Učenje u pokretu

renata_sesel

Renata Sešel

Sažetak

U prilogu predstavljam nekoliko primjera učenja u pokretu, koje često uključujem tijekom školske godine. Također predstavljam različite metode kojima kod učenika razvijam motivaciju, koncentraciju i međusobne odnose.

Za uključivanje tjelesnih aktivnosti odlučila sam na temelju podosta pročitane literature o važnosti kretanja za pamćenje. Pritom me vodila glavna ideja da se djeca u toj dobi još uvijek vole igrati. Pokret uvodim prilikom usvajanja novog gradiva, ponavljanja i utvrđivanja.

Dan u školi započinjem i završavam aktivnostima opuštanja. Uključujem ih i u vrijeme prije ocjenjivanja ili u trenucima kada osjećam da kod učenika pada motivacija ili koncentracija.

Ključne riječi: koncentracija, motivacija, učenje i pokret.

Učenje u pokretu

U prošloj školskoj godini u poduci veći sam naglasak namijenila učenju u pokretu. Nastavno gradivo povezala sam sa sportom i stvaralačkim kretanjem u učionici ili dvorani. Učenici su tako utvrđivali i produbljivali svoje znanje uz pokret i rješavanje zadataka, pritom su se opustili te razgibali. Primijetila sam da su djeca pri radu bila opuštenija i veselija, pa je i rad u grupama protekao u ugodnoj atmosferi.

Moram priznati da sam u početku bila zabrinuta kako će djeca prihvatiti takav način učenja i hoće li igru uopće shvatiti ozbiljno. Bojala sam se da će rasplinuti svrha kojom sam uvela neku tjelesnu aktivnost, no strah je bio u potpunosti suvišan. Već nakon prvih tjelesnih aktivnosti utvrdila sam da djeca uživaju u igri, pokretu i pritom nesvjesno uče. Naposljetku sam došla do zaključka da sam uvođenjem zadatka koji zahtijevaju pokret lakše ostvarivala zadane ciljeve.

1. Primjeri dobre prakse

Odabrala sam nekoliko aktivnosti u kojima su moji učenici najviše uživali.

1.1. Matematika u dvorani

Korelacija matematika i sport

Odradila sam sat matematike u dvorani gdje smo rješavali matematičke probleme uz pokret. Prvo smo trčali i razvrstavali račune koji su bili napisani na kuglicama. Zatim su se razgibali na način da su izračunali račun na kartončiću. U dvorani su otrčali do rezultata uz koji je bila slika gimnastičke vježbe. Gimnastičku vježbu učenik je izvodio toliko puta koliko je iznosio rezultat njegovog računa. Uslijedio je rad na postajama, gdje su uz računanje igrali košarku, nogomet, rušili čunjeve, bacali obruče i skakali iz obruča u obruč.

1.2. Pisanje živim slovima

Korelacija slovenski i sport

Učenici su uz usvajanje velikih tiskanih slova izmišljali pokrete za pojedino slovo. Kada su upoznali sva velika tiskana slova, riječi su pisali pokretima. Jedan od učenika  pokretima je pisao riječ, a ostali učenici su čitali ili pisali. Tu smo aktivnost također izveli prije pisanja diktata, kako bi učenici upoznali tekst u pokretu i vizualno.

1.3. Čitanje slogova i prvih riječi pri sviranju štapićima

Korelacija slovenski i glazbena umjetnost

Po razredu sam rasporedila kartončiće sa slogovima. Učenici su šetali po razredu i od slogova sastavili svoju riječ. Riječi su posložili na stolove te ih pročitali uz pomoć štapića. Zatim su se kretali po razredu i čitali riječi drugih školaraca.

2. Aktivnosti opuštanja

Za motivaciju, koncentraciju, opuštanje i razvijanje međusobnih odnosa koristim razne poznate metode koje prilagođavam djetetovom razvojnom stadiju. Kod pojedine metode s učenicima vježbe počinjem izvoditi postepeno, već od prvog razreda nadalje. Na početku godine napravimo raspored.

2.1. Ponedjeljak je dan za ples i pjevanje

Ponedjeljak ujutro započinjemo plesom. Kroz ples djeca pokazuju što doživljavaju i kako se osjećaju. Plesom probudimo tijelo i um i na taj se način pripremimo za prvi dan u tjednu. Dan završavamo pjevajući uz gitaru i tako se pozdravljamo.

2.2. Utorak je dan za vježbanje

U utorak iskorištavamo slobodnu dvoranu u kojoj se probudimo tijekom izvođenja sportskih vježbi. Kretanje uz glazbu uvrštavamo i u odmore.

2.3. Srijeda je dan za jogu

Učenici korak po korak uče prve principe joge. Joga djeluje na cijeli organizam i zato je pogodna za sve dječje uzraste. Odgovara različitim motoričkim sposobnostima djece. Povećava snagu i gipkost te poboljšava koordinaciju i držanje. Također povećava sposobnost fokusiranja. Tijekom vježbanja djeca su usmjerena na položaje – asane, na disanje i na osjećaje u tijelu. U našem sve stresnijem i bučnijem okruženju, joga im pomaže da se opuste, saberu i umire. Jogu koristim i prije ocjenjivanja znanja.

2.4. Četvrtak je dan za teretanu Brain gym

Učenici vježbaju na način da naizmjence aktiviraju različite dijelove mozga. Uvijek započnemo s ispijanjem tri gutljaja vode. Zatim izvodimo vježbe Brain gym, kojima pokušavamo uravnotežiti mozak i lijepo ga opustiti te pripremiti za učenje.

2.5. Petak je dan za usredotočenu svjesnost

Tjedan završavamo uz usredotočenu svjesnost. Ona nas uči usmjeravati našu pažnju na trenutno iskustvo u danom trenutku, a pritom smo svjesni svojih misli, tjelesnih osjećaja i vanjskih događaja. Među važnije vještine, koje učenici stječu vježbanjem, spadaju upravljanje vlastitim emocijama, učenje kako biti sabran i kako se odazvati u neugodnim situacijama, poboljšavanje komunikacijskih vještina i suosjećanja.

3. Zaključak

Došla sam do zaključka da kretanjem djecu možemo na odličan način napuniti energijom ili ih motivirati za rad. Osim toga, to je i dobar način da im pomognemo pri smirivanju i usredotočenosti. Uz sudjelovanje u izvedbi tjelesnih aktivnosti samu sebe također punim energijom i moram priznati da u tome izuzetno uživam.

Učenje i kretanje mogu se uspješno koristiti ne samo u razredu, već i kod kuće s obitelji. Zato te aktivnosti predstavljam i roditeljima, nadajući se da će iskoristiti prednosti takvog načina učenja.

4. Literatura

  1. Kavčič, RA, (2005), Učenje matematike u pokretu, Priručnik tjelesnih aktivnosti za učenje i poduku matematike u 2. razredu devetogodišnje škole, Ljubljana, Bravo
  2. Martina Jenko Mavrič, Ljubljana. Preuzeto s internetske stranice 16.08.2019., https://aletheia.si/senzorno-gibanje-2/
  3. Internetska stranica MATH & POKRET, Ithaca, NY 14850
  4. Gordana Schmidt, Joga za školsku djecu, Ljubljana 2009.

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Primjeri dobre prakse i označen sa , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.