Potraga za boljim internetom

danijela_cucek

Danijela Čuček

Sažetak

Povodom Dana sigurnijeg interneta 9. veljače, učenici Osnovne škole Janka Leskovara, Pregrada sudjelovali su u potrazi za boljim internetom kako bi što sigurnije i odgovornije upotrebljavali tehnologiju i mobilne uređaje.

Učenici su aktivno sudjelovali u aktivnostima te razvili svijest o opasnostima koje ih mogu snaći tijekom korištenja internetskih sadržaja.

Učenici petog i šestog razreda izrađivali su digitalne knjige, dok su učenici sedmih i osmih razreda izrađivali digitalne plakate kojima su međusobno poticali jedni druge u boljim spoznavanjima opasnosti na internetu.

Ključne riječi: potraga za boljim internetom, sigurnije upotrebljavanje tehnologije, razvijanje svijesti, opasnosti, poticanje u prezentaciji vlastitih radova.

Uvod

Dan sigurnijeg interneta obilježili smo malim projektom kojim nastojimo usaditi zrno sigurnosti na internetu, koje će rasti iz godine u godinu kojeg ćemo i dalje nadograđivati s ciljem poticanja i promicanja sigurnije i odgovornije upotrebe tehnologije i mobilnih uređaja među mladima i djecom.

Cilj dana sigurnijeg interneta je što više uputiti djecu u svijet sigurnijeg interneta jer su upravo oni zaslužni za budući razvoj interneta. Opasnost na internetu vrlo je velika te smatramo da djecu treba što više educirati kako bi razvili svijest o opasnostima te što sigurnije koristili digitalne sadržaje na internetu.

Razgovor i vlastiti primjeri

Na satovima informatike posvetili smo se sigurnosti na internetu tako da smo projekt započeli uputama na Padlet zidu. Pogledali smo tri videa o ovisnosti na internetu, igricama i društvenim mrežama. Razgovarali smo o situacijama koje su prikazane. Učenici su navodili svoje slične primjere i iznosili postupke koje su provodili ako su imali neko negativno iskustvo. Davali su savjete jedni drugima.

Učenici su u razgovoru navodili vrste elektroničkog nasilja, osmišljavali pravila dobrog ponašanja na mreži, demonstrirali su primjere dobre strane dijeljenja informacija na internetu i njihova brzog širenja. Uočavali su posljedice nepromišljenoga objavljivanja neprimjerenih informacija (slike, video…).

Obrada Dana sigurnijeg interneta

Posebnu pažnju posvetila sam učenicima petih razreda i upoznala ih sa Danom sigurnijeg interneta, sa online kvizom za djecu i mlade o sigurnosti na internetu koji im je bio dostupan za rješavanje. Ostali razredi su se vrlo rado prisjećali aktivnosti u prošloj školskoj godini. Prisjetili smo se digitalnih tragova, digitalnog ugleda, cyberspace-a, cyberbullyng-a i internetskog bontona.

Učenici su pronalazili i vrednovali informacije razvijajući kritičko mišljenje o sigurnosti na internetu, pravilnom korištenju društvenih mreža, dijeljenju osobnih podataka, internetskom bontonu i nasilju na internetu. Stekli su vještinu prepoznavanja prednosti i nedostataka interneta i svih prednosti i opasnosti koje su ponekad neizbježne ako se ne ponašamo odgovorno slijedeći pravila koja smo naučili.

Digitalni tragovi

Krenuli smo na digitalne tragove tako da su učenici petih i šestih razreda izrađivali digitalnu knjigu u Book Creatoru, a učenici sedmih i osmih razreda izrađivali su digitalni plakat u alatu Canva na temu sigurnost na internetu.

Objašnjavali su ulogu i važnost digitalnih tragova, stvarali svoje pozitivne digitalne tragove. Prepoznavali vrste elektroničkog nasilja, analizirali i odabirali preventivne načine djelovanja za različite slučajeve elektroničkog nasilja. Objavljuju svoje radove u digitalnoj bilježnici, prezentiraju te predstavljaju digitalne sadržaje pred razredom pri čemu poštuju uvjete korištenja programom te postavke privatnosti.

Postupak aktivnosti

  • Obrada obrazovnih videa
  • Razgovor o opasnostima na internetu
  • Upoznavanje učenika petog razreda sa online kvizom
  • Prisjećanje prošlogodišnjeg Dana sigurnijeg interneta
  • Izrada digitalnih plakata i knjiga
  • Prezentacija radova među učenicima

Svi su učenici aktivno sudjelovali u navedenim aktivSlika1nostima te se sa znatiželjom zainteresirali za gradivo. Postavljali su pitanja na koja su ih zanimali odgovori te međusobno jedni druge podučavali ako su znali nešto više što drugi nisu.

Učenici su svojim digitalnim radovima iskazali zainteresiranost za sigurno ponašanje na internetu.

Slika1 Digitalni plakat

Ponosno su prezentirali svoje radove i usvojena pravila za sigurno ponašanje u online okruženju. Poticali jedni druge u prezentaciji radova. Bili su jako sretni što će svojim promotivnim materijalima dati svoj doprinos u provođenju edukacije o pravilnoj upotrebi tehnologije i mobilnih uređaja među mlađim učenicima iz naše škole.

Digitalni radovi učenika:

https://bit.ly/3bsNuUl
https://bit.ly/3qJkmi9
https://bit.ly/3qH7BVb

Zaključak

Smatramo da smo uspjeli ostvariti projekt. Nastavljamo ga i dalje tako što ćemo digitalne knjige pretvoriti u papirnate te ih staviti u našu školsku knjižnicu kako bi učenici nižih razreda mogli posuditi, proučiti i naučiti nešto o sigurnosti na internetu, odgovornijoj upotrebi tehnologije i mobilnih uređaja.

Prijedlog je proširiti suradnju na dječji vrtić i izraditi slikovnice-digitalne knjige i plakate kako bi i djecu vrtićke dobi upoznali sa opasnostima na internetu i uputili ih na što sigurnije i odgovornije upotrebljavanje tehnologije i mobilnih uređaja. Svaka naredna generacija djece je sve naprednija te se u sve mlađoj dobi počinju koristiti internetom i internetskim sadržajima. Stoga smatramo kako bi ova ideja mogla ostvariti veliki uspjeh.

Svima bi preporučili da ozbiljno shvate ovu temu kojom možemo uvelike utjecati na nepoželjne ishode.

Literatura

  1. sadržaji iz udžbenika Školska knjiga
  2. Office365 alati
  3. https://www.dansigurnijeginterneta.org/
  4. https://csi.hr/dan-sigurnijeg-interneta/
  5. https://pogledkrozprozor.wordpress.com/
  6. Video sadržaji:

https://youtu.be/AEr0cU2VWeM
://youtu.be/WUccQIJEmkg
https://www.youtube.com/watch?v=-G0rqbLFIjg