Marlena Bogdanović
Sažetak
Naši učenici vole pokazati što mogu, znaju i što su naučili. Učenici nižih razreda baš i nemaju priliku pokazati svoja postignuća i dobiti zasluženo priznanje za svoj trud. Stoga smo mi, u 3. razredu OŠ Tučepi odlučili organizirati razredna natjecanja iz različitih područja kako bi svi učenici dobili svoju priliku. Trebalo je dosta vremena, truda, priprema i planiranja kako bismo sve organizirali i koordinirali ali trud isplatio jer su rezultati bili izvrsni, a učenici ponosni i oduševljeni vlastitim i uspjesima drugih učenika. Korištenje moderne tehnologije omogućilo je dinamičniju i bržu realizaciju svega planiranog.
Ključni pojmovi: razredna nastava, razredna natjecanja, moderna tehnologija.
Uvod
Djeca se vole natjecati! Vole svima pokazati kako su usvojili određene vještine, vole pohvale i pažnju drugih. U našem se školskom sustavu, osobito kod najmlađih učenika, na neki način guši isticanje izvrsnosti. Smotre, predstavljanja projekata i ideja, natjecanja za učenike najmlađe dobi, kod nas skoro da i ne postoje. Šteta, jer promicanje i napredak tehnologije, znanosti, umjetnosti, sporta uvijek na plećima nose najbolji. Stoga smatram kako je dužnost i odgovornost učitelja i svih ostalih odgajatelja pomoći učenicima prepoznati ono u čemu su dobri i potaknuti ih u njihovu daljnjem napretku. Važno je i obuhvatiti što više različitih područja kako bi svi učenici dobili svoju priliku.
U nedostatku organizacije takvih aktivnosti od strane države i županije, mi smo u 3. razredu OŠ Tučepi za kraj 1. polugodišta organizirali natjecanja iz gotovo svih nastavnih predmeta. Ove su aktivnosti učenicima najavljene nekoliko tjedana unaprijed kako bi se mogli pripremiti i kako bi ponovili nastavno gradivo. Za dan natjecanja odabrali smo posljednji nastavni dan u 1. polugodištu jer smo htjeli obilježiti i zaokružiti naš dosadašnji rad i postignuća. Za mjerenje uspješnosti provedenih aktivnosti koristili smo nekoliko različitih alata i metoda:
- izražavanje raspoloženja i zadovoljstva učenika prije i nakon provedbe aktivnosti
online glasovanjem
- Excel tablice sa pojedinačnom i grupnom analizom odgovora
- usmeno izražavanje mišljenja i stavova učenika o provedenim aktivnostima
U nastavku slijedi kratak opis odrađenih aktivnosti:
Razredosong je bilo natjecanje u interpretaciji pjesmica koje smo učili na satima Glazbene kulture. Učenici su danima prije samog natjecanja formirali male grupe i uvježbavali izvedbu pjesmice koju su sami odabrali. Mogli su se koristiti razrednim instrumentarijem, a svoju izvedbu su mogli oplemeniti i prigodnom koreografijom. Imali su pravo promijeniti ugođaj, ritam, pa čak i vrstu skladbe: obraditi je kao jazz, preoblikovati joj plesni ili svečani ugođaj. Na dan izvedbe ždrijebom smo izvlačili redoslijed nastupanja, a ostali su učenici trebali poštivati pravila ponašanja za vrijeme koncerta: biti pristojni, pljeskom pozdraviti izvođače i sl. Nakon što su sve grupe izvele svoje glazbene točke, uslijedilo je online glasovanje. Koristili smo online aplikaciju za prikupljanje glasova Mentimeter kojoj su učenici pristupali snimajući pristupni QR kod kamerom na svojim tabletima. Rezultati glasovanja bili su dostupni odmah pa smo odmah i proglasili pobjednike koji su se za nagradu fotografirali pred cijelim razredom, te su im uručene simbolične nagrade u vidu školskog pribora.
Pisanje čestitki je bilo natjecanje u krasopisu i pravopisu. Učenici su dobili prazne čestitke za pisanje zamišljenom liku: baki Anici. Najprije smo se prisjetili pravila pisanja, a učenici su se upoznali i sa kriterijima po kojima će gotovi uradci biti vršnjački vrednovani:
- baki je čestitan Božić i Nova godina,
- slova su uredno i pravilno oblikovana,
- poštivana su pravila pisanja velikog početnog slova i rečeničnih znakova,
- jasno su vidljiva sva tri glavna dijela čestitke.
Nakon vršnjačkog vrednovanja utvrdili smo kako samo jedna čestitka ima ispunjene sve kriterije i ona je osvojila prvo mjesto, a za 2. i 3. mjesto se „borilo“ 5 čestitki s jednakim brojem bodova koje smo izložili na ploči pa smo za njih glasovali tajnim glasovanjem – po kriteriju izbora najljepše vizualno oblikovane čestitka. Pobjedničku trojku smo i nakon ove „natjecateljske discipline“ prigodno nagradili.
