Osjetimo prirodu

tea_zagorc

Tea Zagorc

Sažetak

Tijekom izvannastavne aktivnosti Osjetimo prirodu, prirodu uvijek možemo izravno koristiti za podučavanje. Pruža nam brojne mogućnosti cjelovitog učenja jer učenik stječe nova iskustva, širi svoje interese, stječe pozitivan stav prema životu u prirodi i štiti njezinu raznolikost. Učenicima želim predstaviti prirodu kao temelj dobrobiti i korisnog znanja za održivi razvoj našeg svijeta. U tu svrhu smo u okruženju škole kroz sustav stalnog učenja provodili različite aktivnosti, čime smo stekli nova znanja, vještine i iskustva. Uključeni su bili učenici od trećeg do petog razreda Osnovne škole Center iz Novog mesta.

Učenici su bili oduševljeni aktivnostima koje su provodili jer su u prirodi mogli slušati, promatrati, opipavati, mirisati i tako koristiti sva svoja osjetila.

Ključne riječi: osjetimo prirodu, sustav stalnog učenja, entuzijazam, zanimanje, suradnja.

Uvod

Trajanje provedbe aktivnosti: 14 nastavnih sati povezanih tijekom 4 mjeseca.

Važno je da mi učitelji najprije pokažemo entuzijazam za prirodom. Ne smijemo pokazivati gađenje prema određenim životinjama jer nas učenici oponašaju. Što smo fasciniraniji prirodom, to će i učenici biti oduševljeniji prirodom. O tome govori “stalno učenje” koje pomaže nastavnicima, roditeljima, prirodoslovnim voditeljima da se usklade s razinom entuzijazma skupine te je s osjećajem vode k takvom razmatranju i poštovanju prirodnog svijeta punog energije i radosti. Cornell je sustav stalnog učenja podijelio u 4 stupnja koji prelaze jedan u drugog.

1. stupanj: Buđenje entuzijazma;

2. stupanj: Usmjeravanje pažnje;

3. stupanj: Izravno iskustvo;

4. stupanj: Dijeljenje entuzijazma.

Cornell smatra da je prvi stupanj faza igre. Njegova svrha je da se svi učenici igraju sa zadovoljstvom i entuzijazmom. Na drugom stupnju entuzijazam se mora umiriti i usmjeriti. Važno je da se aktivnosti temelje na jednom od tjelesnih osjetila te su osmišljene tako da učenike pripreme na usredotočenje na jedno od njih. Na trećem stupnju aktivnosti su osmišljene tako da jačaju jedno od osjetila kroz koje doživljavamo prirodu. Ovdje se radi o još neposrednijem doživljavanju prirode. Na četvrtom stupnju naglasak je na međusobnom dijeljenju njihovih iskustava. Ovdje se skupina obično veoma zbliži i rado podijeli svoja iskustva (Cornell, 1998.).

U današnjem svijetu tehnologije važno je da roditelji i učitelji odvedu učenike u prirodu te im je približe što je više moguće. Učenici uče kroz svoja osjetila, dok im priroda pruža najbolje okruženje za učenje gdje mogu koristiti baš sva osjetila. To naglašava i Cornell (1994.).

Naša se škola nalazi u podnožju brda Marof, koje nam pruža odličnu priliku učionice u prirodi. Zbog toga smo svaki tjedan sa skupinom od 14 učenika u okviru izvannastavne aktivnosti Osjetimo prirodu otišli tamo.

Provedba aktivnosti kod izvannastavne aktivnosti Osjetimo prirodu

Predstavit ću vam neke aktivnosti na temu Voda, Životinje u šumi, Drveća i Genetska raznolikost, koje su se odvijale kroz sustav stalnog učenja Josepha Cornella.

1. Buđenje entuzijazma

1.1. Tema: Voda

Aktivnost: Vodene kapljice

Cilj učenja: Učenici:

  • upoznaju različite vrste padalina
  • razlikuju različita agregatna stanja vode, upoznaju značenje vode za živa bića i važnost šume za zadržavanje vode, itd.

