Korištenje IKT-a kod učenika s PSU-om

Barbara Babnik Mravlja, prof. geografije i uni. dipl. pedagog

Sažetak

U prilogu je predstavljena informacijsko-komunikacijska tehnologija koju koriste učenici s poteškoćama u učenju tijekom odgojno-obrazovnog rada u osnovnoj školi.

Ključne riječi: informacijsko-komunikacijska tehnologija – IKT, posebne potrebe, poteškoće u učenju, dodatna stručna pomoć

Uvod

Dio smo informacijskog društva i korištenje informacijsko-komunikacijske tehnologije (u nastavku: IKT) dio je naše svakodnevnice. U našoj školi razvijena je svijest o prednostima i slabostima koje donosi IKT, zato učenike pokušavamo opremiti znanjem i tehnologijom, koji su im primjereni i korisni.

U aktivu dodatne stručne pomoći usredotočili smo se na uvođenje IKT-a koji je primjeren za učenike s poteškoćama u učenju. Učenici se na satovima dodatne stručne pomoći osposobljavaju za korištenje različitih programa koji im omogućuju lakše praćenje i iskazivanje znanja.

IKT koji koristimo u radu s učenicima s poteškoćama u učenju

Danas je na raspolaganju puno pomagala i programa, koji učenicima s poteškoćama u učenju olakšavaju rad. Prilikom uvođenja IKT-a moramo biti jako pažljivi, uzeti u obzir učenikova jaka područja, nedostatke u pojedinim područjima učenja, kognitivne i motoričke vještine, interes pojedinca, potporu obitelji…

Kao učiteljica dodatne stručne pomoći pokušavam naći najprimjerenija pomagala i programe, koji pojedincu omogućuju da napreduju prema svojim sposobnostima i što samostalnije.

U svom radu koristim različitu tehnologiju (računalo, tablet, pametni telefon…) i različite programe. U nastavku su opisani programi koje moji učenici najčešće koriste.

1. Thississand


Ovo je program koji će vašeg učenika umiriti. Pomoću prBROJ 1ograma učenik kreira sliku od pijeska. Program je dostupan na https://thisissand.com/. Učenik promatra i sluša kako se pijesak nakuplja u lijepe slojeve na dnu zaslona. Samo kreiranje je jako smirujuće. Učenik se umiri i opusti.

IZVOR: https://cdn.thisissand.com/:

2. EducaPlay


Pomoću ovog programa učitelj dodatne stručne pomoći, ili učenik sam, oblikuje vlastite križaljke, kvizove, igru traženja riječi, igru dopunjavanja rečenice, igru traženja parova, dijaloge, interaktivne zemljovide… ili koristi već izrađene igre. Na zanimljiv i raznolik način može usvajati ili utvrđivati gradivo. Učenik može BROJ 2stjecati i dokazati svoje znanje na način koji njemu najbolje odgovara. Program je dostupan na https://www.educaplay.com/.

IZVOR: Print Screen: https://www.educaplay.com/types-of-activities/

3. Kobi

Kobi je pomagalo za učenje čitanja, namijenjeno djeci s disleksijom i drugimBROJ 3a koji imaju problema s raščlanjivanjem riječi. Tekst se s papira prenese na tablet i prilagodi potrebama svakog učenika. Možete obojiti slova koja su kritična. Možete podesiti boju pozadine, veličinu slova, razmak između redaka… Možete koristiti ravnalo za čitanje ili naočale za čitanje. Učenik može štopati koliko je riječi pročitao u određenom vremenu i pratiti svoj napredak.

Više na: https://kobiapp.io/

IZVOR: vlastiti

4. Quiver

Programom Quiver motivirat ćete na bojanje i utvrđivanje pravilnog držanja pisala i najnemotiviranije učenike. Učenici bojama ispunjavaju BROJ 4bojanke koje su dostupne na http://www.quivervision.com/coloring-packs/, a onda ih učitelj skenira pomoću programa na mobilnom telefonu ili tabletu (dostupni na http://www.quivervision.com/apps/quiver/). Slika oživljava i postane trodimenzionalna. U ovom programu uživaju i učenici koji ne vole crtati i bojati (ADHD, dispraksija, disgrafija…).

