Utjecaj eTwinning projekta Transformation To Green IT

na usvajanje energetski učinkovitih praksi u školi

iva_naranđa

Iva Naranđa

Uvod

eTwinning projekt Transformation To Green IT na lako razumljiv način skreće pozornost na sveobuhvatno razumijevanje planiranja i implementacije koncepta zeleni IT (Green IT), ne samo među učenicima već i među učiteljima i stručnim suradnicima škola sudionica projekta. Zelena informacijska tehnologija globalni je izazov, a ovim projektom željeli smo provjeriti kako naše škole mogu primjenjivati neke koncepte zelenog IT-a. Sudjelujući u raznolikim projektnim aktivnostima učenici su osim upoznavanja glavne teme projekta primjenjivali informacijske i komunikacijske tehnologije na pozitivan, siguran i kreativan način te proširili vokabular engleskog jezika. Tijekom projekta partnerske škole osmislile su i provele razne zajedničke aktivnosti, surađivale i razmjenjivale ideje i iskustva. Učenike je kroz aktivnosti tijekom cijele školske godine vodila učiteljica Iva Naranđa, jedna od koautorica projekta. U suradnji s učiteljicom likovne kulture Monikom Vrtarić Vuk projekt je obogaćen učeničkim likovnim radovima. Projekt je proveden tijekom školske godine 2018./2019. u II. osnovnoj školi Čakovec, a u njemu je sudjelovalo trinaest škola iz sedam država (Španjolske, Grčke, Turske, Latvije, Litve, Francuske i Hrvatske). Osam partnera iz pet država krajem listopada 2019. nagrađeno je Europskom oznakom kvalitete koju dodjeljuje Središnja služba za podršku eTwinningu iz Brisela: Ana Claramunt, Irene Sanchis Camprecios i Juan Miguel Piqueras López (Španjolska), Eleni Kokkinou i Mary Papachristou (Grčka), Bilge Varel (Turska), Lina Lienienė (Litva) i Iva Naranđa (Hrvatska).

Integracija projekta u godišnji izvedbeni kurikulum predmeta Informatika i povezanost s međupredmetnim temama

Projekt je integriran u godišnji izvedbeni kurikulum izborne nastave informatike za osmi razred. Odgojno-obrazovni ishodi koji su se realizirali radom na ovom projektu obuhvaćaju predmetne ishode Informatike i očekivanja međupredmetnih tema Održivi razvoj, Građanski odgoj i obrazovanje, Osobni i socijalni razvoj, Učiti kako učiti i Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije.

Ishodi predmeta Informatika koji su se realizirali radom na ovom projektu su: C.8.1 pronalazi, opisuje te uspoređuje različite servise za objavljivanje mrežnoga sadržaja, opisuje postupak objavljivanja mrežnoga sadržaja; C.8.2 samostalno pronalazi informacije i programe, odabire prikladne izvore informacija te uređuje, stvara i objavljuje/dijeli digitalne sadržaje; C.8.3 dizajnira, razvija, objavljuje i predstavlja radove s pomoću sredstava informacijske i komunikacijske tehnologije primjenjujući suradničke aktivnosti i D.8.1 učinkovito se koristi dostupnim e-uslugama u području odgoja i obrazovanja.

