Metoda nastave „Brain Gym”

Amadeja Turnšek, profesorica glazbe, učiteljica harmonike

Sažetak

Potreba za uključivanjem novih metoda u nastavu danas je nužna. Pretjerana opterećenost učenika sve je veća te se na nastavi oni teže mogu sabrati i koncentrirati na gradivo.

U članku je predstavljena tehnika nazvana „Brain Gym” (tjelovježba za mozak). Detaljno su opisane četiri vježbe i njihov pozitivan utjecaj na organizam. Učinkovitost tih vježbi vrlo se brzo pokazala na učenicima. Učenici su smireniji i pribraniji, što rezultira lakšim razumijevanjem gradiva i praćenjem nastavnog sata.

Ključne riječi: Brain Gym, preopterećenje, učinkovitost, pribranost.

1. Uvod

Djeca su iz godine u godinu sve više opterećena. Uz redovnu nastavu pohađaju i razne izvanškolske aktivnosti (nogomet, karate, glazbena škola, plesna škola,…). Bez obzira na to što ih dodatne aktivnosti vesele i opuštaju, ponekad je tih sadržaja previše. Zbog toga se na nastavi teže koncentriraju. Nakon pohađanja seminara „Brain Gym”, novo je znanje bilo potrebno prenijeti u nastavu. Te vježbe pomažu učenicima da se lakše saberu i koncentriraju na rad. Uz vježbe se zabavljaju i rezultat toga je veća opuštenost i prijemčivost za nova znanja.

2. Što je „Brain Gym”?

„Brain Gym” je program koji su utemeljili dr. Paul E. Dennison i njegova supruga Gail E. Dennison. Kod ove metode riječ je o redoslijedu jednostavnih i laganih pokreta koje izvode učenici za poboljšanje učenja. Metoda omogućava povezivanje i aktiviranje svih područja u mozgu koja su potrebna za poboljšanje učenja. Temelji se na pretpostavci da je tjelesno i motoričko učenje temelj svega učenja, budući da je kretanje čovjeka vrlo povezano s osjećajnim i mentalnim događanjima u mozgu. „Brain Gym” metoda stimulira rad mozga za učinkovito učenje i tako otkriva učenicima njihove skrivene mentalne potencijale. Odabranim aktivnostima potiču se pamćenje, razmišljanje i misli.

Utvrđeno je da se time poboljšava:

  • koordinirano gibanje čitavog tijela,
  • koncentracija i pamćenje,
  • savladavanje hiperaktivnosti ili suvišna sanjarenja,
  • čitanje i pisanje,
  • jezične i matematičke vještine,
  • komunikacija,
  • organizacijske vještine,
  • razumijevanje,
  • emocionalna ravnoteža,
  • savladavanje stresa i postizanje ciljeva,
  • motivacija i osobni rast,
  • samopouzdanje i samopoštovanje.

3. Vježbe „Brain Gym”

U „Brain Gym” metodi postoji 26 vježbi pokreta. Najviše se koriste 4 vježbe koje su nazvane PACE. PACE je skraćenica sastavljena od početnih slova vježbi koje u prijevodu s engleskog znače pozitivno, aktivno, jasno i energetičko (positive, active, clear, energetic). To su četiri stanja potrebna za uspješno učenje kompletnim mozgom. Tim redoslijedom točno su određene vježbe „Brain Gym” koje pomažu postizanju prirodnog ritma, odnosno unutarnje ravnoteže pojedinca. Pritom je također od velikog značenja konzumacija dovoljne količine vode. Važno je da popijemo 1,5 do 2 litre vode dnevno. To je već prva vježba.

Pijenje vode na organizam ima mnoge pozitivne učinke:

  • potiče učinkovito električno i kemijsko povezivanje između mozga i živčanog sustava,
  • odstranjuje otpadne tvari iz organizma,
  • poboljšava pamćenje,
  • poboljšava koncentraciju,
  • poboljšava mentalnu i tjelesnu kondiciju,
  • otpušta stres,
  • potiče djelovanje mozga.

Slijedeća vježba naziva se moždani gumbići. Jednom rukom masiramo mekano tkivo ispod ključne kosti desno i lijevo od prsne kosti, a drugu ruku položimo na pupak. Masiramo 20 do 30 sekundi, odnosno dok napetost ne popusti.

