Obilježavanje Dana sigurnijeg interneta

mirelaP_tanjaG

Mirela Petković i Tanja Gregur

Sažetak

U okviru projekta Ostavljam, (ne) zaboravljam učenici i nastavnici Srednje škole Prelog obilježili su ovogodišnji Dan sigurnijeg interneta. Voditeljice projekta, Tanja Gregur i Mirela Petković, provele su s učenicima niz različitih aktivnosti kojima je bio cilj ukazati učenicima na problem sigurnosti na internetu. Učenici su pokazali veliki interes za provedene aktivnosti i na taj način postali svjesniji prijetnji internetskog okruženja.

Ključne riječi: sigurnost na internetu, digitalni otisak, Dan sigurnijeg interneta.

Uvod

Tijekom protekle i tekuće školske godine u Srednjoj školi Prelog provodi se projekt Ostavljam, (ne) zaboravljam, kojemu je cilj osvijestiti učenike o problemu nepromišljanja o svom digitalnom otisku na različitim društvenim mrežama te ukazati učenicima, roditeljima te široj društvenoj zajednici na taj problem i potaknuti ih na razmišljanje o negativnim posljedicama takvih aktivnosti.

Jedna od aktivnosti koju provodimo u sklopu Projekta je i obilježavanje Dana sigurnijeg interneta.

Provedene aktivnosti u Srednjoj školi Prelog

Ovogodišnji Dan sigurnijeg interneta obilježili smo u našoj školi uključujući učenike i nastavnike u niz aktivnosti. Neodgovorno i nepromišljeno ponašanje na internetu je danas veliki problem među mladima pa smo obilježavanju Dana sigurnijeg interneta posvetili veliku pažnju te smo nastojali uključiti što više učenika u aktivnosti koje smo organizirali. Sve aktivnosti provedene su uz pridržavanje epidemioloških mjera.

Radionice

NSlika1a Satu razrednog odjela te na satovima predmeta Politika i gospodarstvo i Poslovne komunikacije s učenicima su održane radionice u okviru kojih su se učenicima prikazivali edukativni videouratci na temu sigurnosti na internetu.

Slika 1. Radionica na Satu razrednika


Nakon odgledanih videouradaka, nastavnici i učenici razgovarali su o pravilima ponašanjaSlika2 na internetu, o opasnostima koje prijete na internetu, o digitalnom otisku koji učenici ostavljaju na internetu te o vlastitim iskustvima. Svaki učenik izradio je i vlastiti označivač stranica od starih knjiga pa smo na taj način obilježavanju Dana sigurnijeg interneta dodali i ekološku dimenziju. Izrađeni označivači za knjige podsjećat će učSlika3enike na važnost sigurnog i odgovornog ponašanja na internetu.

Slika 2. Izrada označivača stranica s prigodnim porukama

Slika 3. Označivači stranica

Za domaću zadaću učenici su dobili zadatak snimiti vlastiti videouradak na temu sigurnosti na internetu.

Informativni kutciSlika4

Na hodnicima škole su učenici grupe Mladi građani organizirali informativne kutke na kojima su učenici mogli pročitati savjete o sigurnosti na internetu te uzeti označivač stranica s prigodnim porukama koje su izradili polaznici grupe Mladi građani.

Slika 4. Informativni kutak

Sudjelovanje na webinarima i kvizu

Također smo sudjelovali u svim aktivnostima koje je za učenike i nastavnike organizirao Centar za nestalu i zlostavljanu djecu sa svojim partnerima. Maturanti naše škole sudjelovali su na webinaru za djecu i mlade „Gdje si ti u digitalnoj džungli“ na kojem su sudjelovali poznati Youtuberi, koji su govorili o svojim iskustvima na internetu. (Slika 5. Webinar „ Gdje si ti u digitalnoj džungli“) Brojni naši učenici okušali su se u online kvizu o sigurnosti na internetu. Neki od nastavnika sudjelovali su na webinaru za stručnjake pod nazivom „Jačanje kapaciteta stručnjaka za rad u digitalnom okruženju“ te na nekima od predavanja u okviru konferencije „Potraga za boljim internetom“ u organizaciji udruge Suradnici u učenju.

Zaključak

Za sve navedene aktivnosti učenici su pokazali značajan interes i aktivno su sudjelovali u svim aktivnostima. Najveći interes učenici su pokazali za konkretne akcije kao što su bile npr. izrada označivača stranica te organiziranje informativnih kutaka na hodnicima škole. Učenici su pažljivo pratili prikazivanje kratkih videouradaka koji su zaokupili njihovu pažnju te su aktivno sudjelovali u raspravi. Rado su se odazvali pozivu na sudjelovanje na kvizu o sigurnosti na internetu. Nešto manji interes pokazali su za webinar za učenike koji je trajao nešto duže i samim time nije uspio zaokupiti pažnju učenika do samog kraja.

Poučene iskustvima u obilježavanju ovogodišnjeg Dana sigurnijeg interneta, iduće godine organizirat ćemo više aktivnosti u koje se učenici mogu aktivno uključiti, što bismo savjetovale i svojim kolegama.

Mislimo da su učenici koji su sudjelovali u navedenim aktivnostima postali svjesniji prijetnji internetskog okruženja te da će se ubuduće na internetu ponašati odgovornije. Učenici su razvijali i svoju kreativnost, svoje komunikacijske vještine te su pokazali svoju brigu o okolišu.

Korišteni obrazovni sadržaji:

  1. CERT. (23. 10. 2020.). Digitalni trag – otisak u kibernetičkom prostoru. https://www.cert.hr/DIGTrag-InfoG
  2. Centar za sigurniji Internet. (29. 9. 2015.), Lažno predstavljanje (video). YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=uOhjBmF94i0
  3. Centar za sigurniji Internet. (29. 9. 2015.), Prihvaćanje i traženje prijateljstva sa nepoznatom osobom (video). YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=IYvkyg_J5J4
  4. Centar za sigurniji internet. (29. 9. 2015.). Susret s nepoznatom osobom (video). YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=0JeSnRb5ELg
  5. Centar za sigurniji Internet. (8. 2. 2016.), Lijepa riječ, sad nam treba #lijepariječ (video). YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=hUvX3YiFqWg
  6. Centar za sigurniji Internet. (30. 3. 2018.), Isprepletena priča – Hotline prijava (video). YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Tw1L_fghorY
  7. Medijska pismenost. (3. 4. 2020.). Pravila lijepog ponašanja i komuniciranja na internetu (video). YouTube: https://www.medijskapismenost.hr/video-lekcija-pravila-lijepog-ponasanja-i-komuniciranja-na-internetu/