IZVOR: https://androidappsforme.com/quiver-3d-coloring-app-review/:

5. Photomath

Photomath je program koji će matematiku učiniti zabavnijom. Pomoću telefona ili tableta skenira se zapisana jednadžba i Photomath je izračuna. Photomath potiče učenje i BROJ 5razumijevanje temeljnih matematičnih koncepata. Učenici tako mogu sami provjeriti jesu li dobro izračunali ili ne. Program je dostupan na https://www.photomath.net/en/

IZVOR: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microblink.photomath&hl=en_US:

6. Smartynote Pro

Smartynote je program za pisanje zapisa – to je bilježnica s više funkcija, koja vam olakšava svakodnevnu izradu zapisa. Najviše će joj se veseliti učenici s poteškoćama u čitanju i pisanju, ali je namijenjena svima. Bilježnica je opremljena učinkovitim funkcijama koje vam u samo jednom dodiru omogućuju brže bilježenje i pristup podacima, kad god ih trebate.

Što nam sve omogućuje:

1. Slika-u-tekst: Smartynote vam omogućuje da prenesete sliku s fotoaparata ili izaberete sliku iz galerije pametnog telefona, zatim s njega izvuče tekst i pohrani ga neposredno u bilježnicu. Smartynote koriste google vision api za prepoznavanje teksta na slici, što dodatno poboljšava korištenje.

2. Prepoznavanje glasa: Ova bilježnica ima mogućnost prepoznavanja vašeg glasa. Iz njega izvlači tekst i automatski ga pohranjuje u bilješku vaš. To je baš idealno za one koji ne žele zapisivati riječi, već žele da tehnologija to napravi za njih.

3. Tekst u govor: Ova funkcija je jako korisna za ljude koji imaju problema u manipuliranju riječima (disleksija). Glasno će vam biti izgovoren tekst koji se već nalazi u bilježnici.

BROJ 64. Prilagođavanje: omogućuje vam da izaberete font, veličinu fonta i boju pozadine, prema vašim željama. Boja i fontovi koji su dostupni u programu, izabrani su tako da pružaju najveću moguću pomoć djeci i odraslima s disleksijom.


IZVOR: https://www.preapps.com/new-android-apps/smartynote-a-notepad-for-dyslexia-with-optical-character-recognition-voice-recognition-and-text-to-speech/6640

7. MiMind

BROJ 7MiMind je alat za oblikovanje misaonih uzoraka. Pomoću programa https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cryptobees.mimind&hl=sl možete zajedno s učenikom (ili učenik sam) oblikovati misleni uzorak. Program uključuje puno postavki, kolorističkih shema, oblika, uzoraka…

IZVOR: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cryptobees.mimind&hl=sl

8. eBralec

Program eBralec omogućuje automatsko čitanje izabranih elektronički pohranjenih tekstova, zapisanih na slovenskom jeziku. Dostupan je na https://ebralec.si/ .

Program slijepim i slabovidnim korisnicima olakšava rad na računalu i pametnom telefonu sa sustavom Android, omogućuje lakši pristup vijestima i informacijama te im tako osigurava bolju e-uključenost u suvremeno informacijsko društvo. Na raspolaganju su muški i ženski glas.

eBralec je za osobno nekomercijalno korištenje na osobnom računalu besplatan u okviru ustanova javnog sektora i za slijepe i slabovidne te osobe koje imaju poteškoće s čitanjem. (Za škole se moraju naručiti licence, koje su besplatne.)

BROJ 8

IZVOR: http://www.kss-ess.si/ebralec-sintetizator-govora-slovenskega-jezika/

Zaključak

U današnje vrijeme gotovo nitko više ne dvoji da je IKT neizostavna u poučavanju učenika z poteškoćama u učenju. Korištenjem IKT-a učenici mogu ravnopravno pratiti i iskazivati svoje znanje, motiviraniji su za učenje onih područja na kojima imaju poteškoće, brži su i samostalniji u svom radu.

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u informacijsko komunikacijska tehnologija i označen sa , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.