Sanja Pavlović Šijanović, i Davor Šijanović
Sažetak
INOVA-MLADI, 20. je po redu izložba inovacija učenika osnovnih, srednjih škola i studenata s međunarodnim djelovanjem, koja svojim djelovanjem okuplja i osnažuje učenike i njihove mentore u stvaralačkom, kreativnom i inovativnom radu te nagrađuje najbolje projekte vezane za nastavni proces i nastavni program. Projekt vukovarskih gimnazijalaca EMMA osvojio je zlatno odličje kojim se nagrađuju vrijedne ideje s izraženom kreativnošću. Ovaj uspjeh dokazuje da su permanentno učenje, ustrajnost i rad jamci uspjeha u suvremenom okruženju pri čemu stjecanje novih iskustava pomaže u bržem učenju i suočavanju s novim izazovima.
Ključni pojmovi: INOVA-MLADI 2020., EMMA, Arduino, STEM.
Uvod
Događanja poput Festivala znanosti, Maker Faire-ova, INOVA-MLADI, INOVA-BUDI UZOR, Generacija NEXT i NOW te brojna druga u Republici Hrvatskoj i šire, prilike su za učenike, škole, mentore i mlade ljude da bez obzira na početne izgovore poput manjka iskustva, podrške i znanja, početnog straha od poraza, neuspjeha i konkurencije, nastupaju odvažno i ustrajno pri čemu će zasigurno crpiti snagu za svaki sljedeći korak u nepoznato i nepredvidivo. Da se sudjelovanjem u STEM aktivnostima i projektima, ujedinjuju kreativnost, stvaralaštvo, nove tehnologije i inovativnost, dokazuju i vukovarski gimnazijalci. Novi projekt najmlađih vukovarskih gimnazijalaca izrada je digitalne igre pomoću Lego kockica, Arduino kodova i komponenti dobivenih u projektu Generacija Now. Igra je nazvana EMMA što predstavlja skraćeni naziv za EDUCATIONAL MEMORY MUSICAL ARDUINO game.
EMMA
Učenici 1.C razreda prirodoslovno-matematičkog usmjerenja odlučili su redizajnirati poznatu igru iz 1974. godine pod nazivom: „Touch me“ koju je izradio Atari (tipke Touch Me bile iste boje (crne), proizvedeni zvukovi bile su oštri). Kasnije 1978. Ralph H. Baer i Howard J. Morrison izmislili su novu verziju ove igre pod nazivom: „Simon“. „Simonovi“ su tonovi dizajnirani tako da uvijek budu skladni bez obzira na redoslijed, te se sastojali od glavne trijade u drugoj inverziji.
Redizajnom igre, vukovarski gimnazijalci izradili su edukativnu, didaktičku i zabavnu verziju ove popularne igre izradivši je je u potpunosti od vrlo atraktivnih i šarenih Lego kockica.
Slika 1. Digitalna igra Emma
Uređaj sadrži četiri velike tipke u boji, pri čemu svaki stvara određeni ton nakon aktivacije ili početka igre. Jedan krug u igri sastoji se od toga da uređaj osvijetli jedan ili više gumba nasumičnim redoslijedom, nakon čega igrač mora reproducirati taj redoslijed pritiskom na gumbe. Kako igra napreduje, povećava se broj odsviranih tonova koje je potrebno ponoviti.
Slika 2. Emma – gumbi
Korištenjem elektroničkih Arduino komponenti međusobno povezanih Arduino kodovima postigla se efikasnost, jednostavnost, ali i edukativni naglasak ove bezvremenske digitalne igre.
Slika 3. Emma – sastavni dijelovi Slika 4. Emma – Arduino komponente
INOVA-MLADI 2020.
Kako Gimnazija Vukovar nije samo škola u kojoj se provodi učionička nastava već je i škola za život, kroz brojne izvannastavne i projektne aktivnosti, učenici se pripremaju za cjeloživotno učenje koje se nameće kao nužni preduvjet uspješnog djelovanja u budućem društvu znanja, čime svojim učenicima osigurava dobru startnu poziciju za ravnopravno pozicioniranje u utrci za globalno tržište rada.
Slika 5. Pripreme za Inovu
Stoga su i najmlađi vukovarski gimnazijalci krenuli stopama prošlogodišnjih maturanata, nastavljajući raditi na brojnim nedovršenim projektima i razvoju novih ideja pri čemu su osvojili i prvo priznanje i zlatnu medalju na INOVA-MLADI 2020.
Slika 6. Medalje i priznanja
S obzirom na epidemiološku situaciju diljem svijeta i mjere ograničavanja društvenih okupljanja i održavanja raznovrsnih događanja ovogodišnja INOVA-MLADI 2020. održana je 7. studenog 2020. u hibridnom izdanju, dijelom u Narodnom sveučilitu Dubrava-Kulturnom centru i dijelom online.
Učenici: Fran Hutinec, Karlo Žutić, Ema Stankoski Hrgović i Lara Šijanović, predstavili su igru EMMA sa željom i idejom privući zainteresirane te širu javnost upoznati sa svojim radom u području primjene arduino tehnologije.
Bio je ovo njihov prvi javni nastup u kojem su progovorili o aktivnostima kojima svoje ideje pretvaraju u vrijedne projekte. Sama prijava u kategoriji srednje škole, zahtijevala je prilaganje opisa projekta, video zapis i dodatni materijal (digitalni plakat). Projektu Emma moguće je pristupiti putem poveznice: https://inova-croatia.com/product-detail/digitalna-igra-emma-educational-memory-musical-arduino/ . Predstavljeno je 184 izloška od čega je u kategoriji srednje škole prijavljeno 59 projekata. Izbor najuspješnijih i odluke o dobitnicima brončanih, srebrnih i zlatnih medalja, utvrdio je Međunarodni ocjenjivački sud na temelju izravnog pregleda ili putem prezentacije /teksta, slika, videa, prikazanih na internet stranici izložbe a prema odluci Ocjenjivačkog suda ekipa vukovarske gimnazije osvojila je zlatnu medalju i priznanje. Na INOVA-MLADI 2019. maturanti vukovarske gimnazije osvojili su također zlatnu medalju sa svojim projektom Pametni grad Vukovar a najmlađi su učenici dokazali da su spremni na dobrim temeljima, nastaviti graditi, stvarati i biti dio bogate inovatorske kulture prepune kreativnosti, inovativnosti, tehnologije i poduzetništva.
Zaključak
Životno i radno okruženje mijenja se iz dana u dan a STEM pedagogija i metodika rada pridonose implementaciji i povezivanju stečenih znanja potičući kritičko razmišljanje i logičko promišljanje, učenje metodom pokušaja i pogreške i u konačnici, principom „uradi sam“. Jedino kontinuiranom edukacijom i uloženim trudom i naporom, moguće je proporcionalno ojačati samopouzdanje, inovativnost, kreativnost, komunikacijske te prezentacijske vještine učenika i osigurati cjelovit razvoj talenata svakog pojedinca čime će zasigurno povećati i osobnu konkurentnost na tržištu rada.
Literatura
- INOVA-MLADI 2020. https://inova-croatia.com/inova-mladi/