Projekt „Hrvatski znanstvenici: akademik Ivan Supek“

mirjanaD_tatjanaZ

Mirjana Dabac i Tatjana Zemljić

Sažetak

Zanimanje učenika za fiziku ima pozitivne učinke na učenje i razumijevanje gradiva. Istraživanje se smatra osnovnom nastavnom metodom u fizici. Osim eksperimentalnog istraživanja u smislu pokusa i pojava pokazalo se u praksi jako dobro i učenicima ponuditi istraživanje lika i djela hrvatskih i stranih znanstvenika. Učenici tako mogu povezati stečeno znanje iz povijesti, umjetnosti i drugih predmeta s razdobljem u kojem djeluje znanstvenik i dosegom njegovih otkrića.

U povodu obilježavanja 105. obljetnice rođenja i 13. obljetnice smrti akademika Ivana Supeka profesorice Gimnazije Sesvete osmislile su projekt „Hrvatski znanstvenici: akademik Ivan Supek“. U projektu proveden je proces anketiranja učenika, uključivanja učenika u istraživački i kreativni rad, edukacija učenika i evaluacija projekta od strane učenika.

Ključne riječi: projekt u fizici, Ivan Supek, nastava fizike, Vladimir Paar, izložba.

1. Uvod

U istraživanju prof. Mirjane Dabac pokazalo se da većina učenika Gimnazije Sesvete ne poznaje uopće lik Ivana Supeka, tek 2% njih samo zna da postoji gimnazija u Zagrebu koja nosi njegovo ime. Učenici su dobili u veljači 2020. zadatak istražiti lik i djelo akademika Ivana Supeka. Cilj projekta je informirati učenike o biografiji, aktivnostima i rezultatima istraživanja Ivana Supeka, poboljšati percepciju znanstvenika, motivirati učenike da bez obzira na obrazovanje, status, godine ili spol pristupe znanosti hrabro i s velikom dozom znatiželje, aktivno uključiti učenike u znanstveni sustav, približiti im otkrića fizike 20. stoljeća i potaknuti prepoznavanje znanstvene niti u njima.

2. Provedba projekta

2.1. Istraživanje

U istraživanju učenici su izdvojili Supekovu biografiju, citate, ulogu u osnivanju Instituta Ruđer Bošković, postignuća u teorijskoj fizici, članstvo u HAZU-u, suradnju s nobelovcima 20.stoljeća (Werner Heisenberg), književna djela, filozofske misli, ulogu u Hrvatskom proljeću i politici, stajalištu o nuklearnom naoružanju, Pugwash grupu, humanizam, doprinos osamostaljenju i međunarodnom priznanju Republike Hrvatske itd.

2.2. Izložba

Sve prikupljene materijale učenici su prikazali na plakatima te je u predvorju Škole napravljena izložba radova u suradnji s kolegama fizičarima i školskom knjižničarkom Ružom Jozić kako bi svi učenici, nastavnici i posjetitelji imali uvid u rezultate istraživanja.

Slika 1. Neki od učeničkih radova

imageimage
Portret Ivana Supeka        Ivan Supek – Pugwash Grupa

imageimage
„Ivan Supek i slavni fizičari“    „Ivan Supek – književna djela“

2.3. Edukacija

Predavanje „Profesor Ivan Supek i STEM u hrvatskoj znanosti i obrazovanju“ je održao 11. ožujka 2020. u polivalentnoj dvorani Gimnazije Sesvete akademik Vladimir Paar, koji je ujedno i student zadnje generacije akademika Ivana Supeka. Oko 150 učenika Gimnazije Sesvete i učenika – gostiju iz Srednje škole Dugo Selo nazočilo je predavanju i dobilo informacije o akademiku Supeku. Akademik Paar je govorio o širini interesa Ivana Supeka, predstavio ga je kao renesansnog znanstvenika čija je ideja bila povezati prirodne i društvene znanosti, odnosno filozofiju s umjetnošću i politikom, no njegov najveći doprinos je istaknuo to što je bio prvi znanstvenik iz Hrvatske koji je ušao u područje moderne kvantne fizike i potaknuo mlađe generacije u Hrvatskoj da uđu u tu fascinantnu problematiku (koja još i danas krije mnoge tajne, osobito u vezi s fenomenom života). Učenici su čuli mnoge anegdote iz života Ivana Supeka, o predavanju Wernera Heisebera u HAZU-u, STEaM-u, umjetnosti, genomu, virusima, najnovijim istraživanjima u polju biologije akademika Paara itd.. Zaista neprocjenjiv broj informacija i znanja. Potaknuti zanimljivim predavanjem prof. Paara učenici su imali pitanja o kvantnom računalu, globalnom zatopljenju, svemiru i mnogim popularnim temama iz fizike.

Slika 2. Predavanje akademika Vladimira Paara

imageimage

Zaključak

Anonimna online anketa vezana za projekt provedena je 17. ožujka 2020., pristupilo je 80 učenika različitih razreda. Pokazalo se da je projekt bio uspješan, učenici su upoznali lik i djelo akademika Ivana Supeka i važnost njegovog doprinosa hrvatskoj i svjetskoj znanosti. Svidio im se projekt, pogotovo što su sudjelovali aktivno u istraživanju, zapamtili su različite podatke s predavanja, a 96,3% učenika u anketi smatra kako je važno da učenici uče o hrvatskim i stranim znanstvenicima radi opće kulture i tako im STEM predmeti i gradivo budu zanimljiviji. U sklopu projekta nismo posjetili u travnju 2020. Institut Ruđer Bošković i sudjelovali na Danima Ivana Supeka u X. gimnaziji „Ivan Supek“ zbog epidemiološke situacije uzrokovane koronavirusom u Republici Hrvatskoj.

Literatura

Izložba svih učeničkih plakata je ovdje.

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Projekti i označen sa , , , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.