Moje tijelo

tamara_krulec

Tamara Krulec

Sažetak

Naše tijelo je nešto najtajanstvenije i najčudesnije što postoji na svijetu. Sav njegov sastav, povezanost organa, pametni mozak, jako srce, maternica koja nosi novi život……

Djeca veoma rano pokazuju zanimanje za svoje tijelo. Kad prvi put u životu osjete majčino mlijeko, očevu jaku ruku, kad prvi put vide svoje malene ručice i kad ih stave u usta, kad osjete mokru pelenu….

Zanimanje pokazuju upravo tada kada se nauče govoriti, i veoma brzo shvate da dječaci i djevojčice nisu potpuno isti. Shvate da imamo različitu boju kose, različitu boju očiju, da nam se nos razlikuje i da imamo drugačije tijelo.

Tada postavljaju pitanja i veoma je bitno da odgovore dobiju istraživanjem i preko igre.

Ključne riječi: kosti, organi, sastav krvi, moje tijelo.

Uvod

Važnu ulogu u razvoju svakog djeteta imaju prirodne znanosti. U svemu tome veliku ulogu igra istraživanje. Dijete u vrtiću i izvan njega aktivno istražuje pojave koje ga zanimaju. To istraživanje je zabavno, te kao takvo otvara vrata do veoma novih i zanimljivih problema.

Kod aktivnosti, dijete spoznaje da nije sve moguće razumjeti i da se na sva pitanja ne mogu dobiti odgovori. Dijete kao takvo otkriva i spoznaje svoje tijelo, njegove značajnosti i funkcije dijelova tijela te usvaja ponašanje koje mu pruža dobar osjećaj. (Kurikulum za vrtiće,1999, str.37)

Odgajatelj mora svakom djetetu ponuditi takve aktivnosti kako bi do odgovora došao sam ili uz pomoć istraživanja. Djetetu se nudi dovoljno vremena i mogućnosti da jednostavno, testiranjem osjeti značaj prirodnih znanosti sa svim svojim čulima. Omogućava mu da prvo samo promatra, zatim ga vodi i motivira, pomaže mu razlikovati maštu od stvarnosti. Ove aktivnosti odgajatelj povezuje sa drugim područjima, razne teme povezuje sa higijenom i zdravljem, te djeci nudi savjete o zdravom i sigurnom načinu života.

Istraživanje tijela

Koristile smo princip postepenog i sistemskog rada, što označi da smo djecu usmjeravale na upoznavanje za strukturom kostiju, unutrašnjim organima, mišićima i kožom. Pomoći IKT tehnologije djeca su nadgledala kardiovaskularne funkcije, naučila kako krv putuje tijelom i razmatrala čemu služe određeni organi.

image

imagePočeli smo sa pregledom kostiju. Izradili smo skelet i za ukras napravili rendgenske slike. Imenovali smo glavne kosti i uz to vidjeli gdje se zaista sve kosti nalaze. Da bismo lakše vidjeli povrede kostiju izradili smo sami svoj mali rendgen. Iz kartonske kutije smo napravili otvor za svjetlo i fotografiranje i uz to otvor za naše tijelo. Djeca su legla na tlo, a kroz njih smo provukli kutiju i uz pomoć mobilne aplikacije napravili rendgensku sliku koju su djeca uzela na drugom otvoru i pokazali ih ljekaru.

clip_image006 Nastavili smo sa modeliranjem tijela i na taj način djecu motivirali da sami sastave mozak, bubrege, mišiće….

Sa medicinskom sestrom smo razgovarali o tjelesnim funkcijama i funkcijama unutarnjih organa.

Posjetila nas je i medicinska sestra koja je na veoma zanimljiv način pokazala kako izgleda pregled očiju. Izmjerila nam je vid i objasnila kako povrijeđene dijelove tijela previti. Na kraju su se djeca sama pokušala previjati.

Djeca su uz pomoć enciklopedija, atlasa i ostalih knjiga, samostalno istraživali, imagemeđusobno komunicirali i otkrivali unutrašnjost našega tijela.

Tjelesne aktivnosti smo pripremili s ciljem da djeca promatraju svoje tijelo. Izradili smo ličnu mapu, učili se pjesmice, pažnju usmjerili svakom čulu posebno, plesali smo, igrali se sa sjenkama, pokazali svoju boju kose…itd

Nastavili smo sa pranjem zuba, jer smo razgovarali o higijeni te četkali zube na unaprijed kopiranom modelu vilice.

imageObrijali smo bradu na također kopiranom modelu, šišali kosu, razgovarali o mišićima, provjerili kako izgleda grčenje ruke i dobro razgibali mišiće. Na kraju smo na čovjeka, a uz pomoć plastelina namjestili mišiće.

Izradili smo također model pluća, a koji se sastojao od dva balona i tegle. Na kraju smo napravili kinetički sastav krvi. ……..

Djeca su dobila veliku prozirnu zdjelu, crvenu rižu, losovu gumu i pahuljicu. Crvena riža predstavlja crvene krvne stanice, pahuljasta bijela krvna zrnca, a mahovina guma predstavlja krvne pločice. Djeca su tada sve to pregledavala kroz prste, dlanove.

Zaključak

Dijete mora istraživati i kao takvo učiti se na osobnim iskustvima. Svako dijete zanima okolina u kojoj živi, zanima ga njegovo tijelo i zato je veoma važno da na sva pitanja dobije odgovore. Ne odmah, ali da do svakog odgovora dođe sam.

Odgajateljice pripremaju povoljne uvjete, prostor i materijal za istraživanje te osiguravaju da se učenje odvija sustavno. Od lakšeg, težeg i nepoznatog te da je sve stvarno , nikako izmišljeno.

Djeca uživaju u prirodnim znanostima, tjelesnoj spoznaji i visoko su motivirana za učenje i rad. Svidjele su im se aktivnosti koje smo im ponudili i putem kojih smo ih motivirale ka istraživanju i traženju rješenja.

Sve aktivnosti smo stavili na raspolaganje djeci u različitim kutovima igraonice. Kada nam ova tema nije više bila u fokusu, primijetili smo kako joj se djeca svakodnevno vraćaju.

Literatura

  1. Kurikulum za vrtce. (1999). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in Zavod RS za šolstvo.
  2. Kroflič, R., Marjanovič Umek, L., Videmšek, M., idr. (2001). Otrok v vrtcu: Priročnik h kurikulu za vrtce. Maribor: Založba Obzorja.
  3. Rems Arzenšek, G., Brezinščak, J. in Katalinič, D. (2006). Z igro in zabavo spoznavamo okolje in naravo (1. Izd.).Portoroţ: DOVES.
  4. Moje telo: Kaj teče po žilah? Pridobljeno 5. 1. 2020 iz https://www.varuska-ziva.si/moje-telo-kaj-tece-po-zilah/