Povrtnjak u vrtiću

jerica_cesnik_antler

Jerica Česnik Antler

Sažetak

U dječjem vrtiću osmislili smo projekt Vrtiček kako bismo pomogli u podizanju svijesti o zdravoj prehrani i zdravom načinu života i samodostatnosti. Zamolili smo roditelje za pomoć, koji su na naš projekt odgovorili sa zadovoljstvom. Djeca su u proizvodnji visokih gredica i sadnji povrća prepoznala važnost međugeneracijske suradnje i druženja.

Ključne riječi: povrtnjak, povrće, međugeneracijska suradnja, zdravi način života.

Uvod

U listopadu prošle godine, u popodnevnoj radionici, koja je održana za vrtiće, roditelje i djecu okupljenu i iz materijala koji smo prethodno donijeli, sagradili su duga svjetla. Očevi su izradili drvene okvirne ploče ili okvire za visoke grede duljine 200 cm, širine 90 cm i visine 60 cm. Okvir je zatim postavljen na željeno mjesto.

Drveni dio je prekriven zaštitnom folijom (polivinilnom tkaninom i vrtom) iznutra. Djeca su bila puna majki sa slojevima lišća, grana, kamenja i na kraju sa zemljom, koja je obogaćena mineralnom podlogom. Okvir je obojen zaštitnim lakom za drvo, a kasnije je obložen. Tako pripremljeni materijal odmarao se preko zime, tako da su se slojevi srušili, ispirali i stvorili dobar temelj za proljetnu sadnju.

slika 1slika 2slika 3slika 4
Slika 1, 2., 3. i 4.: Proizvodnja dugih svjetala

Prikupljanje informacija i aktivnosti

Do proljeća smo se odmarali na vrtnom krevetu, koji se odmarao zimi, i obilazio promjene koje su se dogodile tijekom ove sezone. Aktivnosti prije aktivnog rada na trupcima, posvetili smo se o pronalaženju informacija vezanih uz eko vrt, koji bi pomogao potaknuti njihov interes. Pritom smo slijedili sljedeće ciljeve učenja:

  • razviti odgovoran odnos prema okolišu,
  • educirati djecu o zdravom načinu života u zdravom okruženju,
  • pokazati što biljka treba za rast i razvoj,
  • suradnja s vršnjacima i odraslima,
  • usporediti industriju prehrambenog lanca – kućni vrt,
  • iskusiti radost postizanja rezultata.

Koristili smo podatke iz raznih literatura, među kojima smo čitali i književni rad Mojiceja Podgoršek, na povrtnjaku, gdje su djeca učvrstila svoje razumijevanje i orijentaciju u prostoru. Čitali smo mnogo zagonetki, učili razne deklamacije i pjevali pjesme. Na internetu vidjeli smo fotografije raznih vrtnih vrtova i povrća koje rastslika 5u na drvenim gredicama. Također smo obojili povrće i tako učvrstili matematičke koncepte, čiji plodovi se nalaze iznad i ispod njih. S origami tehnikom pokazali smo mrkvu. Iz mise smo napravili razne plodove: krumpir, rajčice, tikvice … Djeca su u kazino donijela mnogo povrća, koje smo nazvali, mirisali, dotakli, sortirali prema boji, obliku, svrsi upotrebe …

Slika 5. Upoznavanje s povrćem

Proljetni rad u vrtu

Krajem travnja djeca su donosila sjeme vrtića i sadnice raznih biljaka i biljaka. Sjeme je prvo promatrano, dotaknuto i mirisano u kasinu. Pripremili smo vrtni dnevnik u kojem smo registrirali aktivnosti i promjene na našem krevetu. Prije sijanja sjemena u tlo, postavili smo nokte u gornji rub drvenog okvira u dulju suprotnu stranu i umetnuli žicu koja je odvojila gredice u visokom vratilu.

slika 6slika 7slika 8slika 9
Slika 6., 7., 8. i 9.: Priprema gredica i sadnja povrća

Zajedno s djecom zasadili smo ili zasadili samo jednu vrstu povrća na određenom području. Posadili smo i zasadili rajčicu, crvenu repu, papriku, salatu, rotkvicu, mrkvu, tikvice, peršin, zelenu i bosiljku.

Sa strane smo posadili nekoliko cvjetova: cappuccina i baršuna, za bolji izgled i učinkovito spaljivanje insekata i parazita. Pažljivo smo posijali sjemenke, a sljedećih nekoliko tjedana promatrali smo njihov rast i shvatili što sve treba raditi u vrtu i koliko je potrebno za uzgoj slika 10iz sjemena biljke i donositi plodove.

Prije ljetnih praznika naš je vrt bio u punom cvatu, pa smo mogli poslužiti povrće iz kojeg smo napravili povrće minestrone.

Slika 10. Priprema juhe od povrća

Zaključak

Od samog početka djeca su aktivno sudjelovala i stjecala iskustvo održivog razvoja kroz iskustvo učenja. Zajedno smo razgovarali i prikupili informacije, pripremili plan sadnje i izbor povrća, napravili popis alata, zalili vrt i izvukli korov. Oni su bili uključeni u projekt sa svojim roditeljima u svako doba. Na poslu su bili vrlo motivirani. Aktivnosti su im bile zanimljive. Proveli su mnogo vremena na otvorenom. Razvili su društvene odnose i poštovanje prema prirodi i okolišu. Iskustvo s vrtom pozitivno je utjecalo na njih i obogatilo nas je. Nastavit ćemo s radom u budućnosti.

Literatura

  1. Kurikulum za vrtiće
  2. Slovar slovenskega knjižnega jezika (2014). Pridobljeno 5. 11. 2018.

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Projekti i označen sa , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.