Baština

jozica_ivancic

Jožica Ivančič

Sažetak

Godina 2018., bila je Europska godina kulturne baštine. Sa željom da potaknem interes za baštinu među učenicima, u školskoj godini 2018./2019., odlučili smo istražiti djelić baštine u svom okružju.

Četvrti su razredi istraživali i proučavali prošlost na obližnjim zgradama i izloženim predmetima. Pretraživali su stare predmete u kućnim vitrinama. Upoznali su važne ličnosti te pripremali istraživačke zadatke u školi.

Ključne riječi: zaštita baštine, stari predmet, važna ličnost, izložba.

1. Uvod

Uloga učitelja je usmjeravanje učenika na zaštitu okoliša, uz posljedično osvještenje na pogled prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Ovim istraživanjem smo upoznavali prošlost, kulturnu baštinu u svome okružju te podigli svijest o mogućnosti pojedinca, uključujući i djeteta, u zaštiti tragova prošlosti.

2. Planiranje aktivnosti

Aktivnosti su planirane u sklopu nastavne jedinice Moj zavičaj i baština.

Upoznali smo prirodno-zemljopisna obilježja zavičaja, izradili tlocrt zavičajne regije te Slika1 Moj zavičajoznačili točke, koje smo na terenskom radu uvrstili u kulturnu baštinu. Cilj je bio upozoriti javnost na važnost zaštite zavičajne prošlosti za buduće naraštaje.

Objavom članaka u školskom biltenu, izložbom radova u školi, izložbom likovnih radova učenika u lokalnoj knjižnici za općinski praznik, javnosti smo poručili kako ozbiljno pristupamo očuvanju kulturne baštine zavičaja. Istakli smo kako poštujemo rad ljudi iz prošlosti te kako o tome ovisi sadašnjost i budućnost.
Slika 1. Moj zavičaj

3. Ciljevi projektnog rada

Ciljevi projektnog rada su:

  • prepoznati kulturnu baštinu u zavičaju
  • iskustveno istražiti dio naslijeđa i predstaviti ga širokoj javnosti
  • pri izvedbi surađivati i s drugim osobama iz zavičaja
  • prepoznati ugroženu baštinu i na nju upozoravati odrasle
  • potaknuti odgovorno upravljanje baštinom kroz turizam

4. Provedba projekta

4.1. Razgledanje bližnje okolice

Prva faza projekta bila je istražiti samo mjesto Divača. Upoznali smo važne kulturno-povijesne spomenike, promatrali tipično Škrateljnovo domaćinstvo iz 17.st. s krškom arhitekturom. Prisjetili smo se domaće žene, Ita Rine – prve slovenske glumice. Uslijedio je odlazak na željeznički kolodvor gdje smo promatrali staru parnu lokomotivu. Uspoređivali smo stariju i noviju arhitekturu.

Učenici su odlučili dodatno istraživati pomoću literature. Pripremili su prezentaciju kao turistički vodiči određenih lokacija– spomenike, kuće, uz parnu lokomotivu te izvršeno prezentirali učenicima iz razreda na lokalitetu.

4.2. Zavirite u svoju vitrinu, potkrovlje i hram

U drugoj fazi projekta uslijedio je zadatak u kojem su učenici istraživali temeljem povijesnih izvora. Istraživali su vitrine, špajze, potkrovlja svojih kuća kako bi pronašli stare predmete. Pronađene izvore donijeli su u školu. Na nastavi su predmete po uputama opisali i pripremili za objavu u školskom biltenu Vremščica. Svi učenički radovi su bili objavljeni. Učenici su bili veoma zadovoljni jer su tako ljudi saznali za njihov rad i odnos spram baštine. Dodatni zadatak bio je isprobati predmete koji su još uvijek u funkciji. Tako su se okušali u mljevenju kave na starom mlincu, ispekli kruh u crnoj kuhinji, fotografirali se sa starim aparatom, snimili događaj sa starom kamerom, prisjetili se izleta s parnom lokomotivom iz Divače do Kopra u pratnji Djeda Božićnjaka, izgradili komadić suhozida sa starosjediocem…

Ovaj zadatak imao je posebnu uputu; zadatak su morali odraditi uz pomoć odrasle osobe.

