Projekt „I životinje trebaju našu brigu“

martina_jembrih

Martina Jembrih

Sažetak

Na V. osnovnoj školi u Varaždinu već sedmu godinu zaredom uspješno se provodi projekt „I životinje trebaju našu brigu“ u suradnji s Udrugom za zaštitu životinja „Spas“. Projekt ima veliko društveno značenje, a važan je i za učenike škole jer potiče razvitak socijalnih vještina i podupire odgojne vrijednosti. Projekt je humanitarnog karaktera i u njemu dobrovoljno sudjeluju učenici V. osnovne škole Varaždin prikupljajući sredstva i potrepštine za štićenike Udruge „Spas“. Projekt se odvija u dva dijela – prvi se dio odnosi na prezentiranje realnog stanja štićenika udruge te prikupljanje potrebnih sredstava, a drugi se dio odnosi na posjet Udruzi i dopremanje prikupljenih potrepština.

Ključne riječi: Udruga „Spas“, socijalno ponašanje, odgoj, škola.

1. Uvod

Jedan od glavnih i temeljnih zadataka osnovne škole je odgoj i obrazovanje. Odgojna strana obuhvaća razvijanje osjećaja za zajednicu i socijalno povezivanje s članovima zajednice. Na taj način promiče se socijalno ponašanje u djeteta, čime mu se omogućava normalno funkcioniranje u ljudskoj zajednici. Učenika osnovnoškolske dobi treba usmjeravati prema osjećaju pripadnosti zajednici i jačanju osjećaja za druge jer su to temeljne vrijednosti jednog budućeg građanina ove zemlje. U razrednom okruženju učenici dobivaju dio tog osjećaja i dio te obaveze (dužnosti) s kojom ih ispraćamo u svijet nakon osam godina školovanja. Osnovna škola kao gotovo jedina odgojna institucija koja oblikuje i odgaja mlade ljude od prvog dana njihovog svjesnog uključivanja u zajednicu ima najvažniji zadatak usađivanja odgojnih vrijednosti u djeteta.

Nažalost, nisu sve aktivnosti u okvirima predmetnih kurikuluma usmjerene prema stvaranju i usađivanju socijalnih vrijednosti učenika. Često uz obradu novoga gradiva, što je isto tako važna komponenta učenikova života i prebivanja u osnovnoj školi, jednostavno nema prostora za dodatno stvaranje izvrsnosti u odgojnim vrijednostima.

Nasreću, tu su školski projekti kojima je moguće izvan predmetnih kurikuluma osnažiti odgojne vrijednosti uključivanjem učenika u aktivnosti i provedbu tih projekata. Najzanimljiviji su humanitarni projekti u kojima učenici mogu pokazati sav potencijal za ostvarivanje socijalne izvrsnosti. Tako su dvije učiteljice V. osnovne škole Varaždin, Martina Jembrih i Gordana Križanić, osmislile socijalni i humanitarni projekt „I životinje trebaju našu brigu“, koji se u njihovoj organizaciji provodi već sedmu godinu zaredom u suradnji s naširoko poznatim azilom u Hrvatskoj, Udrugom za zaštitu životinja „Spas“.

Udrugu za zaštitu životinja “Spas” osnovala je 2000. godine mala grupa entuzijasta s ciljem promicanja prava životinja i njihove zaštite. Nedostižno u tim davnim počecima, cilj i želja volontera bila je osnutak NO KILL skloništa u gradu Varaždinu.

Velikim angažmanom ljudi koji su bezuvjetno uložili svoje vrijeme i trud sa željom da se pomogne lutajućim ili ozlijeđenim životinjama koje je netko napustio i zaboravio, sklonište je 2010. godine, uz potporu Grada Varaždina, dobilo status registriranog skloništa!

clip_image002
Slika 1. Službeni logo udruge za zaštitu životinja „Spas“

Udruga uskoro slavi 20 godina od osnutka, a sklonište je prošlo 7000 pasa te je 5000 sretnih njuškica u tim godinama pronašlo svoj dom. Svake godine sklonište se adaptira te se veliki trud i napor ulažu za poboljšanje uvjeta štićenika (prema: https://spas.hr/o-nama/).