Očekivanja međupredmetnih tema (MPT) na čijoj realizaciji se radilo tijekom ovog projekta su: MPT Održivi razvoj (A.3.4 Objašnjava povezanost ekonomskih aktivnosti sa stanjem u okolišu i društvu; B.3.2 Sudjeluje u aktivnostima koje promiču održivi razvoj u školi, lokalnoj zajednici i šire; C.3.1 Može objasniti kako stanje u okolišu utječe na dobrobit), MPT Građanski odgoj i obrazovanje (C.3.3 Promiče kvalitetu života u lokalnoj zajednici), MPT Osobni i socijalni razvoj (B.3.2 Razvija komunikacijske kompetencije i uvažavajuće odnose s drugima; B.3.4 Suradnički uči i radi u timu; C.3.2 Prepoznaje važnost odgovornosti pojedinca u društvu; C.3.3 Aktivno sudjeluje i pridonosi školi i lokalnoj zajednici; C.3.4 Razvija nacionalni i kulturni identitet), MPT Učiti kako učiti (A.3.1 Učenik samostalno traži nove informacije iz različitih izvora, transformira ih u novo znanje i uspješno primjenjuje pri rješavanju problema; A.3.2 Učenik se koristi različitim strategijama učenja i primjenjuje ih u ostvarivanju ciljeva učenja i rješavanju problema u svim područjima učenja uz povremeno praćenje učitelja; A.3.3. Učenik samostalno oblikuje svoje ideje i kreativno pristupa rješavanju problema; C.3.2 Učenik iskazuje pozitivna i visoka očekivanja i vjeruje u svoj uspjeh u učenju; C.3.3 Učenik iskazuje interes za različita područja, preuzima odgovornost za svoje učenje i ustraje u učenju; D.3.2 Učenik ostvaruje dobru komunikaciju s drugima, uspješno surađuje u različitim situacijama i spreman je zatražiti i ponuditi pomoć) i MPT Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije (A.3.1 Učenik samostalno odabire odgovarajuću digitalnu tehnologiju; A.3.2 Učenik se samostalno koristi raznim uređajima i programima; A.3.3 Učenik aktivno sudjeluje u oblikovanju vlastitoga sigurnog digitalnog okružja; A.3.4 Učenik analizira utjecaj tehnologije na zdravlje i okoliš; B.3.1 Učenik samostalno komunicira s poznatim osobama u sigurnom digitalnom okružju; B.3.2 Učenik samostalno surađuje s poznatim osobama u sigurnome digitalnom okružju; B.3.3 Učenik poštuje međukulturne različitosti; C.3.2 Učenik samostalno i djelotvorno provodi jednostavno pretraživanje, a uz učiteljevu pomoć složeno pretraživanje informacija u digitalnome okružju; C.3.3 Učenik samostalno ili uz manju pomoć učitelja procjenjuje i odabire potrebne među pronađenim informacijama; D.3.1 Učenik se izražava kreativno služeći se primjerenom tehnologijom za stvaranje ideja i razvijanje planova te primjenjuje različite načine poticanja kreativnosti; D.3.3 Učenik stvara nove uratke i ideje složenije strukture).

Pregled projektnih aktivnosti

Uvodne aktivnosti obuhvaćale su predstavljanje škola, uređivanje učeničkih profila na TwinSpaceu, izradu avatara u alatu Avatar Maker i oblaka riječi u alatu Word Art, te sudjelovanje u TwinSpace forumu. Ponovili smo osnovna pravila o sigurnom korištenju interneta i net-bontona. Oblaci riječi dostupni su u prezentaciji koju smo napravili zajedno s partnerima. Sljedeća aktivnost bila je izrada loga projekta i sudjelovanje u odabiru konačnog loga projekta između učeničkih radova svih partnerskih škola. Učenici su upoznati s pojmom loga i osnovnim obilježjima koja bi trebao zadovoljavati logo, te su izradili svoje prijedloge za logo projekta. Izbor se održao prema pravilima koja su škole usuglasile na TwinSpace forumu. Svaka škola mogla je odabrati pet učeničkih loga s kojima je sudjelovala u izboru konačnog loga projekta. Za konačan logo projekta odabran je logo koji je izradila učenica iz Grčke (škola Aristotelio College Thessaloniki). Nadalje, učenici su istražili temu zeleni IT i napravili PowerPoint prezentacije. U prosincu su učenici napravili čestitke s ekološkim porukama za što su koristili Pixabay i program Bojanje 3D. Brojne čestitke izradili su i naši projektni partneri, a sve su objavljene na zajedničkom Padletu.

Organizacijski najzahtjevnija aktivnost bio je rad učenika u međunarodnim timovima. Škole su dogovorile timove učenika i osmislile zadatke te slijed aktivnosti. Međunarodni timovi učenika izradili su edukativne online igre u alatima LearningApps i Quizlet te napisali priču nazvanu Green IT for planet Earth. Tim 1 činili su učenici iz grčke škole Aristotelio College Thessaloniki i naše II. osnovne škole Čakovec, a učenici su surađujući izradili križaljku u alatu LearningApps. Tim 2 također je imao zadatak izraditi križaljku u alatu LearningApps, a činili su ga učenici iz tri škole, grčke škole Aristotelio College Thessaloniki, turske škole 100. Yıl Atatürk Ortaokulu Köşk, Aydın i naše II. osnovne škole Čakovec. Zadatak za tim 3 osmislila je škola Telšių „Germanto“ progimnazija iz Litve, a u njemu su sudjelovali i učenici II. osnovne škole Čakovec te izradili zadatak grupiranja u alatu LearningApps. Tim 4 surađivao je na izradi Quizlet setova, a činili su ga učenici iz triju škola, španjolske škole IES Francesc Tarrega, Vila-real, turske škole 100. Yıl Atatürk Ortaokulu Köşk, Aydın i naše II. osnovne škole Čakovec. Tim 5 surađivao je na izradi zajedničke priče nazvane Green IT for planet Earth, a činili su ga učenici iz četiri škole, grčke škole Aristotelio College Thessaloniki, turske škole 100. Yıl Atatürk Ortaokulu Köşk, Aydın, španjolske škole Colegio Pio XII. Valencia i naše II. osnovne škole Čakovec. Učenici su pisali priču radeći na dijeljenom dokumentu, a za naslov priče glasovali su putem TwinSpace ankete.