4.3. Učenikov uradak iz drva, papira

Spoznavši kako su ljudi u prošlosti sami izrađivali potrepštine, posebice drvene potrepštine, diktiralo je da to i sami pokušaju. Već nekoliko godina surađujemo s Parkom Škocjanske jame na različitim projektima. Ove godine su nam pomogli pri izradi Slika 2 Učenikov rad od drvatradicionalnog predmeta hoklice (male klupice). Osim navedenog tradicionalnog predmeta izradili smo puzzle – igračku s lučnom pilom i cvijeće iz krep papira.

Sve radove smo izložili u višenamjenskom prostoru povodom Dana škole.

Slika 2. Učenikov rad od drva

4.4. Ugledanje na osobnost s umjetničkim stvaranjem

Rad na projektu nastavili smo istraživanjem na temu značajnih ličnosti u našim krajevima. Posebnu pozornost privukao je slikar gospodin Stojan Zafred (1951 – 2002) koji je nakon nesreće počeo slikati s ustima.

Slika 3 Likovno stvaranjeGospođa Jožica Zafreda (žena slikara Stojana Zafreda) nam je predstavila Stojanove grafike. Pozvali smo ju da sudjeluje u umjetničkom stvaranju predmeta iz vitrina i hramova pod nazivom Slike prošlosti – crtna slika olovkom.

Slika 3. Likovno stvaranje

Gospođa Jožica Zafred je ostvarila izvrsnu suradnju s učenicima. Nakon realizacije likovnih radova likovnom tehnikom olovka, crtanjem bez korištenja gumice, otvorena je Slika 4 Izložba u mjesnoj knjižnici Divačaprekrasna izložba za javnost u mjesnoj knjižnici u Divači. Učenici su u srpnju prisustvovali otvorenju izložbe pod nazivom Slike prošlosti. Izložba je bila dodatak kulturnom sadržaju 14. općinskog praznika Općine Divača.

Izložbi je nazočila likovna kritičarka Polona Skodič koja je napisala pozitivnu kritiku. Izložba likovnih radova trajala je kroz srpanj i kolovoz.

Slika 4. Izložba u mjesnoj knjižnici Divača

U školskoj 2019./2020. godini ravnateljica gospođa Damijana Gustinčič pozvala je učenike da se sa svojim umjetničkim djelima predstave učiteljima, učenicima i svim ostalim posjetiteljima Osnovne škole dr. Bogomirja Magajne Divača.

5. Evalvacija

Tijekom projekta devetogodišnjaci su bili vrlo susretljivi i znatiželjni. Već u prvoj fazi provođenja projekta, pri obilasku mjesta Divača, predložili su da svi oni koji žive izvan mjesta Divače pronađu kulturnu baštinu svojega mjesta. U radu su bili samostalni i veoma aktivni. Prezentirali su kulturne ustanove – crkve, stare trgovine ,gostionice, koje više ne rade te istakli njihov značaj u prošlosti i razloge zatvaranja. Predložili su što bi trebalo učiniti da se obnove stare kuće, srušeni spomenici, stari bunari, staje …

Razvili su svijest o očuvanju ugrožene baštine. Primjer je dvorac Školj u Vremskoj dolini koji propada kao i drvored biljke murva (duda) uz njega.

Provođenjem metodičke igre uloga napisali su dnevni red sastanka mjesne zajednice Divača kojim potiču odrasle na brigu o spomenicima prošlosti, kako mještana tako i turista. Predložili su načine promocije rodnog grada turistima.

6. Zaključak

U ovoj školskoj godini daljnji cilj je osvijestiti učenike o vlastitom doprinosu za zdrav okoliš. Provođenjem akcija čišćenja pobrinut ćemo se za prirodni okoliš, posaditi stablo, podići svijest kod vršnjaka i odraslih razvijajući postupke i načine održavanja čistog okoliša.

Literatura

  1. Klelija, Potokar. 2008. Vremska dolina med Krasom in Brkini. Krajevna monografija
  2. Glasilo Občine Divača, letnik 25, br. 1, travanj 2019
  3. Glasnik Občine Divača, letnik 24, br. 1, ožujak 2018
  4. Glasnik Občine Divača, letnik 20, br. 2, lipanj 2014

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Istraživanja i označen sa , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.