Ključ do uspjeha

katjaPG

Katja Porčnik Gortnar

Sažetak

Za neke stvari volimo reći da su nam prirođene. Moja velika strast je rad s mladima. Možda sam svijetu doprinijela tako da sam mu dala malo razumijevanja i vještine rada s mladima. Većinu znanja sam dobila kroz višegodišnji rad s mladima, iskustvima koja sam stekla na različitim područjima, prije svega uz stalno unutarnje promišljanje kako stvari napraviti još bolje. Izazov ove školske godine je bio kako smiriti simpatične klince u užurbanoj svakodnevnici. Osim toga, u razredu je prisutan i učenik s poteškoćama u ponašanju i emotivnima poteškoćama kod kojeg često dolazi do različitih ispada zbog unutarnjih nevolja.

S učenicima 5. razreda sam na početku ove školske godine izvodila meditaciju. Ova tehnika opuštanja već se te jeseni pokazala kao vrlo učinkovita metoda kod svih učenika, osim kod učenika s poteškoćama u ponašanju. Njemu je nedostajala akcija. Počela sam razmišljati što mogu ponuditi učenicima kako bi se smirili, a da su istovremeno u pokretu. Sama već duže vrijeme izvodim tibetanske vježbe. Vježbanje mi vraća mir i energiju. Odlučila sam i učenicima ponuditi ove vježbe.

Ključne riječi: unutarnji mir, energija, tibetanske vježbe

1. Uvod

Cvetka Rutar u svojoj knjizi „Ja“ navodi kako se naše misli koje su povezane uz predodžbe o umu, manifestiraju u našim životima. Misaoni tok dakle, pokreće manifestaciju koju osjećamo kao iskustvo u realnom životu. Sve što iskusimo, posljedica je naših misli, koje smo mislili prethodno tom događaju. Što smo pozitivnije usmjereni na sadašnjost, to nas ljepša i mirnija budućnost čeka. Prema Ščuki, zadaća učitelja je učeniku omogućiti stjecanje osobnih iskustava ovdje i sada, naučiti prepoznavati probleme i pronaći put do njihovog rješenja (Rutar, 2017.).

Jedna od tehnika opuštanja su i tibetanske vježbe koje su vjerojatno manje poznate od joge, premda proizlaze iz sličnog izvora. Opisan je protok energije kroz tijelo i značaj disanja. Kada se misli usmjere na disanje, tijelo se samo opusti. Slijedi izvođenje vježbi i njihovi pozitivni učinci.

Zagorčeva (1997.) je opuštanje definirala kao odsutnost psihičke i fizičke napetosti, a tjelesno i duhovno opuštanje su čvrsto međusobno povezani. Za vrijeme opuštanja tijelo preplavi osjećaj lakoće. Disanje se usporava i produbljuje. Tijelu je potrebno manje kisika kod udisanja i ispušta manje ugljikovog monoksida kod izdisanja, stoga je u mišićima prisutno manje napetosti. Puls se tada usporava, a disanje postaje ujednačeno. Smisao opuštanja je briga za cijelo tijelo.

Energija nas prati posvuda. Poznajemo ju preko različitih imena, odnosno termina: električna, atomska, kinetička itd., a često volimo reći kako nam nedostaje energije. Na količinu energije u tijelu utječu osjećaji. Kada nas nešto brine, kada smo ljuti ili tužni, energija se smanji uz prisutnost bezvoljnosti. Ono što radimo sa zadovoljstvom i veseljem, daje nam energiju. Dakle, možemo reći da na naše osjećaje utječu odnos prema životu i duhovno stanje (Srebot i Menih, 1996.).

Prema istočnim tradicijama ljudi u tijelu imaju sedam energijskih centara. To su vrtlozi koje zovemo čakre. Djeluju u odnosu sa sedmero endokrinih žlijezda (s unutarnjim izlučivanjem)

Ako čovjek pronađe način da sve čakre djeluju u ravnoteži i usklađeno, životna energija će moći slobodno i bez prepreka teći kroz tijelo. To će omogućiti neometano djelovanje žlijezda s unutarnjim izlučivanjem, a posljedično će utjecati na cijeli organizam. Obredi pet tibetanskih vježbi ubrzavaju protok energije kroz čakre, koje se vrte i posljedično utječu na djelovanje hormona koje izlučuju endokrine žlijezde, a one reguliraju sve tjelesne funkcije.

S učenicima sam dva puta tjedno prije početka nastave (kod svojih petaša), počela izvoditi tibetanske vježbe. Htjela sam im pokazati da mogu naučiti smiriti svoje tijelo i misli i za vrijeme kretanja te tako vratiti energiju i pridonijeti da se osjećaju bolje i imaju bolje rezultate.

2. Tibetanske vježbe

 

2. 1. Što su tibetanske vježbe

O prastaroj tajni tzv. vrelu mladosti i otkriću prastarih tibetanskih obreda koje kao rituale izvode monasi (lame) u udaljenom i teško pristupačnom samostanu negdje u Tibetu te su dio njihove tradicije koja se prenosi s koljena na koljeno prvi je pisao Peter Kelder. Knjiga je prevedena na brojne jezike pa i slovenski, koji glasi Vrelec mladosti.

