Marinka Mlinarić i Gordana Lohajner
Važno je od malih nogu učenike podučavati kako internet nije siguran svijet te ih usmjeravati i poticati na razmišljanje kako prepoznati opasnosti i kako na njih reagirati. U sklopu Dana sigurnijeg interneta osmislile smo aktivnosti za učenike nižih i viših razreda kako bi i dalje koristili svoje pametne telefone i tehnologiju na odgovoran način. Aktivnosti za niže razrede provele su učiteljice na Satu razrednog odjela, a za više na satu Informatike.
Ključne riječi: Dan sigurnijeg interneta, aktivnosti, osobni podaci, lažni profil
Prijedlog aktivnosti od 1. do 4. razreda
Aktivnost 1. Slagalica za motivaciju
Učenici pristupaju online slagalici DSI na sljedećoj poveznici: DSI (bookwidgets.com).
Potičemo učenike na raspravu:
Jeste li kada čuli za Dan sigurnijeg interneta? Što mislite što taj dan obilježavamo?
Objašnjavamo kako taj dan obilježavamo kako bi podigli svijest o sigurnosnim problemima na internetu. Uvijek se obilježava drugi utorak u veljači.
Najavljujemo temu dana.
Aktivnost 2. Prouči
Pomoću prezentacije (Buncee – Prouči) započinjemo raspravu:
Što su osobni podaci?
Osobni podaci su podaci koji pomažu u identifikaciji osobe kao npr. ime, prezime, adresa stanovanja, ime oca i majke…
Lažni profil
Sanja je napokon stekla online prijatelja. Sva sretna pokazala je razgovor svojoj najboljoj prijateljici Ani.
Učenici čitaju razgovor između Sanje i Nikija (vidi sliku) ili im učiteljica pročita.
Ana ju je je začuđeno pogledala i upitala: Tko je Niki? Poznaješ li ti tu osobu u stvarnosti? Stvarno ćeš se susresti s njim?
Razmislite zašto je Ana postavila ta pitanja Sanji.
Kako bi ti postupio/postupila da si na Sanjinom mjestu? Smatraš da bi se trebao/ trebala naći sa svojim sugovornikom? Zašto da ili ne? Obrazloži svoj odgovor.
Moguća potpitanja: Što znamo iz razgovora o Nikiju, a što o Sanji? Što Sanja nije smjela učiniti? Je li se Niki mogao lažno predstaviti?
Lažni profil je kada se osoba lažno predstavlja odnosno nije ona za koju se predstavlja i u stvarnom životu ne postoji.
Napomena: Ne razgovaraj i ne izmjenjuj informacije i osobne podatke s nepoznatim osobama.
Društvene mreže
Imaš li profil na društvenim mrežama? Smiješ li ih imati?
Napomena: Na Facebook-u, Whatsapp-u, Viber-u, Tik Tok-u, Snapshat-u i Instagram-u donja granica za otvaranje profila je 13 godina.
Lozinka/zaporka
Za e-dnevnik dobio/dobila si lozinku? Je li tvoja zaporka „jaka“? Zašto to misliš?
Osmisli svoju „jaku“ zaporku.
Aktivnost 3. Izrada plakata
Napravi plakat kako se trebaš ponašati u online svijetu. Plakati naših učenika:
Aktivnost 4. Izlazna kartica
Učiteljica može ispisati izlaznu karticu i podijeliti učenicima.
Izlaznu karticu možete preuzeti na sljedećoj poveznici.
Prijedlog aktivnosti od 5. do 8. razreda
Za učenike viših razreda osmislile smo aktivnosti u Wakelet-u kako bi iskoristili mogućnost kombiniranog učenja – klasičnog i online. Učenici prijavom sa svojim imenom i prezimenom mogu odgovarati i čitati komentare drugih učenika.
https://embed-assets.wakelet.com/wakelet-embed.js
Aktivnost 1. Pročitaj me!
S kratkim uvodnim tekstom informirali smo ih što ćemo danas raditi:
Svake godine Dan sigurnijeg interneta obilježava se drugi utorak u mjesecu veljači. Danas ćemo ga i mi obilježiti.
Znamo li svi što je Internet?
Internet je svjetska globalna mreža (world wide web / www).
Ona omogućuje elektroničku povezanost između računala i njihovu međusobnu komunikaciju.
U današnje vrijeme nisu samo računala u mreži već i pametni telefoni (smartPhone), tableti, laptopi.
Internet se jako brzo razvija. Svakim danom sve je veći broj korisnika interneta.
Internet je super stvar. Olakšao nam je život u mnogim područjima života. Možemo biti u kontaktu s ljudima koji su fizički daleko, saznati, dijeliti i razmjenjivati informacije. No važan je oprez.
Možemo ga koristiti na pravilan način, ali uvijek može poći nešto po zlu.
Da nam se to ne dogodi, već od malih nogu moramo slušati savjete starijih i učiti pravila ponašanja na internetu.
Aktivnost 2. Prouči me!
Zajedno s učenicima porazgovaramo o prezentaciji te ponovimo što smo znali od prije.
Aktivnost 3. Neobična poruka
Mira puno vremena provodi na internetu. Objavljuje različite fotografije o sebi i svojim svakodnevnim dogodovštinama. Jednog dana stigla joj je jedna neobična poruka. Pročitala ju je nekoliko puta i odlučila otići na sastanak. Pročitajte razgovor ispod teksta i odgovorite.
Je li Mira dobro postupila?
Objasni svoj odgovor.
Aktivnost 4. Elektroničko nasilje
U ovoj aktivnosti učenici trebaju proučiti sliku i odgovoriti na postavljena pitanja.
Aktivnost 5. Online plakat
Izradite digitalan plakat na temu Mojih 5 savjeta za sigurniji Internet.
Aktivnost 6. Kahoot kviz
Učenici samostalno rješavaju Kahoot kviz.
Aktivnost 7. Ispuni za kraj
Na kraju ispunjavaju listić za samovrednovanje.
Zaključak
Učenici su aktivno sudjelovali u predloženim aktivnostima, a u vrlo živahnim diskusijama podijelili su svoja iskustva i ideje.
Ovakvim nastavnim satovima i radionicama potičemo i motiviramo učenike na aktivno sudjelovanje u radu te iznošenje vlastitog mišljenja. Vjerujemo kako će se kasnije promišljeno ponašati u virtualnom svijetu i biti „uzoran“ virtualan građanin.