Oslikavanje čestitki je bilo natjecanje iz Likovne kulture tijekom kojeg su učenici pokazali zavidno poznavanje likovnog jezika i vještinu rješavanja likovnih problema. Na svakoj je čestitki iz prethodnog „natjecanja“ na naslovnoj stranici sitno napisan likovni problem koji bi učenik trebao riješiti radom na blagdanskom motivu po izboru uz uvažavanje navedenog problema: toplo-hladni, komplementarni ili neki drugi kontrast, harmonija u nijansama zadane boje i sl. Sve čestitke koje su udovoljile zadanim zahtjevima i na kojima su uspješno riješeni likovni problemi prošle su postupak estetskog vrednovanja tajnim glasovanjem svih učenika razreda. Trojka koja je sakupila najveći broj glasova nagrađena je na isti način kao i pobjednici prethodnih disciplina.
Računanje je bilo natjecanje u pisanom zbrajanju i oduzimanju u skupu brojeva do 1 000. Učenici su najprije upoznati sa propozicijama natjecanja i bodovanjem. Nasumično odabrani parovi su u 1. kolu rješavali zadatke koje su sami izvlačili iz „čarobne“ vrećice. Naglašeno je kako će u 2. kolo ići oni učenici koji budu osvojili najviše bodova nakon što se najprije utvrdi da su točno izračunali zadatak. Po 1 bod se moglo osvojiti iz:
- točnog i urednog potpisivanja brojeva
- pravilne primijene matematičkih pravila i preciznog dodavanja pomoćnih brojki
- brzine rješavanja
Najuspješnija polovica razreda je u 2. kolu rješavala nešto složenije zadatke po istim pravilima, a najbolja trojka se borila za poredak rješavajući zadatke Matematičkog finala u kojima su trebali zadovoljiti dodatne uvjete npr. a + b = 456, a < 6; m – n = 156, n > 200 i sl.
Tijekom analize riješenih zadataka svi su učenici mogli „prepoznati“ pogreške koje se najčešće potkradaju u potpisivanju brojeva kod pisanog računanja, kao i u samom računanju. I ovog smo puta najuspješnije rješavače nagradili baš kao i ostale finaliste prethodnih „disciplina“.
Poznavanje prirode i društva je bilo natjecanje u poznavanju obrađenih nastavnih sadržaja ovog predmeta. Za ovu smo priliku pripremili kviz koji djeca najviše vole, a to je Kahoot! od 15 pitanja. Kako bismo bili sigurni da ne provjeravamo vještinu čitanja i razumijevanja pročitanog pitanja već isključivo gradivo Prirode i društva pitanja su se tijekom igranja kviza čitala na glas. Po završetku kviza aplikacija automatski nudi rezultate u Excel tablici pomoću koje smo lako utvrdili koja su pitanja učenicima bila najteža, koje gradivo treba dodatno proraditi, ali i koji su učenici bili najuspješniji u poznavanju gradiva ovog predmeta. I ovdje smo najbolju trojku nagradili fotografiranjem i sitnim školskim priborom.
Natjecanje iz Tjelesne i zdravstvene kulture smo zbog vremenskih (ne)prilika morali odgoditi i premjestiti u 2. polugodište. Početkom iduće kalendarske godine jedan ćemo dan provesti na travnjaku mjesnog sportskog centra i pokazati svoje dostignuća iz bacanja, trčanja, skakanja. A do tada nam ostaje lijepa uspomena na zabavne školske dane, igre i natjecanja u Veseloj učionici te dugi zimski odmor.
Zaključak
Zadovoljstvo učenika na početku posljednjeg nastavnog dana u 1. polugodištu bilo je vrlo dobro tj. poluoblačno, a zahvaljujući provedenim aktivnostima „popravilo“ se do odličnog tj. vrlo sunčanog! Provedena razredna natjecanja pokazala su još jednom kako se učenici vole i žele pokazati u onim aktivnostima koje im leže, za koje su se pripremili i uložili određeni trud. U razgovoru nakon provedenih aktivnosti pokazalo se kako učenici dobro prihvaćaju i uspjeh i neuspjeh, svjesni su kako iza dobrih rezultata stoji puno rada i truda te dobro prihvaćaju činjenicu kako u razredu postoje učenici kojima određene aktivnosti idu bolje, a nekima lošije. Učenici prihvaćaju svoj rezultat, vesele se vlastitom uspjehu i uspjehu svojih prijatelja. Posebno im je značilo kada su mogli vidjeti kako drugi učenici rješavaju određene zadatke ili rješavaju probleme koje na prvi pogled sami nisu znali kako riješiti. Potvrdili su kako je ovo natjecanje bila i prilika da nauče neke nove načine rješavanja i zapamte mjesta na kojima se najčešće griješi. Rezultati Excel tablica uglavnom su pokazali rezultate učenika slične onima koji su zabilježeni u eDnevniku tijekom cijelog polugodišta, te potvrdili kako nekim učenicima više odgovara usmeni, dok nekima pak više odgovara pisani oblik provjeravanja usvojenosti određenih sadržaja. Možemo reći kako se uloženi trud u pripremu i provedbu razrednih natjecanja isplatio jer su rezultati bili izvrsni, a učenici ponosni i vrlo zadovoljni.