Prvašići su čitali cijeli mjesec

jana_kos

Jana Kos

Sažetak

Tijekom listopada prvašići su puno čitali, odnosno više slušali jer još ne znaju čitati. Pridružili su se drugoj akciji Nacionalnog mjeseca zajedničkog čitanja 2019. u okviru koje su provodili razne aktivnosti vezane uz čitanje. U školi smo svaki dan čitali oko 15 minuta. Prvašići su na svakodnevno čitanje poticali druge učenike u školi, ali i svoje roditelje.

Ključne riječi: čitanje, Nacionalni mjesec zajedničkog čitanja, prvašići, aktivnosti čitanja.

Uvod

Obilježavanjem Dječjeg tjedna, u listopadu je završen drugi Nacionalni mjesec zajedničkog čitanja 2019. Trajao je od 8. rujna, međunarodnog Dana pismenosti, do 13. listopada. Svrha Nacionalnog mjeseca zajedničkog čitanja je podizanje kulture čitanja i čitalačke pismenosti svih stanovnika nastanjenih u Sloveniji, inozemstvu te Slovenaca nastanjenih širom svijeta.

Svjesni smo činjenice da nas čitanje prati na svakom koraku. S čitanjem počinjemo vrlo rano jer slikovnice čitamo već bebama starim par mjeseci. Nastavljamo čitati djetetu koje pohađa vrtić i kasnije, kad već ide u školu i već može samostalno čitati. Djeci treba čitati onoliko dugo koliko žele.

Čitanje je dugotrajan, zahtjevan proces koji razvijamo postupno i s upornošću. Da bi dijete postalo dobar čitatelj, potrebni su mu roditelji koji će stati uz njega, poticati ga i puno mu čitati. Kad je dijete starije i već zna čitati naglas, treba ga saslušati i razgovarati s njim o onome što je pročitalo. Roditelji su ti koji se trebaju pobrinuti da djetetu osiguraju mirne trenutke za čitanje i dovoljno različitih knjiga i ostalog materijala za čitanje. Prije svega, roditelji su najbolji primjer odraslog čitatelja.

Zašto je čitanje tako važno?

Stav djeteta prema čitanju prije svega ovisi o njegovim roditeljima. Ako kod kuće imaju poticajno okruženje za čitanje i roditelje koji im puno čitaju, djeca će radije posegnuti za knjigom. Stoga je važno da se djeci čita svaki dan. Čitanjem potičemo kognitivni i emocionalni razvoj djeteta, njegovu maštu, ideje i razmišljanja, istovremeno proširujujući i obogaćujući njegov vokabular. To je vrijeme koje zbližava dijete i roditelje i namijenjeno je samo njima.

“Tata mi svaki dan pročita barem nekoliko stranica knjige.”
S. K., 6 godina

Primjeri iz prakse

Čitalačko stablo

U okviru Nacionalnog mjeseca zajedničkog čitanja, učenici prvih razreda bili su uključeni u brojne aktivnosti čitanja ili slušanja različitih pripovijedaka unutar raznovrsnih događanja. Na školskom hodniku smo ispred učionica prvih razreda postavili tri čitalačka stabla, po jedno za svaki razred. Stabla su u početku bila gola, bez lišća. Tijekom mjeseca čitanja stabla su se obogatila liclip_image002šćem. Na listu koji smo pričvrstili za stablo bio je napisan naziv bajke koju smo pročitali u školi ili one koju su kod kuće učeniku pročitali roditelji. Tako je svaki razred punio svoje čitalačko stablo novim lišćem do kraja Dječjeg tjedna, kada je završavao Nacionalni mjesec zajedničkog čitanja 2019.

Slika 1: Čitalačko stablo

Čitanje ispod krošnje

Budući da je u rujnu i listopadu bilo dosta lijepih sunčanih dana, iskoristili smo ih za odlazak na školsko igralište. Učenici su sjedili ispod stabla na svojim jastučićima i slušali bajku. Zatim smo razgovarali o pročitanoj bajci. Učenicima se jako svidjelo slušanje bajke vani, na svježem zraku.

Čitanje za dobro jutro

“Želim što prije naučiti čitati pa mi mama svaki dan pročita jednu bajku.”

A. S., 6 godina

Sa čitanjem knjige počeli smo već nakon nekoliko sati nastave. Ponekad su to bile bajke, ponekad pjesme. Budući da se u to vrijeme održavalo i natjecanje “Bajkoviti svijet Svetlane Markovič i Jelke Reichman”, u razrednom čitateljskom kutku, gdje smo postavili izložbu knjiga omiljene autorice, pročitali smo mnoge bajke.

Međugeneracijsko čitanje

“Najradije slušam priče o dinosaurusima.”

A. K., 6 godina

Pozvali smo nekoliko učenika četvrtih i petih razreda da nam pročitaju neke bajke. Prvašići su bili oduševljeni čitanjem starijih učenika, a mogli su čuti i kako će i sami znati čitati kad budu pohađali 4. ili 5. razred.

Čitalačka čajanka

clip_image004Učenici su čitali ili slušali bajke već prije nastave, čak i u dnevnom boravku. Organizirali smo čitalačku čajanku. Dok bi slušali bajku, učenici su mogli pijuckati čaj, a nakon čitanja o njoj bismo poveli razgovor. Jedan od učenika napravio je list, napisao naslov pročitane bajke te ga objesio na čitalačko stablo.

Slika 2. Čitalačka čajanka

Markica čitanja

clip_image006Tijekom posljednjeg tjedna čitanja, učenici prvih razreda izradili su markice čitanja. Markice su bile od filca. Učiteljice su markice izrezale na određenu veličinu i probušile ih. Prvašići su odabrali boju vune i provukli ju kroz rupe. Na kraju su odabrali ukrasni dodatak i na markicu nacrtali ono što ih podsjeća na čitanje. Izrađene markice prvašići su podijelili zaposlenicima škole, a po jedan primjerak dobio je i svaki razred.

Slika 3. Markice čitanja

Zaključak

Učenici su zaista uživali tijekom ovog mjeseca, tako da neke aktivnosti nismo zaključili završetkom Nacionalnog mjeseca čitanja, već ih nastavljamo provoditi.

“Mama mi svake večeri prije spavanja pročita bajku.”

E. P., 6 godina

Djeca vole slušati bajke, samo treba pronaći vremena za čitanje. Nije važno kada im čitamo, tijekom dana ili navečer prije spavanja, nije važno ni gdje im čitamo, važno je da im čitamo svaki dan. Djeca su naše ogledalo, stoga budimo oni koji će puno čitati.

Literatura

  1. Kropp, P. (2000). Vzgajanje bralca: naj vaš otrok postane bralec za vse življenje. Tržič: Učila
  2. članak: Potočnik, P. (2019). Nacionalni mesec skupnega branja – Vabilo k sodelovanju. V: Vzgoja in izobraževanje, 4, 66–67

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Primjeri dobre prakse i označen sa , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.