Provedba: za uvod sam pitala učenike odakle dolazi kiša, kako nastaje snijeg i gdje nestaje, zašto dolazi do pojave tuče … Učenici su bili raspoređeni tako da imaju dovoljno prostora. Zamišljali su da su kišne kapi koje padaju iz oblaka prema zemlji, zatim je zapuhao hladan vjetar i vodene kapljice postale su snježne pahuljice, zatim postaje strašno hladno te se pretvore u led (Šumarski institut Slovenije, 2016).

Slika 1Slika 2
Slika 1. Prikaz kapljica koje padaju s neba        Slika 2. Prikaz snježne pahuljice

1.2. Tema: Voda

Aktivnost: Kako drvo crpi vodu?

Cilj učenja: Učenici:

  • razlikuju različite dijelove biljke i bolje shvaćaju njihovo značenje,
  • nauče kako biljke crpe vodu, kako voda putuje kroz biljke, da se voda troši u procesu fotosinteze i da voda prelazi iz biljaka u atmosferu,
  • shvaćaju međusobno isprepletenost procesa poput fotosinteze i transpiracije
  • sudjeluju u skupinama.

Za uvod odgovarajućim pitanjima osvježimo znanje i upoznajemo ideje djece o tematici, zašto biljke imaju korijenje, koji je zadatak debla, što se događa u lišću, što drvetu daje čvrstinu i podršku. Potom sam odabrala dva učenika koji će predstavljati srčikSlika 3u, osrednji dio debla. Učenici druge skupine predstavljali su ulogu glavnih korijena, učenici treće skupine glumili su bočne korijene. Četvrta skupina glumila je ulogu drva. Peta skupina predstavljala je floem čiji zadatak je prenošenje vode sa šećerom iz lišća u druge dijelove drveta. Učenici su ispružili ruke koje su predstavljale grane i tresli dlanovima koji su predstavljali lišće. Vježbali smo dok učenici nisu naučili redoslijed. Ostali su učenici predstavljali koru drveta koje štiti drvo od opasnosti. Igru sam nadogradila tako da sam stavila veći naglasak na proces fotosinteze (upravo tamo).

Slika 3. Kako drvo crpi vodu

1.3. Tema: Životinje u šumi

Aktivnost: Životinjski krug

Cilj učenja: Učenici:

  • vježbaju izražavanje tijelom i glasom, vježbaju pantomimu, mimiku, kretnje, pokret
  • uče se usredotočenosti, opuštanju, brzini,
  • uče se usklađenosti skupine,
  • poistovjećuju se sa životinjom te je Slika 4osvješćuju.

Provedba: Igrači su bili smješteni u veći krug. Za uvod sam učenicima postavila pitanje o svojstvima različitih životinja. Igrač u sredini pokazao je na jednog učenika i dozvao aktivnost hrčaka, žaba, majmuna … Igrač se brzo dignuo, aktivirajući igrača s lijeve i desne strane. Trojica su tada pomoću kretnji i zvuka pokazala aktivnost koja im je bila dodijeljena (upravo tamo).

Slika 4. Prikaz aktivnosti – žabe

2. Usmjeravanje pažnje

2.1. Tema: Životinje u šumi

Aktivnost: Pssssst, slušam

Cilj učenja: Učenici:

  • na temelju sluha utvrđuju izvor zvuka,
  • prepoznaju svoje osjećaje,
  • izražavaju osjećaje pomoću prirodnih glazbenih instrumenata.