Pozitivni učinci:

  • brže putovanje poruka iz lijeve moždane polutke u desnu,
  • mozak apsorbira više kisika i bolje je prokrvljen,
  • povećava se količina energije,
  • poboljšava se opuštenost mišića vrata i ramena,
  • uklanjaju se poteškoće kod čitanja.

Slijedeća vježba je ukriženo gibanje. Kod ove vježbe naizmjenično podižemo jednu ruku i suprotnu nogu. Pritom podignutom rukom dodirujemo koljeno podignute noge.

Pozitivni učinci:

  • poboljšana koordinacija lijeve i desne strane tijela,
  • povećana izdržljivost,
  • poboljšana percepcija,
  • poboljšani vid i sluh.

Vrlo je učinkovita i vježba za povezivanje i umirivanje. U prvom dijelu vježbe sjednemo i prekrižimo gležanj lijeve noge preko desnog. Ruke ispružimo ispred sebe, položimo lijevo zapešće preko desnog, isprepletemo prste i položimo ruke na prsa. Potom zatvorimo oči i neko vrijeme duboko dišemo. U drugom dijelu vježbe prekrižene noge razdvojimo. Spojimo vrške prstiju obje ruke i duboko dišemo.

Pozitivni učinci:

  • lakše ostajemo koncentrirani,
  • povećana pozornost,
  • poboljšana ravnoteža i usklađenost pokreta,
  • poboljšan osjećaj za okolinu, poboljšano slušanje i razumijevanje govora,
  • produbljeno disanje.

4. Izvođenje „Brain Gym” vježbi

Slika 1Vježbe „Brain Gym” vrlo su učinkovite kada učenici na nastavu dolaze nemirni. Najprije im ponudimo čašu vode. (Slika 1.)

Potom učenik sjedne ili na stojeći nježno masira mekano tkivo ispod Slika 2ključne kosti, a drugu položi na pupak. Ta dva moždana gumbića predstavljaju centar ravnoteže. Tijekom masaže tih dviju točaka pomiče očima lijevo i desno. (Slika 2.)

Slijedeća vježba je ukriženo gibanje. Pri toj vježbi učenik stoji i najprije podigne desnu nogu savijenu u koljenu. Laktom lijeve ruke dodirne koljeno. Nakon toga se ruka i noga zamijene. Ovu vježbu izvede 6 puta. Na kraju se umiri. (Slika 3 i 4.)

Slika 3Slika 4

Slika 5Slijedi zadnja vježba u ovom nizu. U prvom dijelu vježbe učenik položi gležanj lijeve noge preko desnog. Obje ruke isteSlika 6gne pred sebe, prekriži lijevo zapešće preko desnog, ispreplete prste i položi ruke na prsa. Tako stoji nekoliko sekundi. (Slika 5.)

Drugi dio vježbe za smirivanje izvede se na način da učenik stoji i spoji prste ruku ispred sebe. (Slika 6.)

5. Zaključak

„Brain Gym” vježbe pokazale su se kao vrlo učinkovita metoda rada s učenicima koji na nastavi imaju problema s koncentracijom i fokusiranjem. Potrebno je samo malo vremena i spremnosti učitelja da posegne za novim metodama rada. Zašto ne iskoristiti različite mogućnosti koje su nam na raspolaganju i time koristiti ne samo učenicima, već i sebi? Učenici na taj način povećavaju svoju pribranost i rad s njima je lakši. Darja Škraba Krmelj (2015) napisala je da mozak voli učiti. Stoga aktivno i uporno vježbajte svaki dan. Rezultate ne možemo očekivati preko noći, ali voljom i upornošću puno toga možemo postići.

6. Literatura

  1. Brain Gym Slovenija® (2008). Kaj je Brain Gym.
  2. Dennison, P. E. in Dennison, G. E. (1994). Telovadba za možgane. Ljubljana: Naklada Rokus Klett.
  3. Razinger, U. (2014). Opis pozitivnih učinkov vaj.
  4. Škraba Krmelj, D. (2015). Kaj so Brain gym vaje?

Fotografije: vlastiti izvor

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Djeca i zdravlje i označen sa , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.