Sve LearningApps igre nastale tijekom ovog projekta, bilo kao rezultat rada naših međunarodnih timova ili pojedinih škola, povezali smo u kolekciju s pomoću modula AppMatrix.

Tijekom siječnja i veljače 2019. škole su surađivale na pripremi i provedbi online ankete putem TwinSpace foruma i Google obrazaca. U pripremi pitanja sudjelovale su učiteljice sa svojim učenicima iz sedam škola: Eleni Kokkinou, Aristotelio College Thessaloniki, Grčka; Bilge Varel, Aydın 100. Yıl Atatürk Ortaokulu, Köşk, Turska; Ineta Lielkalne, Krišjāņa Valdemāra Ainažu pamatskola, Salacgrīvas novads, Latvija; Juan Miguel Piqueras López, Colegio Pío XII, Valencia, Španjolska; Lina Lienienė, Telšių „Germanto“ progimnazija, Telšiai, Litva; Irene Sanchis Camprecios, IES Francesc Tàrrega, Vila-real, Španjolska i Iva Naranđa, II. osnovna škola Čakovec, Hrvatska. Ovom anketom željeli smo saznati koliko učitelji i stručni suradnici naših škola znaju o ovoj temi i mogućnostima implementacije zelenog IT-a u našim školama. Rezultati su pokazali čega su sve učitelji i stručni suradnici svjesni i što se može poboljšati. Komentari kolega bili su pozitivni, shvatili su što mogu poboljšati u svakodnevnom životu i širinu problema.

Učenici su aktivno sudjelovali u TwinSpaceu, a povodom Dana sigurnijeg interneta bavili smo se temom Sprečavanje e-nasilja i govora mržnje te razmijenili iskustva o provedenim aktivnostima s projektnim partnerima.

Sljedeća aktivnosti bila je izrada liste procjene Zeleni IT u školi. Učenici su pripremili listu procjene kako bi odredili u kojoj mjeri se u našim školama primjenjuje zeleni IT te predložili poboljšanja. Jednaku listu procjene ispunjavali su učenici u više partnerskih škola, a rezultate smo usporedili. Rezultati se mogu promatrati s dvije strane. Prvo, učitelji su dobili povratne informacije o tome kako su njihovi učenici razumjeli temu. Drugo, ova lista procjene pruža nam informacije o tome kako naši učenici vide rad u našoj školi.

Transformation_To_Green_IT

Prilikom proslave Dana eTwinninga u svibnju 2019. godine uređen je pano u informatičkoj učionici. Naš poster podijelili smo unutar eTwinning grupe Spring Campaign 2019 te se tako pridružili međunarodnoj proslavi Dana eTwinninga. Učenici su pogledali video koji su objavili partneri iz grčke škole Aristotelio College Thessaloniki, a koji prikazuje prezentaciju projekta Transformation To Green IT održanu 17. travnja 2019. na konferenciji u Grčkoj (11th Student Conference on Computer Science Transformation_To_Green_IT (1)in Thessaloniki, Greece).

Sljedeća aktivnost bila je izrada časopisa u alatu Madmagz s kojim su nas upoznale učiteljice iz španjolske škole IES Francesc Tarrega. Učenici su tijekom izrade digitalnog časopisa Green IT imali priliku iskusiti kako se podjelom zadatka na manje dijelove, timskim radom i suradnjom te dobrim organiziranjem aktivnosti u kratkom vremenu Transformation_To_Green_IT (2)može napraviti složeni uradak.

