Trebamo li kacigu?

helena_miklavec

Helena Miklavec

Uvod

Znanje o prometu čini mi se jako važno za život, a šestogodišnjaci (učenici 1.razreda) su vrlo primjereni da im se još prije početka samostalnog uključivanja u promet predstave i sve nesigurnosti i opasnosti koje na njih vrebaju, ali i pravila kojih se moraju pridržavati. U prometu ima puno pravila koja djeca moraju upoznati i razumjeti i stoga s time moramo započeti dovoljno rano.

Uz primjereno, utemeljeno i dostatno uvjerljivo pojašnjenje i dosljedno postupanje i dijete će prihvatiti određena pravila te ih automatski primjenjivati i u svojem postupanju. Kada se radi o zaštiti djeteta kompromisa ne smije biti. Zato je zadaća nas odraslih da dijete pravovremeno podučimo i navikavamo na pravilno postupanje čime ćemo se i pobrinuti za sigurnost djeteta.

Ključne riječi: zaštita, biciklist, kaciga

Svijest o problemu

Na školskom dvorištu promatrali smo starije učenike koji su se spremali na ispit iz vožnje bicikla. S toga sam taj događaj iskoristila da pozornost namijenimo biciklistu.

Jako puno pozornosti posvećuje se privikavanju na uporabu zaštitnih sredstava u vožnji biciklom. Unatoč svemu, još uvijek možemo vidjeti dijete koje vozi bicikl bez zaštitne kacige. U seoskom okruženju to se događa još i češće, jer sporedne staze i ne-prometne ceste daju odličan izgovor da se kaciga ne nosi. Zato sam djecu, dok smo promatrali starije učenike, upozorila na uporabu kacige. Budući da su djeca različito reagirala na pitanje o važnosti uporabe biciklističke kacige (u prvom su me redu zabrinule primjedbe djece da kacigu uopće nemaju, da kacigu niti ne trebaju…), odlučila sam se da ću djeci pokušati prikazati kacigu kao važno zaštitno sredstvo i to tako da ćemo zajedno doći do spoznaja koje će dijete uvjeriti u važnost nošenja kacige.

Ciljevi:

  • upoznavanje djece s pravilima sigurnog ponašanja u prometu,
  • upoznavanje djece s uporabom kacige u različitim zanimanjima i športovima,
  • da djeca spoznaju zaštitnu ulogu kacige.

Djeci sam donijela biciklističku kacigu i ispričala im izmišljenu priču o kacigi koju nitko nije volio i koja je zato žalosna i usamljena ležala na polici. Djecu sam upitala imaju li i oni kod kuće takvu kacigu koju ne koriste. Odgovori su bili različiti, a djeca su ih u tabeli zabilježila na način da su u tabeli, u odgovarajućem stupcu obojila odgovarajući kvadratić.

Djeca su u odabir ponuđena tri odgovora :

  • kacigu koristim uvijek kada se vozim biciklom – u prvom stupcu se kvadratić obojiš zelenom bojom,
  • kacigu koristim samo ponekad – u drugom stupcu se kvadratić obojiš žutom bojom,
  • kacigu ne koristim odnosno nemam je – u trećem stupcu se kvadratić obojiš crvenom bojom.

Slika 1U tabelama smo pročitali odgovore koji nisu puno obećavali. Od 19-oro djece zelenom je bojom kvadratić obojilo 6-oro djece, žutom 9-oro i crvenom 4-oro djece, što je pokazalo da nisu dostatno podučeni o značaju kacige u vožnji biciklom, jer je čak dvoje djece reklo da kacigu uopće nemaju.

Svoje su odgovore utemeljivali na sljedeći način:

  • Za vožnju po dvorištu mi kaciga ne treba.
  • Meni mama ne dopušta sjesti na bicikl, ako nemam kacigu.
  • Ja je nemam, a nema je ni moja sestra.
  • Moja je već stara i žulja me i zato je ne nosim.
  • Kacigu ću dobiti kad dobijem nov bicikl.
  • Ponekad je nosim, a ponekad ne nosim.
  • Ja je uvijek nosim,a ima je i moj mali brat koji se još vozi u sjedalici.
  • Moram kući ako me tata vidi bez kacige.

Uzrok za ovakav rezultat je vjerojatno i to da ta djeca stanuju po selima gdje nesigurnostima u prometu nisu tako jako izložena kao djeca u gradu. Ipak se nesreća može dogoditi i na domaćem dvorištu i stoga je od velike važnosti da su djeca toga svjesna.

Postavljanje pretpostavki

Slika 2Trebamo li kacigu? To je bilo naše pitanje. Djeca su se podijelila u dva »tabora«. Jedni su tvrdili kako je kacigu dobro imati, jer se možeš udariti u glavu, jer možeš platiti kaznu …Drugi su pak tvrdili da na dvorištu kacigu ne trebamo, jer nema automobila, da je kaciga potrebna samo na glavnoj cesti… Budući da se djeca nisu mogla dogovoriti tko je u pravu, dala sam im novu zadaću. U tabeli su svoje mnijenje prikazali na način da se je svako dijete moralo odlučiti da li smatra da se u vožnji biciklom kaciga uvijek mora nositi na glavi ili ne. U stupac za koji su smatrali da odgovara njihovom mišljenju, zalijepili su zeleni (DA) ili pak crveni (NE) listić.

