Seminar „Vještine i strategije podučavanja 21. stoljeća“

u Estoniji

marina_mirkovic

Marina Mirković

U okviru Erasmus+ KA2 projekta školskog partnerstva „With the Skills of the Future for a Successful Job and Life“ u Estoniji je od 9. do 13. prosinca 2019. godine održana transnacionalna aktivnost učenja, podučavanja i osposobljavanja za nastavnike „Seminar 21st century skills and teaching strategies“. Domaćin ove mobilnosti bila je Gimnazija Kanepi.

NSlika1a seminaru je sudjelovalo sveukupno 10 nastavnika uključenih u projekt iz 5 zemalja (Estonija, Slovenija, Turska, Italija i Hrvatska). Iz Hrvatske su sudjelovala tri nastavnika projektnog tima Tehničke škole u Požegi: Alen Farkaš, Marina Mirković i Tomislav Živković.

Slika 1. Sudionici seminara iz Republike Hrvatske

Prvi seminar održan je u tvrtci BCS Koolitus iz Tallinna. Teme su bile: Kritičke vještine 21. stoljeća. Generacijske i kulturne razlike.

BCS Koolitus vodeća je kompanija za obuku, upravljanje projektima i savjetovanje u Estoniji. Predavačica je bila gospođa Karmen Ruut. U predavanju su naglašene vještine učenja i inovacije – komunikacija, kreativnost, rješavanje problema i kritičko mišljenje. Pažnja je posvećena konceptu nazvanom „zlatni krug“, koji predstavlja način Slika2razumijevanja poslovanja i onoga na što ljudi reagiraju. Osmislio ga je Simon Sinek. Zlatni krug sastoji se od tri kruga (pitanja): što, kako i zašto. Bilo koja osoba ili organizacija može objasniti što radi; neki mogu objasniti kako su različiti ili bolji od drugih; ali vrlo malo može jasno objasniti zašto. Zašto se ne odnosi na novac ili dobit – to su rezultati. „Zašto“ je stvar koja inspirira nas i druge. Osnivačima startupa važno je pronaći adekvatne odgovore na ova pitanja kako bi bili uspješni.

Slika 2. Predavačica Karmen Ruut

Objašnjeno je postavljanje ciljeva prema SMART kriterijima kao i SWOT analiza koja je prisutna u svakoj tvrtki, a analizom se razmatraju sadašnje i buduće snage (strenghts), slabosti (weaknesses), prilike (opportunities) i prijetnje (threats). Kako bi poboljšali svoje vještine upravljanja vremenom, među alatima i konceptima upravljanja vremenom, koji nam stoje na raspolaganju, matrica hitno-važno jedna je od najkorisnijih.

Predstavljeno je pet generacija prema životnoj dobi u Estoniji te načini upravljanja različitim generacijama u poslovnom okruženju.

Aiki Pärle, predavačica s Estonian Entrepreneurship University of Applied Sciences (Estonsko poduzetničko sveučilište primijenjenih znanosti) iz Tallinna održala je drugi seminar. Iskusna je predavačica koja radi u visokom obrazovanju s vještinama upravljanja kvalitetom, liderstva, strateškog planiranja i organizacijskog razvoja. Teme su bile: Razvoj i inovacije u organizacijama. Estonska priča o uspjehu.

Zanimljivo je bilo predavanje o potrebi razvoja škole kao brenda kako bi bila konkurentna u natjecanju izbora škole kod budućih učenika. Djelatnici škole moraju stvoriti snažan brend koji će biti utjecajan i učinkovit. Kada zajednica, obitelji i škola rade zajedno na podršci učenju, istraživanja pokazuju da djeca imaju tendenciju da se u školi puno bolje snalaze.

Da biste stvorili to jedinstvo, sa svima koji rade na istom cilju (učenje uz nadu da razvijamo ljubav prema cjeloživotnom učenju), morate pozvSlika3ati druge da vjeruju i poistovjećuju se s vašim brendom. Škola i njeni uspjesi, duh, suradnja dobrih ljudi moraju biti vidljivi svima. Želite da se vaša zajednica ponosi i podržava vašu školu, a ujedno želite privući elitne učitelje i osoblje. Brendiranje može pomoći da se to i dogodi. Uspješan brend škole je razlog zbog koje će učenici izabrati upravo nju.

Slika 3. Predavačica Aiki Pärle

Iako je Estonija s milijun i 300 tisuća stanovnika jedna od najmanjih zemalja Europske unije, ova nekadašnja sovjetska republika pretvorila se u tehnološkog lidera današnjice. Sve je u Estoniji prilagođeno razvoju novih ideja. Koliko je Estonija bitna na svjetskoj računalnoj sceni, govori i podatak kako je upravo tamo razvijen Skype. U estonijskim startup tvrtkama nastali su i PlayTech ili TransferWise, sustav za prijenos novca.

Estonija je danas jedina zemlja svijeta u kojoj je zakonom zajamčen (i osiguran) besplatni brzi internet svim njezinim stanovnicima. Ovu pogodnost Estonci jako dobro koriste pa je gotovo cijela država online. Osobna iskaznica je digitalna, a pri izborima, bili oni za vijeće mjesnih odbora, parlament ili predsjednika države, Estonci ne odlaze na birališta, već svoj glas daju s računala.