Završna prezentacija projekta pod nazivom We Want Green IT još je jedan primjer izvrsne suradnje projektnih partnera, a napravljena je kao dijeljeni dokument (Google Slides) u kojem je svaka škola uredila svoj dio.

Evaluacija

Evaluacija je provedena putem zasebnih online upitnika za učenike i za učitelje na čijoj pripremi su surađivali učitelji iz više škola. Evaluacijski upitnik ispunilo je 122 učenika iz šest škola. Iz odgovora je vidljivo da je za 84,4 % učenika tema bila zanimljiva, 80,3 % učenika smatra da je radom na ovom projektu steklo znanja i vještine koje će moći primijeniti u životu, a 78,7 % učenika odgovorilo je da ih je ovaj projekt učinio senzibilnijim prema prirodi. Evaluacijski upitnik za učitelje ispunilo je devet učitelja iz šest škola, a svi su odgovorili da je projekt bio dobro planiran, da su upoznali nove internetske alate, da su partneri razmatrali njihove ideje i da smatraju da su podigli svijest drugih učitelja o zelenom IT-u. 66,7 % učitelja smatra da su očekivani rezultati u potpunosti ostvareni, dok 33,3 % učitelja smatra da su očekivani rezultati djelomično ostvareni. Kao poteškoću u provođenju projekta dvoje učitelja navelo je nedostatak vremena za provođenje svih aktivnosti, a jedan učitelj nedovoljno znanje engleskog jezika. Rezultati su dostupni na TwinSpaceu.

Diseminacija

Diseminacijske aktivnosti provođene su tijekom cijelog projekta, počevši s člankom na naslovnici školskih mrežnih stranica te upoznavanjem učitelja i stručnih suradnika s projektom prilikom pripremanja školskog kurikuluma te provođenja ankete. Povodom završetka projekta objavljeni su članci na naslovnici školskih mrežnih stranica, CARNetovom Portalu za škole i lokalnom portalu naše županije emedjimurje.

Kako bi rezultati našeg rada bili vidljivi i na hrvatskom jeziku, na mrežnoj stranici II. osnovne škole Čakovec na stranici projekta redovito se izvještavalo o napretku projekta. Pred kraj nastavne godine uređen je pano u informatičkoj učionici na kojem su prikazani neki rezultati projekta.

eTwinning Live Event održan od 10. do 28. lipnja 2019. bila je aktivnost kojom je projekt učinjen vidljivijim unutar eTwinning zajednice. Tijekom ovog događanja s eTwinnerima smo podijelili našu zajedničku završnu prezentaciju projekta s pregledom glavnih aktivnosti.

Učiteljica Bilge Varel iz Turske na eTwinning seminaru “eTwinning Azerbaijan-Turkey Bilateral Contact Seminar, Digital Education” održanom u Bakuu početkom svibnja 2019. predstavila je projekt Transformation To Green IT kao primjer dobre prakse.

Partnerske škole iz raznih država također su radile na diseminaciji projekta putem školskih mrežnih stranica, nacionalnih obrazovnih portala, društvenih mreža, članaka u novinama i prezentacija projektnih aktivnosti u svojim školama. Tijekom ljeta 2019. objavljen je članak o ovom projektu u Visibility of eTwinning Projects Group Newsletter 9.

Zaključak

Sudjelovanje učenika u eTwinning projektu Transformation To Green IT doprinijelo je realizaciji odgojno-obrazovnih ishoda predmeta Informatika i očekivanja međupredmetnih tema Održivi razvoj, Građanski odgoj i obrazovanje, Osobni i socijalni razvoj, Učiti kako učiti i Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije. Najvažniji rezultati eTwinning projekta Transformation To Green IT su povećavanje interesa učenika za zeleni IT i ekološku problematiku općenito, podizanje svijesti učenika o zelenom IT-u kao globalnom izazovu i podizanje svijesti o važnosti suradnje između država. Još jedan pozitivan učinak ovog projekta je usvajanje odgovornog ponašanja i energetski učinkovitih praksi pri korištenju informacijske tehnologije među djelatnicima škole, učenicima, njihovim roditeljima i lokalnom zajednicom. Rad na ovom projektu omogućio je svim sudionicima razvoj ključnih kompetencija, razvijanje vještina timskog rada, jačanje ekološke svijesti i svijesti o kulturnoj raznolikosti.

Više o projektu na mrežnim stranicama škole i TwinSpaceu.

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Projekti i označen sa , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.