Također u školi živimo zdravo

andreja_masten

Andreja Masten

Sažetak

U školi smo svjesni da je potrebno s EKO sadržajima i pitanjima zaštite okoliša upoznati i informirati već od najranije dobi. U radu sam predstavila oblik projektnog nastavnog rada koji je trajao cijelu školsku godinu s učenicima jutarnje skrbi i produženog boravka, s ciljem da što više saznaju o medu, njegovim ljekovitim učincima, upoznaju život pčela i važnost njihovog postojanja, produbljuju znanje o zdravoj prehrani i potrebi očuvanja prirode. Ovakvim radom stekli su mnogo iskustva i novih znanja.

Ključne riječi: projektna nastava, međupredmetne veze, med, pčela, zdrava prehrana.

1. Uvod

Da je med uvijek smatran posebnim darom prirode, svjedoče riječi grčkog matematičara i mislioca Pitagore: »Da nisam uživao u medu svaki dan, umro bih četrdeset godina ranije.« i Alberta Einsteina: »Kad posljednje pčele nestanu ljudi će živjeti još samo četiri godine. Kada ne bude više pčela, neće biti više oprašivanja, biljaka, životinja, ljudi

2. Analiza stanja i planiranje aktivnosti

Naša škola je dio projekta Eko škole. Svjesni smo važnosti upoznavanja učenika sa zdravom prehranom, proizvedenom u lokalnom okruženju. Kroz praktične aktivnosti koristimo različite namirnice, pripremamo ih i poslužujemo na stolu, te učenike poučavamo o poštivanju prirode općenito. Tako slijedimo vlastitu kreativnost, inovativnost, sposobnost samoorganiziranja učenika i sudjelovanja u skupini te s učiteljima. Kako bi učenici obogatili nastavu u jutarnjoj skrbi i produženom boravku, koji je isprepleten s drugim sadržajima za učenje u 1. trijadi, odlučila sam se za projektnu nastavu tijekom cijele školske godine. Tako je nastavni materijal obogaćen i produbljen uz pomoć aktivnosti koje sam s učenicima uspostavila u raznim aktivnostima kroz međuvršnjačku suradnju.

Naglasak je bio na praktičnoj i istraživačkoj djelatnosti učenika. Učenje s otkrivanjem odnosno vlastitim saznanjem temelji se na integraciji sadržaja koji su povezani s različitim pedagoškim područjima. Značajna je konkretnost teme s usmjerenosti na životne, za učenike smislene situacije, sam način projektnog rada je ujedno promovirao i uspješan društveno-emocionalni razvoj djece.

3. Ciljevi projektnog rada

Ciljevi projektnog rada su:

  • upoznati prednosti pčela za ljude i prirodu,
  • upoznati kranjsku pčelu ili sivku,
  • zašto med pomaže i održava zdravlje,
  • aktivno sudjelovanje u projektu “Tradicionalni slovenski doručak”,
  • sudjelovanje na natjecanju Eko smreka,
  • dva puta mjesečno samostalna priprema doručka,
  • pečenje medenog biskvita,
  • uzimati žličicu meda dnevno,
  • završna prezentacija projekta.

4. Provedba projekta

4.1 Posjeta obližnjeg pčelinjaka

Sa sigurne udaljenosti promatrali smo pčelinjak, slušali zujanje pčela, promatrali košnice, gledali gdje pčele slijeću, kakve su oslikane košnice … Još zanimljivije je bilo promatranje s dalekozorom na sigurnoj udaljenosti od pčelinjaka.

4.2 Učenici pčelarskog kružoka

Pozvali smo učenike pčelarskog kružoka, koji su predstavili pčelinju obitelj, strukturu kukaca, ulogu članova pčelinje obitelji, boravište pčela i razvoj pčela. Istaknuli su važnost odnosa prema pčelama, kako se moramo ponašati u blizini pčela i kako ako nas pčela ubode. Učenici su također saznali zašto kažemo da je netko «dobar kao pčela«. Tražili smo i mudre izreke o pčelama:

  • Što su kod pčela žaoke, to su kod ljudi – jezici.
  • Koliko dana snijega leži – toliko dana smreka medi.
  • Pčela je poput polja: ako želiš da ti nešto podari, moraš joj sam dati, a ne samo uzimati.
  • Vrijeme kad heljda zamiriše, pčelarima nadu probudi. Kada je heljdi kraj, najčešće je – prazan lonac.

