Opuštanje na satovima harmonike

amadeja_turnsek

Amadeja Turnšek

Sažetak

Udah i izdah sve su što imamo. Premalo smo svjesni važnosti disanja i njegovih pozitivnih učinaka na tijelo.

U ovom članku opisujem pozitivne učinke disanja, usmjerenog disanja i svjesnog opuštanja.

Detaljno je opisana tehnika disanja s opuštanjem koju sam izvela kod nemirnog učenika. Rezultati izvedene tehnike opuštanja na satovima harmonike bili su brzi i izvanredni.

Ključne riječi: disanje, pozornost, opuštanje.

1. Uvod

Prilikom rada s djecom često primjećujem da su djeca nefokusirana, rastresena, ponekad i hiperaktivna. Djeca su u mislima istovremeno svugdje i nigdje. Misli im bježe i teško se koncentriraju. Rad s takvim učenicima je vrlo zahtjevan, kako za učitelja, tako i za učenika. S obzirom na to da prigovaranje i neprekidno upozoravanje nije pomoglo, odlučila sam se za potpuno drugačiji pristup. Za učenike kojima je teže pribrati se u nastavu sam uvela opuštanje u trajanju od nekoliko minuta, odnosno usmjeravanje pažnje na disanje.

Već samo nekoliko puta izvedena opisana kratka vježba djelovala je na učenike izrazito pozitivno. Učenici su se umirili, lakše su savladavali nove elemente u skladbama i rad s njima bio je ugodniji.

I sama već dugi niz godina istražujem i prakticiram usmjeravanje pozornosti i kontrolirano disanje. Veća sabranost i sretniji život rezultat su dugogodišnjeg napornog rada.

2. Tehnika disanja

Disanje utječe na djelovanje autonomnog živčanog sustava. Polagano i duboko disanje ga uravnotežuje i pomaže nam da se opustimo. Fokusiranjem na disanje sve svoje misli usmjeravamo u jednu točku i tako nam one ne bježe nekontrolirano.

Kontrolirano disanje i svjesno opuštanje ima nevjerojatne učinke na tijelo:

  • smanjuje tjeskobu/anksioznost i napadaje panike
  • smanjuje napetost mišića
  • povećava razinu energije i produktivnost
  • poboljšava koncentraciju i pamćenje (povećava usredotočenost i sprječava bježanje misli)
  • pridonosi boljem snu
  • olakšava bolove
  • povoljno djeluje na bolesti kao što su hipertenzija, migrena, glavobolja, astma, hiperreaktivnost probavnog sustava

3. Opuštanje u praksi

Nastavu harmonike pohađao je mladi dječak od 8 godina koji je bio vrlo nemiran. Neprestano je pričao i meškoljio se. Od pola sata nastave s njim, možda je 5 minuta bilo efektivno. Ostatak vremena neprekidno sam ga upozoravala i smirivala. Rad s njim bio je vrlo naporan. Zbog smanjene koncentracije uspjeli smo obraditi značajno manje gradiva u usporedbi s ostalim učenicima. Odlučila sam kod njega u nastavu uvesti tehniku kontroliranog disanja.

Na sljedećem satu harmonike pojasnila sam mu da će taj sat proteći malo drugačije. Upoznat će se s nečim novim i na kraju će mi reći kako se pri tome osjećao. Objasnila sam mu da ćemo se na početku najprije malo umiriti kako bismo lakše započeli s nastavom. Ova kratka vježba traje svega nekoliko minuta i rekla sam mu da ću biti jako sretna ukoliko će pratiti moje naputke i nakratko se umiriti. Najprije je sjeo na stolicu. Obje noge držao je na tlu. Kralježnica mu je bila uspravna i ruke su bile opuštene uz noge. Polagano je zatvorio oči i slušao moj glas. Vježbu smo odradili zajedno.

Problemi su se pojavili već kod sklapanja očiju, budući da se dijete koje je neprekidno aktivno teško umiruje i prestaje misliti na okolinu. Govorila sam mu smirenim glasom. Oboje smo zatvorili oči i potom sam mu rekla neka diše polako. Neka prati kako udiše hladan zrak i polako izdiše topao zrak iz tijela. Taj trenutak ništa nije važno. Nije važno što je bilo jučer, kako je bilo u školi, što će raditi kod kuće, koje ga obaveze očekuju sutra. Važan je samo ovaj trenutak. Sada je na satu harmonike gdje će naučiti novu pjesmicu koju će veselo odsvirati kod kuće mami, ocu, djedu ili baki. Njegove misli bile su samo kod udisaja i izdisaja. Tijelo je mirno i opušteno, a prstići su spremni na novi ples po tipkama.

Nakon nekoliko minuta rekla sam mu da ćemo završiti s vježbom i da može polagano otvoriti oči. Pitala sam ga kako se osjeća i kako mu je bilo za vrijeme izvođenja vježbe. Rekao je da je više smiren i pribran. Tu smo vježbu odradili više puta prije početka nastave i vrlo brzo su se pokazali rezultati. Rad s njim bio je ugodniji i lakši. Njegova fokusiranost trajala je dulje i zbog toga mogli smo mogli obraditi više pjesmica.

Skladbe je s velikim veseljem izveo na različitim priredbama i nastupima. Vidjeti sretne i zadovoljne učenike koji s radošću pohađaju nastavu najveći je poklon za učitelja.

DSC_4007DSC_4010
Slika 1. Učenik se opušta    Slika 2. Opušten i sretan učenik

4. Sažetak

Tehnika opuštanja disanjem pokazala se kao vrlo učinkovita pri radu s djecom koja imaju poteškoće s koncentracijom. Važno je da djeca vježbe usvoje i redovito ih izvode. Ovdje vrijedi izreka „Vježba čini majstora, ako majstor čini vježbu”.

S tehnikom opuštanja i pozornim disanjem svakako ću nastaviti i preporučam je svim učiteljima koji se na nastavi susreću sa sličnim problemima.

5. Literatura

  1. Mrežna stranica Psihiatrične bolnišnice Vojnik, pristupljeno 1. 4. 2019.
  2. Fotografije – osobna arhiva

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Primjeri dobre prakse i označen sa , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.