Ljubaznost će promijeniti svijet

tea_zagorc

Tea Zagorc

Sažetak

Ljubaznost je zarazna. Ljubazan pogled, topli zagrljaj, sretan osmijeh, ohrabrujuća poruka nekome, nesebična pomoć osobi kojoj je potrebna, razgovor s usamljenom osobom; sve ove radnje i geste svi smo sposobni. Budući da smo svjesni da se najbolji rezultati ljubaznosti postižu sudjelovanjem svih u našoj školi, svi mi učitelji zajedno s djecom aktivno smo se uključili u aktivnosti koje će pripomoći tome da naš svijet bude ljubazniji.

Otkrili smo da ljubaznost ne stoji ništa, ali čini čuda.

Ključne riječi: međunarodni dan ljubaznosti, promicanje dobrih međuljudskih odnosa, projektni rad, međupredmetno povezivanje.

Uvod

U našoj školi svake godine raznim aktivnostima obilježavamo 13. studenog – Međunarodni dan ljubaznosti. Tog dana 1998. godine potpisana je deklaracija o ljubaznosti. Svake godine na ovaj dan, dijeljenjem žutog cvijeća (žuta je simbol ljubaznosti), ističemo jednostavna djela kojima možemo neočekivano uljepšati život drugima. U Sloveniji je 2017. godine pokroviteljstvo preuzelo društvo Humanitarček, a prošle godine Sloveniju su umjesto cvijeća preplavili obojani kamenčići. Akcija je dio projekta Randomised kindness.

U provedbi aktivnosti sudjelovali su svi odjeli naše škole, dok su aktivnosti bile prilagođene razvojnom stupnju učenika. U radu su detaljnije predstavljene aktivnosti s učenicima 4. razreda Osnovne škole Center. Aktivnosti smo međupredmetno povezali te se na taj način pobrinuli za sveobuhvatno obradu projekta.

Trajanje provedbe aktivnosti: tijekom cijele školske godine

Glavni cilj projekta je:

  • promicanje dobrih međuljudskih odnosa koji su utemeljeni na poštovanju drugih, toleranciji, razumijevanju i međusobnoj pomoći.

1. Inicijativa

Razredni sat odlučila sam posvetiti razgovoru o Međunarodnom danu ljubaznosti. Na ovu temu pročitala sam im raznoliku literaturu. Otkrila sam da ih tema jako zanima te da bi željeli o njoj više saznati. Tako je započeo naš razredni projektni rad s naslovom LJUBAZNOST ĆE PROMIJENITI SVIJET. Ovo je postao slogan našeg razreda koji najbolje predstavlja naše napore za izgradnjom dobrih međuljudskih odnosa.

2. Skiciranje projekta i planiranje provedbe

Učenicima kažem da ćemo se u budućnosti i mi ljubaznošću zalagati za promjenu svijeta i tu misao prenijeti u naš razred, školu i širi lokalni okoliš.

Zajedno s učenicima u oluji ideja nabrajamo što bi sve lijepo i ljubazno bilo tko od nas učinio u školi i lokalnom okruženju (roditeljima, starijima, okolišu itd.). Jedan od učenika zapisuje bilješke na zajedničkom plakatu. Razmišljali smo kojim bismo aktivnostima trebali doći do cilja.

Zatim smo zajedno pregledali ideje i uslijedio je plan prema kojem smo provodili aktivnosti. Učenici su jedva čekali da započnu s provedbom planiranih aktivnosti. Tijekom provedbe, plan smo dodatno nadopunjivali.

3. Provedba plana

Aktivnosti su provedene na satovima slovenskog jezika, razrednim satovima, glazbenoj umjetnosti, likovnoj umjetnosti i društvu u sklopu ciljeva navedenih u nastavnom planu.

Do realizacije ciljeva došli smo sljedećim aktivnostima:

  • čitanjem pozitivnih priča,
  • igranjem uloga,
  • upotrebom ljubaznih izraza,
  • literarnim stvaranjem i izradom plakata o ljubaznosti,
  • pisanjem pisama s ohrabrujućim sadržajem,
  • pisanjem zahvalnosti roditeljima, rodbini, prijateljima, školskim kolegama na dobrim djelima,
  • likovnim stvaranjem na ovu temu,
  • pomoći školskim kolegama i mlađim učenicima u učenju i domaćim zadaćama,
  • pomoći nastavnicima i roditeljima,
  • razgovorom s prijateljem koji je u nevolji,
  • pomoći u obavljanju kućanskih poslova kod kuće i starijim osobama u susjedstvu u kojem živite,
  • posjećivanjem prijatelja koje dugo nismo posjetili,
  • obavljanjem razgovora sa starijim osobama,
  • stvaranjem kutka ljubaznosti u učionici,
  • pjevanjem pjesama na temu ljubaznosti,
  • darovanjem knjiga i igračaka koje vam više nisu potrebne,
  • igranjem sa školskim kolegama,
  • oblikovanjem izložbe i njezino predstavljanje.

U nastavku predstavljam nekoliko aktivnosti.