Provedba: Prvo sam pitala učenike na koje se različite načine oglašavaju životinje. Rekla sam im da neke životinje vrlo dobro čuju u usporedbi s ljudima. Njihove uši su mnogo okretnije od naših i obavljaju različite zadatke. Razgovarali smo o sluhu živSlika 5otinja. Zatim su učenici pokušali i sami micati svojim ušima. Pitala sam ih koliko je dobar njihov sluh. Djeca su zatvorila oči. Različitim predmetima stvarali su zvuk. Svojim položajem u prostoru promijenili su i smjer zvuka. Igru Slika 6sam nadogradila kad smo razgovarali o njihovim emocijama. Potom smo tragali za predmetima u prirodi, pomoću kojih će dati glas različitim emocionalnim stanjima. Svoj glas su potom posudili i različitim vrstama životinja (upravo tamo).

Slika 5. Isprobavanje uloge proizvođača zvuka udaranjem dvaju štapova jednog u drugi

Slika 6. Udaranje dva kamena jednog u drugi

3. Izravno iskustvo

3.1. Tema: Genetska raznolikost

Aktivnost: Tiha šetnja po šumi

Cilj učenja: Učenici:

  • se smiruju, opuštaju i uočavaju raznolikost oko sebe.

Učenici su u tišini šetali šumom. Promatrali su, opipavali, mirisali i slušali. Promatrali su raznolikost biljaka i životinja, razlike i sličnosti i bili sami sa svojim mislima (upravo tamo).

Slika 7Slika 8
Slika 7. i 8.: Promatranje drveta različitim osjetilima

4. Dijeljenje entuzijazma

4.1. Tema: Drveće

Aktivnost: Budimo drvo na 15 minuta

Cilj učenja: Učenici:

  • upoznaju načine pokreta tijela u zraku te što utječe na taj pokret,
  • uče da su promjene u okolišu ponekad povoljne za životinje ili biljke, a ponekad štetne
  • upoznaju empatiju kada se užive u drveća i njihov život.

Učenici su postali drvo na 10 minuta. To je povezano s činjenicom da drveće ne hoda. Korijeni usidre drveće u zemlji zauvijek na istom mjestu. Učenicima sam slikovito opisala različite zadatke, i oni su se pokušali kretati na temelju uvjeta. Dobili su sljedeće zadatke: Danas je sunčano, ali malo vjetrovito, već cijelu noć i dan puše bura, stigla je prva ljetna oluja, snažno grmi i munjevito je, bliži se Nova godina i pada snijeg, palo je puno snijega, snijeg je prekrio grane te ih opteretio … Učenici su za svaSlika 9ki zadatak imali minutu vremena. Igru sam nadogradila tako da su ostali učenici pogađali što je njihov školski kolega predstavljao (upravo tamo).

Slika 9. Prikaz drveta kada puše bura

Zaključak

Otkrila sam da korištenje sustava stalnog učenja ima vrlo pozitivan učinak na učenike i njihovo ponašanje. Učenici su rado sudjelovali, pa su čak željeli ponoviti aktivnosti.

U budućnosti planiram još sličnih aktivnosti jer su učenici uživali u prirodi te se rado vraćali u nju.

Literatura

  1. Baričič, L. et al. (2018). Danes se učimo zunaj: priročnik za dejavnosti v naravi. Ljubljana: Center šolskih in obšolskih dejavnosti
  2. Bird, F. (2018). 101 način zabave v naravi za otroke. Ljubljana: Pipinova knjiga
  3. Cornell, J. (1994). Približajmo naravo otrokom. Celje: Mohorjeva družba
  4. Cornell, J. (1998). Veselimo se z naravo: naravoslovne dejavnosti za vse starosti. Celje: Mohorjeva družba
  5. Gozdarski inštitut Slovenije. (2016). Priročnik za učenje in igro v gozdu. Ljubljana: Založba Silva Slovenica
  6. Kohl, M. A. (2000). Mali naravoslovec. Ljubljana: Educy
  7. Ministrstvo za šolstvo in šport. (2011). Učni načrt za naravoslovje in tehniko. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo
  8. Ministrstvo za šolstvo in šport. (2011). Učni načrt za spoznavanje okolja. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo