu rada, a svrha je integracije stjecanje, širenje i produbljivanje cjelovitog pogleda na znanost, umjetnost ili uopće na svijet (Salopek, 2012.). Svrha je ovoga integriranoga tjedna bila upotreba suvremenoga pristupa u radu temeljenoga na Školi za život. Korištene su sve međupredmetne teme: Učiti kako učiti, Održivi razvoj, Osobni i socijalni razvoj, Građanski odgoj i obrazovanje, Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije, Poduzetništvo te Zdravlje. Integrirani tjedan posvećen Vukovaru provodio se u Osnovnoj školi Vladimir Nazor u Slavonskome Brodu u razdoblju od 9. do 13. studenoga 2020. Nakon toga je uslijedilo razdoblje vrednovanja aktivnosti (16. i 17. studenoga). Ukupno je sudjelovalo trideset troje učenika pod vodstvom Ive Grubišić, učiteljice razredne nastave i Krešimira Škuljevića, nastavnika povijesti. U rad su bili uključeni učenici produženoga boravka (prvi, dva druga i treći razred – dvadeset jedan učenik) i predmetne nastave (dva peta, dva šesta i dva sedma razreda – dvanaest učenika). Sve su aktivnosti predviđene ovim integriranim tjednom učenici odradili usporedno s obvezama redovne nastave. Nastavni predmeti koji su se integrirali bili su Likovna kultura, Hrvatski jezik, Informatika te Povijest. Tijekom tjedna izmjenjivali su se različiti socijalni oblici rada (frontalni, individualni, rad u paru te rad u skupini) kao i različite metode rada (metoda usmenog izlaganja, razgovora, čitanja, pisanja, demonstracije, crtanja i praktičnoga rada). U nastavku rada pobliže ćemo opisati svaku od provedenih aktivnosti koje su okvirno trajale osamdeset minuta, odnosno dva školska sata.
Tijek aktivnosti integriranoga tjedna
1. dan, 9. studenoga 2020.
AKTIVNOST: izrada vodotornja salvetnom tehnikom
SUDIONICI: učenici razredne nastave (produženi boravak) i učenici predmetne nastave
U uvodnome dijelu provedbe ove aktivnosti učenicima su prikazane fotografije vukovarskoga vodotornja. Učenici su komentirali njegov izgled, simboliku i značaj za tijek same bitke te moralnu snagu branitelja grada Vukovara. Ponovno otvorenje vukovarskoga vodotornja u listopadu ove godine potaknula je ideju da učenici sudjeluju u obnovi, odnosno dizajniranju vlastitoga vodotornja pomoću salveta u boji. Naglasak je bio stavljen na novi pogled na vodotoranj, odnosno na dječji pogled na taj važni simbol Vukovara. Individualno je ostvareno dvadeset pet radova čime su stvoreni preduvjeti za zajedničko postavljanje izložbe. Radovi su složeni u obliku jednog velikog vodotornja.
Slika 1. Izrada vodotornja (PB) Slika 2. Izrada vodotornja (PN)
2. dan, 10. studenoga 2020.
AKTIVNOST: pisanje činkvine
SUDIONICI: učenici razredne nastave (produženi boravak) i učenici predmetne nastave
Ova se aktivnost provela u obliku rada u paru (predmetna nastava) te grupnoga rada (razredna nastava). Učenici su dobili upute što je to činkvina te kako ju napisati. Također, na uputama se nalazio i primjer ranije napisane činkvine kako bi učenici lakše shvatili što se od njih traži. Tom prigodom učenici su pokazali znanje gramatike hrvatskoga jezika (odabir odgovarajuće vrste riječi u pojedinome stihu) te ostvarili višestruke ishode kurikuluma za nastavni predmet Hrvatski jezik (OŠ HJ A.2.4., A.3.4., B.5.4, B.6.4, B.7.4.)
Slika 3. Pisanje činkvine (PN) Slika 4. Pisanje činkvine (PB)
Slika 5. Pisanje činkvine (PN) Slika 6. Primjeri učeničkih činkvina
AKTIVNOST: istraživački rad – mali novinari
SUDIONICI: učenici predmetne nastave
Druga se aktivnost drugoga dana integriranoga tjedna odnosila na istraživački rad učenika predmetne nastave. Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije bila je primjenjivana na svim razinama: istraživanje i kritičko vrednovanje, komunikacija i suradnja s ostalima u digitalnom okružju, inovativnost u digitalnom okružju te odgovorna uporaba IKT-a. Održivi razvoj bio je primjenjiv na temelju posljedica ljudskih aktivnosti. Tako se kod učenika razvijala solidarnost čime je skrenuta pozornost na dobrobit, djelovanje i povezanost. To su bila tri najvažnija odgojno-obrazovna očekivanja. Poduzetnički način promišljanja bio je u matematičkom pristupanju problemu. Postavljeni su ciljevi, vrijeme i jedinstveni obrazac rješavanja. Svi su radovi bili potpisani i proslijeđeni nastavniku na uređivanje. Korištena je ista prezentacijska komunikacijska podloga (Office 365; PowerPoint). Radom u paru učenici su istražili teme vezane uz povijest ratovanja u Vukovaru između kolovoza i studenoga 1991. godine. Istražene teme bile su: Trpinjska cesta, vodotoranj, kukuruzni put, vukovarska bolnica, Siniša Glavašević, vukovarsko groblje, Blago Zadro te pokolj na Ovčari. Svaki od istraženih područja izražen je prilikom izložbe u odjeljak koji se zove Kratka povijest ratovanja u Vukovaru 1991.
Slika 7. Mali novinari (predmetna nastava)
Slika 8. Mali novinari (predmetna nastava)
3. dan, 11. studenoga 2020.
AKTIVNOST: izrada golubica mira salvetnom tehnikom
SUDIONICI: učenici razredne nastave (produženi boravak) i učenici predmetne nastave
Obilježavanje dvadeset devete godišnjice stradanja Vukovara, koji se prvi put 18. studenoga 2020. obilježava kao državni praznik Dan sjećanja na žrtve domovinskoga rata i Dan sjećanja na žrtvu Vukovara i Škabrnje nametnulo je golubicu mira kao naš sljedeći likovni motiv. Dvadeset devet učenika, u spomen na proteklih dvadeset devet godina, izradilo je dvadeset devet golubica mira salvetnom tehnikom. Učenicima su bili dani predlošci golubice koju su zatim ispunili komadićima salvete bijele boje. Također, s učenicima smo pričali o simbolici bijele golubice kroz povijest.
Slika 9. Izrada golubica mira (produženi boravak)
Slika 10. Izrada golubica mira (PN) Slika 11. Izrada golubica mira (PB)
AKTIVNOST: jednostavni programi umjetne inteligencije: TURBOLOGO
SUDIONICI: učenici razredne nastave (produženi boravak) i učenici predmetne nastave
Učenici su uporabom TURBOLOGA sudjelovali u kreiranju nastavnoga sadržaja izradom logotipa. U izradi logotipa bile su im ponuđene tri opcije: slogan, simbol i boja. Mogli su postaviti pet simbola te odabrati tri boje, a zanimljivost je u tome što su samostalno trebali osmisliti slogan koji odgovara temi integriranoga tjedna. Rezultati rada spremljeni su u digitalnom obliku te autorizirani. Vrednovanje ove aktivnosti kroz učenje napravljeno je kroz izradu QR barkoda. Na QR barkodu nalazila se poveznica (Forms) koja je omogućila glasanje i odabir najzanimljivijeg logotipa. Aktivnost je bila vremenski ograničena te su u njoj sudjelovali samo učenici OŠ Vladimir Nazor. Međupredmetna tema Učiti kako učiti ovim je putem ostvarena tako što su učenici koristili različite strategije učenja i upravljanja informacijama. Na individualnoj razini pokazali su vlastito kritičko razmišljanje i kreativno pristupili rješavanju problema. Drugi su postavili ciljeve preko definiranja simbola (ikona) čime se mogao pratiti proces samovrednovanja. Neki učenici više su vremena potrošili na odabir boja, a neki na odabir simbola što nam je definiralo njihov motiv za učenje.
Slika 12. TURBOLOGO (PB) Slika 13. TURBOLOGO (PN)
Zaključak
Sadržaj i opis aktivnosti potvrđuju da je prvi put u Osnovnoj školi Vladimir Nazor provedena aktivnost Škole za život u obliku integriranoga tjedna. Po svome je opsegu i sadržaju bila najsveobuhvatnija i najcjelovitija do sada. Uključivala je nastavne predmete Hrvatski jezik, Likovnu kulturu, Informatiku te Povijest. U radu su bile vidljive sve međupredmetne teme te su bili ostvareni višestruki ishodi kurikuluma za navedene nastavne predmete. Na neke od njih smo posebno upozorili. Ono što ovu aktivnost, odnosno provedbu integriranoga tjedna, čini posebno zanimljivom i na što smo kao nastavnici posebno ponosni, činjenica je kako su u njoj sudjelovali učenici različitih uzrasta – učenici razredne nastave (produženi boravak) te učenici predmetne nastave. Ipak, ono na što smo najponosniji jest činjenica da smo uspjeli zadržati sjećanje na žrtvu grada heroja, grada Vukovara, u očima novih generacija uključivši ih u proces učenja.
Literatura
- Balaž, Z., Meštrović, K. (2014). Učenje i poučavanje iz umjetne inteligencije. Polytehnic and design, 2/1, 9-14.
- Putica. M., (2018). Umjetna inteligencija: dvojbe suvremenoga razvoja. Hum, Vol. 13, No. 20., 198-214.
- Salopek. A., (2012). Korelacija i integracija u razrednoj nastavi. Školska knjiga. Zagreb.
- Ministarstvo znanosti i obrazovanja, (2019). Kurikulum međupredmetne teme Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2019_01_7_150.html
- Ministarstvo znanosti i obrazovanja, (2019). Kurikulum međupredmetne teme Osobni i socijalni razvoj https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2019_01_7_153.html
- Ministarstvo znanosti i obrazovanja, (2019). Kurikulum međupredmetne teme Učiti kako učiti https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2019_01_7_154.html
- Ministarstvo znanosti i obrazovanja, (2019). Kurikulum međupredmetne teme Građanski odgoj i obrazovanje https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2019_01_10_217.html
- Ministarstvo znanosti i obrazovanja, (2019). Kurikulum međupredmetne teme Zdravlje https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2019_01_10_212.html
- Ministarstvo znanosti i obrazovanja, (2019). Kurikulum međupredmetne teme Poduzetništvo https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2019_01_7_157.html
- Ministarstvo znanosti i obrazovanja, (2019). Kurikulum međupredmetne teme Održivi razvoj https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2019_01_7_152.html