3.1. Literarno stvaranje na temu ljubaznosti: Pisanje pjesama, priča, misli na temu ljubaznosti, pisanje pisama s ohrabrujućim sadržajem, izrada plakata

Slika 1Učenici su podijeljeni u skupine od nekoliko učenika. U prvoj su skupini pisali pjesme na temu ljubaznosti, u drugoj skupini su pisali priče, u trećoj skupini lijepe misli i pisma s ohrabrujućim porukama određenoj osobi, a u četvrtoj su izradili plakate na tu temu.

Nakon završenog rada učenici su pisana djela predstavili ostalim učenicima. Izuzetno su uživali u radu i pokazali veliko zanimanje za navedenu temu.

Slika 1. Pjesme i priče na temu ljubaznosti

Slika 2Slika 3
Slike 2. i 3. Stvaranje lijepih misli i pisama s ohrabrujućim porukama

Slika 6Slika 5
Slika 4. i  5. Izrada plakata

3.2. Likovno stvaranje na temu ljubaznosti

Čak su i kod likovne umjetnosti učenici stvarali na zadanu temu. Dala sam im precizne upute i stvaranje je počelo. U prvoj su skupini učenici crtali na zadanu temu, u drugoj skupini su crtali crteže, a zatim ih poklonili školskim kolegama ili drugoj osobi, a u trećoj skupini učenici su izrađivali malene darove od papira, koje su potom poklonili školskim kolegama.

Slika 6Slika 7
Slike 6. i 7. Crtanje na temo ljubaznostiSlika 8

Učenici su skupinu odabrali prema načinu na koji najviše vole stvarati. Mogli su stvarati samostalno, ali rad su mogli stvoriti i dva ili tri učenika zajedno. Učenici su si međusobno pomagali, ohrabrivali se i nadopunjavali. Oni učenici koji su prije vremena završili, odabrali su rad u drugoj skupini.

Slika 8. Izrada darova za prijatelje

3.3. Pjevanje pjesmi na temu ljubaznosti

S učenicima smo na satu glazbene umjetnosti naučili pjevati pjesmu Adija Smolara: Ako bi svijet postao ljubazan (naziv originala „Če svet prijazen bi postal“). Osim pjevanja, učenici su svirali i razne Orffove instrumente.

3.4. Pomoć mlađim učenicima kod učenja i domaćih zadaća

Ideja učenika bila je i pomoći mlađim učenicima u domaćim zadacima odnosno u učenju tijekom produženog boravka. Pri tome su učenici naučili čitav niz vještina i dokazali da su im vrlo važne vrijednosti pomoći, predanosti i tolerancije.

Nakon završetka rada, svi – volonteri i ponajviše oni koji su dobili pomoć – bili su oduševljeni formom rada i općenitom suradnjom.

3.5. Pomoć učenika u kućanskim poslovima te starijim osobama u susjedstvu gdje žive

Inicijativa učenika bila je iznenaditi roditelje kućanskim poslovima i starije osobe iz susjedstva. Kod kuće su im pomogli u sljedećim zadacima: pranje posuđa, slaganje rublja, čišćenje kupaonice, pranje prozora i automobila, kuhanje jednostavnih obroka, pranje i vješanje rublja, čuvanje svoje mlađe braće i sestara, čišćenje kuhinje.

U susjedstvu starijim su osobama pomogli u brizi za životinje, radu u vrtu i uređivanjem okoliša.

Smatram da je solidarnost i povezanost među generacija za odgoj djece vrlo važna. Dobro je da pomažemo jedni drugima, da smo povezani i tako održavamo zdrave i čvrste veze međusobno.

Zaključak

S učenicima smo postavili izložbu radova te je ponosno predstavili ostalim učenicima u školi.

Slika 9Ciljevi su u potpunosti ostvareni. Bili smo uvjereni da možemo učiniti nešto ljubazno i dobro za bližnjeg sve dane u godini, stoga ćemo i u budućnosti nastaviti s dobrim dijelima.

Slika 9. Izložba projekta u hodniku škole

Literatura

  1. Bezjak, J. (2006). Drugačna pot do znanja: projektno učno delo BJ − od ideje do izdelkov. Ljubljana: Somaru.
  2. Frankel, E. (2017). Groba! Izola: Grlica.
  3. Levete, S. (1998). Osamljenost in prijateljstvo. Ljubljana: DZS, d.d.
  4. Mlakar, I. (2006). Kako sta Bibi in Gusti porahljala prepir. Ljubljana: Didakta.
  5. Neugebauer, C. (2004). Jaz bom zmagal! Ljubljana: EPTA Založba najlepših slikanic in knjig.
  6. Novak, H. (1990). Projektno učno delo, drugačna pot do znanja. Ljubljana: DZS.
  7. Podgoršek, M. (2017). Ti si krava! Ti pa koza! Domžale: Epistola.
  8. Senker, C. (2006). Odnosi med ljudmi. Ljubljana: Grlica.
  9. Učni načrt za družbo. (2011). Ljubljana: Zavod za šolstvo.
  10. Učni načrt za glasbeno vzgojo. (2011). Ljubljana: Zavod za šolstvo.
  11. Učni načrt za likovno vzgojo. (2011). Ljubljana: Zavod za šolstvo.
  12. Učni načrt za slovenščino. (2011). Ljubljana: Zavod za šolstvo.
  13. https://www.bonatura.si/p/387
  14. http://www.programneon.eu/13-november-svetovni-dan-prijaznosti-in-zacetek-kampanje-reci-ne-nasilju/