Nakon što su sva djeca dala odgovore, zajedno smo pregledali rezultate i utvrdili da se je za odgovor da je kaciga potrebna odlučilo 12 djece, a za ne 7 djece. Dogovorili smo se da ćemo zajedno utvrditi koja je grupa u pravu i da ću ih, ako mi pri tom budu pomogli, uvjeriti u značaj i važnost nošenja kacige.

Zajedno s djecom pregledala sam publikaciju »Spriječite ozljede glave u vožnji biciklom – Što roditelji moraju znati o biciklističkoj kacigi«, koju je izdao Institut za zaštitu zdravlja Republike Slovenije. U njoj smo pronašli informacije o tome zašto biciklisti moraju nositi kacigu, kako izabrati kacigu i kako se naviknuti na korištenje kacige. Publikaciju su djeca odnijela i doma kako bi se o tome razgovarali i kod kuće.

Dogovorili smo se da ćemo u narednim danima u školu donositi slike, revije, časopise, publikacije u kojima će se naći neka sličica s kacigom.

Provjeravanje pravilnosti pretpostavki

Iz donesenog materijala izrezivali smo sličice i stavljali ih na ploču. Sličice smo razvrstavali u skupine, i to prema različitim kriterijima. Skupina kaciga iste boje, skupina sličnih kaciga, skupina dječjih kaciga … Iz prikupljenih sličica proučavali smo tko sve nosi kacigu, a djeca su bila iznenađena kada su vidjela u koliko se različitih zanimanja i športova kaciga koristi.

Putem tih sličica prisjetili smo se kako kacigu ne koriste samo biciklisti, već je koriste i motoristi, vatrogasci, radnici na gradilištima, alpinisti, hokejaši, skijaši, skijaški skakači, kajakaši, ratni piloti, padobranci, vozači trkaćih automobila i drugi. Djeca su se jednostavno takmičila u tome tko će pronaći još koji primjer koji još nismo »otkrili«.

Kod svakog pojedinog športa ili zanimanja utvrđivali smo zašto je sigurnosna kaciga potrebna. Djeca su davala ovakve odgovore:

  • Jer im na glavu može pasti kamen.
  • Mogu pasti s motorom.
  • Ako se dok kuća gori sruši strop, može ozlijediti vatrogasca.
  • Ako se kreću tako brzo da nije sigurno.
  • Nešto može pasti s kuće koja se zida.
  • Ako se sudari.
  • Ako ga netko udari štapom.
  • Kako  ne bi pao u nesvijest.
  • Može umrijeti, ako se jako udari u mozak.
  • Bez kacige se ne smije utrkivati.

Kako bih djeci predstavila kako kaciga štiti glavu, napravili smo još i pokus pomoću Mini probne kacige od Instituta za zaštitu zdravlja Republike Slovenije. Ta mala probna kaciga izrađena je upravo za dokazivanje zaštitne funkcije kacige. Ovaj pokus volim izvoditi pred djecom, jer je vrlo uvjerljiv. U probnu kacigu pričvrstila sam jaje i kacigu s jajetom ispustila na stol sa visine od 40 cm. Djeca su mogla vidjeti da je jaje u cijelosti ostalo neoštećeno. Nakon toga sam isto jaje, ali bez zaštitne kacige opet ispustila sa iste visine na stol i jaje se je pred njihovim očima razbilo. Uvjerili su se da je kaciga zaštitila jaje i da na isti način štiti i naše glave.

Kako bih djecu još više uvjerila, dogovorili smo posjetu vatrogasaca koji su nam predstavili njihovu opremu za intervenciju u različitim nesrećama, požarima i drugo, a u koju obvezno spada i kaciga. Ispričali su nam nekoliko slučaja u kojima im je kaciga spasila živote, a djeca su na svoju veliku radost i isprobala vatrogasne kacige.

Utvrđenja

Slika 3Djeci sam predložila da ponovno razmisle i odluče o tome da li je kaciga potrebna ili nije potrebna. Tko je smatrao da je najbolje ako kacigu imamo na glavi uvijek kada koristimo bicikl, u tabelu je zalijepio zeleni listić. Na moju veliku radost utvrdili smo da su sva djeca prihvatila kacigu kao nešto što nas štiti u radu, igri i športu. Usporedbom sa starim rezultatima utvrdili smo koja je grupa na početku bila u pravu.

Slika 4

Dogovorili smo se da ćemo (tko može) narednog dana donijeti svoju kacigu ili kacigu sestre, brata, oca…Prikupili smo podosta različitih kaciga. Većinom su to bile biciklističke kacige, ali donijeli su i skijaške kacige, a čak su se našle i dvije kacige za motor od očeva. Razgledavali smo ih, opisivali, isprobavali i crtali. Spoznali smo da su kacige u živahnim bojama i sa šarenim uzorcima, i to zato da bi nam se svidjele i da smo s njima što uočljiviji. Ali, svakako, izrađene su zato da nas štite i da nas spašavaju, i to ne samo na biciklu, već i na koturaljkama, skijama, a i drugdje.

Zaključak

Slika 5Za zaključak našeg rada odlučili smo se da ćemo pozvati susjedni razred na izložbu kaciga te im uz sličice i plakate pokazati koliko je kaciga važna. Time smo odgovorili i na naše početno pitanje. Trebamo li kacigu? Odgovor je Da.

Slika 6

Naš projekt je uspio. Sva su djeca razumjela i prihvatila značaj i važnost korištenja kacige. Nadam se da će značaj kacige spoznati i oni roditelji koji dosad tom pitanju nisu posvećivali dovoljno pozornosti i da ćemo se zajedničkim snagama pobrinuti za veću sigurnost djece.

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u promet i označen sa , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.