2. Način provedbe i organizacija učenika

Osnovni cilj projekta „I životinje trebaju našu brigu“, koji djeluje već sedmu godinu zaredom, jest pobuditi kod učenika veći stupanj suosjećanja i senzibilnosti, u ovom slučaju prema životinjama i svemu živom, što se pokazalo iznimno vrijednim. Jačanje učenikove empatije prema životinjama zapravo je učenje usmjereno prema svemu živome. Ovim projektom, koji se već sedam godina provodi sa istom svrhom, dobivaju se dugotrajni rezultati koji možda nisu vidljiv trenutno, tijekom same provedbe projekta, ali dugotrajno pridonose zajednici oblikujući mlade ljude spremne pomoći i suosjećati u teškim trenucima.

Projekt su s učenicima V. osnovne škole provodile učiteclip_image004ljice Martina Jembrih i Gordana Križanić. Aktivnosti ovog školskog projekta bile su realizirane tijekom mjeseca studenoga u obliku dobrotvorne akcije istog naziva – „I životinje trebaju našu brigu“. Učenici škole bili su dobrovoljno uključeni u ovu akciju, odnosno u projektne aktivnosti.

Slika 2. Akcija prikupljanja potrepština

Na samom početku provedbe projekta održana je kratka prezentacija realnog stanja štićenika Udruge „Spas“, gdje su učenici bili suočeni s grubom realnosti koja je u njima pobudila suosjećanje, empatiju te ostale pozitivne emocije. U svakomclip_image006e razredu razrednici su s učenicima prikupljali potrepštine (hranu za pse, prekrivače, zdjelice za hranu, gumene i plastične igračaka za pse), koje su na kraju bile spremljene u jednu školsku prostoriju.

Slika 3: Učenici 8.a razreda s prikupljenom hranom za pse

clip_image008Prilozi u obliku hrane, prekrivača, ručnika, zdjela i plastičnih igračaka prikupljani su uzastopno nekoliko tjedana. Sakupilo se više od 300 kg hrane za pse, što pokazuje koliko je učenicima bilo važno sudjelovati u toj projektnoj aktivnosti.

Slika 4. Utovar potrepština namijenjenih Udruzi „Spas“

clip_image010Nakon što su sva potrebita sredstva prikupljena, vozilima Udruge „Spas“ prevezena su u samo sklonište. Učenici V. osnovne škole Varaždin su, uz pomoć djelatnike Udruge, osobno pomagali utovariti sve prikupljene potrepštine.

Slika 5. Transport potrepština u Udrugu „Spas“

Učenici su stvarno pokazali svu svoju socijalnu izvrsnost i najiskrenije namjere te veliko srce i suosjećanje s napuštenim životinjama, ali i suosjećanje prema svemu živome i životu. Na ovaj način učenici su stekli nova iskustva i usvojili pozitivne odgojne vrijednosti suosjećanja i socijalnog ponašanje koje će im uvelike koristiti u životu.

Uspješnost provedenog projekta vidljiva je ponajviše u osobnom zadovoljstvu učenika i na njihovim sretnim licima.

3. Zaključak

Aktivacijom i participiranjem učenika u projektnim aktivnostima projekta „I životinje trebaju našu brigu“ ostvarene su mnogostruke odgojne vrijednosti, u prvom redu stvaranje pozitivnih stavova prema sebi, drugima i vlastitom angažmanu. Također, učenici su dobili prostor za svoje djelovanje i stvaranje osjećaja pripadnosti na temelju svojega rada i doprinosa. Ovaj proces odgoja učenika možda u ovom trenutku nije dao konačne rezultate, ali svakako će im ta stečena iskustva i usvojene vrijednosti dugotrajno u životu biti glavna okosnica socijalnog ponašanja, čemu zapravo škola kao odgojno-obrazovna institucija treba težiti – stvaranju trajnih vrijednosti i pozitivnih obilježja karaktera.

4. Literatura

  1. Službene stranice udruge Spas: https://spas.hr/ (pristupano 29. prosinca 2020).