Treći seminar održale su predavačice Anu Sarv i Airi Nülo sa Sveučilišta u Tartu. Tema je bila Poboljšanje prijenosnih vještina i podrška aktivnom učenju.

Prijenosne vještine su vještine koje su relevantne i korisne u različitim područjima života: društvenom životu, profesionalnom i u školi. To su opće vještine koje se mogu prenijeti između radnih mjesta, odjela i industrije (otuda i naziv).

Poslodavci često cijene ove vještine jer se mogu koristiti na razne načine na radnom mjestu. Prijenosne vještine su one koje razvijate tijekom napredovanja kroz zaposlenje, obrazovanje ili usavršavanje. Komunikacija, rješavanje problema i timski rad primjeri su prijenosnih vještina koje možete koristiti u bilo kojoj zaposlenoj ulozi, vašem obrazovanju ili stručnom osposobljavanju. Važno je naglasiti svoje prijenosne vještine u svim dokumentima prijave i tijekom razgovora za novi posao. Ove vještine mogu uvelike uvjeriti potencijalnog poslodavca da ste savršeno uklopljeni u njihovu tvrtku, čak i ako nemate nužno iskustvo. Prijenosne vještine su alat koji ćete vam biti potreban u prilagodbi bilo kojem novom poslu.

Slika4Među deset najvažnijih prijenosnih vještina su: poslovna strategija, vođenje i upravljanje timom, rješavanje problema, sposobnost timskog rada, analiza podataka, komunikacijske vještine, upravljanje vremenom, radna etika, komercijalna svijest te slušanje i pružanje povratnih informacija.

Slika 4. Predavačice Anu Sarv i Airi Nülo sa Sveučilišta u Tartu

Na seminaru je predstavljena „obrnuta učionica“ kao mogućnost primjene novih tehnologija u nastavi radi povećanja motivacije učenika, postizanja boljih obrazovnih rezultata te osuvremenjivanja nastavnog procesa. Analizirane su brojne nastavne metode i njihova primjena u obrnutoj učionici.

Stečena iskustva i znanja sa seminara sudionici će prenijeti u svoje matične škole kroz rad s učenicima i suradnju s kolegama nastavnicima.

Sudionici mobilnosti posjetili su Centar za strukovno obrazovanje okruga Võru (VCVTC ili Võrumaa Kutsehariduskeskus). Osnovale su ga u rujnu 1999. godine dvije različite škole – Poljoprivredna tehnička škola Väimela i Industrijska tehnička škola Võru. 

Centar za strukovno obrazovanje okruga Võru međunarodno je priznat obrazovni centar u Estoniji koji pruža strukovno obrazovanje za mnoge specijalnosti uz atraktivno, inkluzivno i fleksibilno obrazovanje čije vrijednosti su: kompetentnost, fleksibilnost, empatija, sposobnost razvoja, inovacije.

Slika5Slika6
Slika 5. i 6. Posjet Centru za strukovno obrazovanje okruga Võru

U kulturološim aktivnostima sudionici mobilnosti upoznali su gradove Tallinn, Tartu i Võru.

Tallinn kao glavni grad Estonije, najstarije je i najveće gradsko središte u sjeveroistočnoj Europi. Njegovo povijesno središte na popisu je UNESCO-ve Svjetske baštine. Šetnjom njegovim ulicama uočavate tragove srednjovjekovne prošlosti.

Slika7Slika8
Slika 7. i 8. Upoznavanje Tallinna

Tartu je drugi najveći grad u Estoniji u kojem su sudionici posjetili najstarije i najpoznatije estonsko sveučilište (osnovano 1632. godine) koje je uključeno u popis najboljih visokoškolskih ustanova u svijetu. U estonskom nacionalnom muzeju odslušali su koncert, te posjetili tvrtku A. Le Coq koja je najstariji i najveći proizvođač pića u Estoniji sa zanimljivim Muzejom piva.

Slika9Slika10
Slika 9. i 10. Upoznavanje Tartua

Võru,  grad i općina u jugoistočnoj Estoniji, smješten na obali jezera Tamula, iznenadio je svojim trgom te uz snijeg i pahulje pružio zimsku čaroliju Estonije.

Susret je završio s posjetom i razgovorom s gradonačelnicom Kanepia, gospođom Piret Rammul. Općina u jugoistočnoj Estoniji s oko 5000 stSlika11anovnika ima zanimljivu zastavu – glasanjem putem interneta usvojen je list kanabisa kao amblem. Kanep znači kanabis na estonskom jeziku, a list je, prema lokalnoj legendi, korišten kao simbol ovog područja najmanje 150 godina. Kanepi se brine za svoje učenike u školi besplatnim obrocima i udžbenicima.

Slika 11. Susret s gradonačelnicom Kanepija

Mobilnost u Estoniji sufinancirana je sredstvima programa Europske unije Erasmus+. Slika12Projekt „With the Skills of the Future for a Successful Job and Life“ traje dvije školske godine. Koordinator projekta je Kanepi Gümnaasium iz Estonije. Slijedeća mobilnost za učenike i nastavnike održati će se u travnju 2020. godine, a domaćin mobilnosti biti će Tehnička škola u Požegi.

Slika 12. Sudionici seminara u Estoniji

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Seminari. Bookmarkirajte stalnu vezu.