Tibetanske su vježbe prema mišljenju Milene Plut (Kleder, 2001) jednostavne i učinkovite vježbe koje povezuju dušu i tijelo. Jednostavne vježbe koje opskrbljuju tijelo s mnogo više energije, nego što smo je sami sposobni stvoriti. Prema njenom mišljenju, znamo da energija mora neograničeno teći kroz energetski sustav kako bismo mogli realizirati svoje ideje, djelovati i stvoriti život kakav želimo.

2. 2. Praktičan rad

Tibetanske vježbe sastoje se od pet vježbi.

Slijed vježba se izvodio prema uputama iz knjige Pet tibetanaca:

slika11. tibetanac

Stoji uspravno i ispruži svaku ruku u svom smjeru. Prsti neka budu zajedno, a dlanovi okrenuti dolje. Napravi pun krug u smjeru kazaljke na satu. Okreni se još dvadeset puta bez prestanka. Kada završiš s okretanjem, izravnaj noge i stavi ruke na bokove. Tri puta duboko udahni kroz nos i izdahni kroz usta.

2. tibetanac

slika2Legni na podlogu za vježbanje. Izravnaj noge, stopala okreni prema sebi. Ruke neka odmaraju uz tijelo, dlanovi neka se okrenu prema tlu.

Udahni kroz nos. Podigni noge i napravi pravi kut, podigni glavu i bradom pokušaj dotaknuti prsni koš. Izdahni kroz nos ili usta, a noge i glavu vrati u početni položaj. Ovu kretnju ponovi još dvadeset puta.

3. tibetanac

Klekni i savij prste na nogama. Koljena neka budu odvojena otslika3prilike deset centimetara. Dlanove stavi na stražnji dio bedara. Kralježnica neka bude uspravljena, a brada neka skoro dotiće prsni koš.

Udahni kroz nos te se savij u struku unatrag. Za oslonac koristi ruke. Cijeli trup savij unatrag i segni glavom unatrag koliko možeš. Ponovi vježbu još dvadeset puta.

4. tibetanac

slika4Sjedni na pod. Izravnaj noge i ispravi kičmu. Dlanove stavi uz bokove i okreni ih prema podu. Bradu pritisni prema prsnom košu. Dok udišeš kroz nos, podigni bokove i upotrebi koljena na način da su ti stopala na podu, a glava i dalje nagnuta nazad. Izdahni kroz nos ili usta te se vrati na početni položaj. Vježbu ponovi još dvadeset puta.

5. tibetanac

slika5Ova vježba počinje s položajem u kojem samo dlanovima i prstima na nogama dotičeš pod, a prednji je dio tijela podignut. Ruke i noge neka budu otprilike pola metra udaljene, a glava nagnuta unatrag.

Ne koristi ruke ili noge. Podigni stražnjicu, potisni bradu prema prsnom košu i oblikuj savršen trokut. Izdahni kroz nos ili usta i u istovremeno se vrati u početni položaj. Te kretnje ponovi još dvadeset puta.

3. Zaključak

Svaku školsku godinu prije ulaska u razred zadam si novi cilj. Svjesna sam da samo izvođenje nastavnog gradiva nije dovoljno. Rad s mladima je kontinuiran izazov, neprestano učenje i velika odgovornost. Učenike treba pripremiti na život. Ovog sam puta osjetila da želim učenicima još konkretnije pokazati kako možemo putem različitih tehnika učinkovito regulirati stres te utjecati na pozitivnu fokusiranost, vitalnost i bolje rezultate.

Polako su se u izvođenje tibetanskih vježbi volonterski uključili svi učenici i učenik s poteškoćama u ponašanju i emotivnim poteškoćama. Učenici su potvrdili moje iskustvo da reagiraš potpuno drugačije, drugačije gledaš na svijet, bolje se osjećaš u svojoj koži ako se znaš opustiti.

4. Literatura

  1. Kelder, P. (2010). Vrelec mladosti: Pet tibetanskih vaj pomlajevanja. Ljubljana: Vale – Novak.
  2. Kelder, P. (2001). Vrelec mladosti 2: Starodavna skrivnost petih tibetanskih vaj pomlajevanja. Ljubljana: Vale – Novak.
  3. Kilham, C. S. (2012): Pet tibetancev: Pet gibalnih vaj za zdravje, energijo in osebnostno moč. Brežice: Primus.
  4. Rutar, C. (2017): Jaz, poti do čustvene razbremenitve in kvalitetnega sobivanja. Dobrova: AnimAyush.
  5. Srebot, R. in Menih, K. (1996). Potovanje v tišino:Sprostitvena vzgoja za otroke.
  6. Ljubljana: Državna založba Slovenije.
  7. Zagorc, M. (1997). Sprostimo se. Univerza v Ljubljani, Fakulteta za šport.

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Zdravlje i označen sa , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.