Tjedan sigurnijeg interneta

ruzica_filipovic

Ružica Filipović

Sažetak

U Osnovnoj školi Grigora Viteza u Zagrebu je održan Tjedan sigurnijeg interneta od 8. veljače do 12. veljače 2021. godine. Sudjelovali su učenici od 1. – 8. razreda koji su se upoznali s pravilima sigurnog korištenja Interneta i potencijalnim opasnostima koje vrebaju nesavjesne korisnike u različitim aktivnostima. Saznali su što je E-nasilje, koje su vrste i oblici e-nasilja, kako ga prepoznati, što napraviti ako se nađu u opasnoj situaciji i kako savjesno i odgovorno koristiti društvene mreže i različite chat roomove tijekom igranja online igara. Svoje znanje su provjerili u kvizu.

Ključne riječi: sigurniji Internet, DSI 2021, e-nasilje, cyberbullyng, društvene mreže.

Uvod

Ove godine se Dan sigurnijeg Interneta obilježavao 9. veljače 2021. godine. S obzirom da nemaju svi učenici tada informatiku, obilježili smo ovaj događaj cijeli tjedan. Tijekom tjedna su svi razredi nakon održane prezentacije u prvom dijelu sata imali svoju zadanu radionicu koju su po dogovoru napravili s digitalnim alatom po želji, a na kraju sata su rješavali kviz o Sigurnosti na internetu. Radove smo izložili u informatičkoj učionici i na školskoj web stranici.

Središnji dio

Prezentacija
U prvom dijelu sata su učenici poslušali prezentaciju o Cyberbullyngu i pravilima ponašanja na Internetu. Tijekom prezentacije su učenici, potaknuti primjerima s prezentacije, dijelili svoja iskustva koja su imali prilikom korištenja različitih društvenih mreža i chat roomova u online igrama. Nakon prezentacije su pogledali nekoliko videa o kojima smo raspravili kroz kratku debatu.

Radionice
Nakon odslušane prezentacije učenici su dobili zadatke za radionice podijeljene prema razredima. Svaki razred je radio plakat s određenom temom. Radionice po razredima su bile slijedeće:

5. razred – Elektroničko nasilje (općenito); Osnovna pravila za sigurno korištenje Interneta i društvenih mreža; Internetski superheroji predstavljaju pravila sigurnog korištenja interneta.

6. razred – Posljedice E-nasilja; Važni telefonski brojevi u slučaju E-nasilja; Siguran na internetu- strip.

7. razred – Žrtve E-nasilja; Internetski trolovi

8. razred – Počinitelji E-nasilja; Što mogu učiniti ako sumnjam na E-nasilje

Svoje radove za plakat su mogli izrađivati s alatom po želji, a najčešće su se koristili alati: Word, Canva, Power Point, Paint, Pixton, Kahoot i Book Creator. Unutar razreda su se dogovorili tko će odraditi koji dio zadane teme kako bi dobili jedan grupni plakat.

Prezentiranje radova

Nakon što su završili plakate, učenici su predstavili svoje radove. Oni učenici koji su izradili kviz na zadanu temu su tada postavili poveznicu unutar razredne grupe kako bi svi mogli odigrati. Plakate koje su izradili učenici od 5. – 8. razreda možete vidjeti na slijedećim slikama:

2. slika Sigurnost na internetu i društvenim mrežama1. slika E-nasilje
Slika 1. Sigurnost na internetu i društvenim mrežama     Slika 2. E-nasilje

3. slika Internetski superheroji i pravila sigurnosti4. slika Posljedice e-nasilja
Slika 4. Internetski superheroji             Slika 5. Posljedice E-nasilja

5. slika Važni telefonski brojevi6. slika Siguran na internetu
Slika 6.Važni telefonski brojevi             Slika 7. Strip – Siguran na internetu

7. slika  Žrtve E-nasilja8. slika Internetski trolovi
Slika 8. Žrtve E-nasilja                 Slika 9. Internetski trolovi

9. slika Počinitelji e-nasilja10. slika Projekt Arachnid
Slika 10. Počinitelji E-nasilja                  Slika 11. Projekt Arachnid

11. slika Što mogu učiniti
Slika 12. Što mogu učiniti

Kviz za kraj

Nakon prezentiranja radova, učenici su odigrali kviz u alatu Quzzies kako bi provjerili što su naučili tijekom sata. Natjecali su se jedni protiv drugih, a svoje i suparničke rezultate tijekom igranja su mogli pratiti na projekciji.

Zaključak: Ove godine je za isplanirane zadatke bilo potrebno više vremena od predviđena dva školska sata i nisu sve grupe stigle odraditi prezentiranje radova i odigrati kviz pa ćemo aktivnosti odraditi na slijedećem satu. Dosta planiranog vremena je otišlo na aktivnu raspravu tijekom prezentacije u prvom dijelu sata i učenička iskustva s kojima su se susreli prilikom korištenja različitih društvenih mreža jer su na takvim platformama gotovo svakodnevno. Svi učenici su aktivno sudjelovali tijekom sata i rado su dijelili svoja dosadašnja iskustva na Internetu. Ono što sam mogla zaključiti tijekom prezentacije je da je trećina učenika po razredima bilo zatečeno nekim oblicima e-nasilja koje su smatrali „normalnim“ posebice na društvenim mrežama pa smatram da im je ova tema na satu informatike pomogla u boljem uočavanju i sprječavanju istog.

Literatura

  1. Svi edukativni materijali su preuzeti sa stranice: https://csi.hr/dan-sigurnijeg-interneta/