4.3. Posjeta pčelara

Posjetio nas je pčelar i predstavio nam ulogu i ljekovite učinke meda, aktivnosti pčela u prirodi i njihov život u košnici. Učenici su vidjeli različite medene proizvode i isprobali nekoliko vrsta meda. Saznali su da med štiti od brojnih bakterija i nekih gljivica, potiče zacjeljivanje rana, upala i opeklina. Zahvaljujući smirujućim učincima omogućuje bolji, dublji san. Pomaže kod kašlja, prehlade, promuklosti, upale grla, ublažava disanje i ublažava probleme kod astme, pomaže ublažavanju grčeva u mišićima, probavnih procesa, ublažava žgaravicu, čir na želucu ili dvanaesniku i djeluje lagano laksativno jer jača pokretljivost crijeva.

4.4 Pokušali smo ispeći medenjake

Učenici su kod kuće pronašli razne recepte s medom, koje su zatim predstavili u školi i sakupili u knjizi Recepti s medom. U prosincu smo započeli pečenje medenjaka. S prvim pečenjem smo se zasladili, sljedeće medenjake smo spakirali u male vrećice i darovali ih za školski bazar, koji se obavlja svake godine početkom prosinca kada prikupljamo dobrovoljne doprinose za školski fond.

4.5. Likovno stvaralaštvo

Također smo bili uključeni u likovno stvaralaštvo. Od otpadne ambalaDSC_0276 (1)že napravili smo, DSC_0134 (4)između ostalog, košnicu, oslikali cvjetnu livadu i pčelicu sa saćem i oslikali košnice.

S proizvodima smo sudjelovali na natjecanju Medenka i natjecanju Eko smreka. Učenici su upoznali kranjsku pčelu odnosno sivku, vidjeli su film Ribiča Pepeta, u kojemu je ona vrlo dobro predstavljena.

4.6. Tradicionalni slovenski doručak

U projekt smo uključili i sudjelovanje u projektu Tradicionalni slovenski doručak, u koji je 20181119_065918već dugi niz godina uključena cijela škola. Svi učenici škole koji su željeli mogli su se uključiti u doručak koji se sastojao od domaćeg kruha s maslacem i medom, šalicom mlijeka i jabukom. Kako bismo tradicionalnom slovenskom doručku dali još veći značaj, pripremili smo kraći kulturni program u školskoj blagovaonici, gdje su učenici jutarnje skrbi aktivno sudjelovali. Napravili su divnu scenu za pozornicu, naučili su Župančičevu pjesmu Ciciban i pčela, koju su predstavili na kulturnom događaju. Uz pratnju na harmonici zapjevali su i Slakovog Pčelara. Na kraju su zaplesale djevojke jutarnje skrbi, koje su s predstavile plesom na pjesmu Pčelica Maja.

4.7. Žličica meda dnevno

Svakoga dana smo s učenicima jutarnje skrbi vodili računa da uzmemo barem jednu žličicu DSC_0205 (1)meda. Mogli smo ga pojesti na kruhu, ponekad smo ga sipali u čaj ili mlijeko, dodali u pahuljice, a ponekad smo se s njim samo zasladili, jer smo od lokalnog pčelara dobili nekoliko vrsta meda, koje su učenici s radošću degustirali i uživali. Nekim vrstama meda su bile dodane jagode, maline, smokve, đumbir, čokolada …

4.8. Priprema doručka dva puta mjesečno

Tijekom cijele školske godine veliku pažnju smo posvetili poticanju redovitog uzimanja doručka, te poslije dogovora s upravom škole počeli ga dva puta mjesečno pripremati. Učenici su samostalno pripremali jelovnik, uz odabir zdravih sastojaka. Pripremali su sa velikim interesiranjem. Velik naglasak smo posvetili na redovito uzimanje i pripremu doručka, te mnogo razgovarali o pravilnom odnosu prema samoj njegovoj pripremi. Naučili smo se pravilnoj uporabi pribora za jelo, pripremi stola i uvijek se pobrinuli da su sastojci domaćeg slovenskog podrijetla, ako je to moguće, također lokalno ili iz školskog vrta.

5. Evaluacija

Učenici su razumjeli važnost zdrave prehrane i raznolikog izbora hrane, a razgovarali smo o lijepo uređenom i pripremljenom stolu kao dijelu kulture prehrane. Otkrili su koliko je važan doručak, osobito s medom, isprobali su nekoliko vrsta meda i pekli medenjake.

Upoznali su slovensku pčelu, kranjsku pčelu odnosno sivku, značaj uloge pčela u životu čovjeka i njihove uloge u prirodi. Također ih je inspirirala u likovnom stvaralaštvu.

Posebnost projekta bila je da se provodio tijekom cijele školske godine, što je posebno vrijedno iskustvo za učenike, jer tako stječu znanja kao „pravilo“ za cijeli život.

6. Zaključak projekta

Pripremili smo izložbu za roditelje, bake, djedove, braću i sestre … Učenici su pripremili vodstvo za izložbu – pričali su o proizvodima i aktivnostima projekta. Zajedno smo zapjevali pjesmu Pčelica. Posjetiocima smo poslužili čaj s medom, medenjacima, koje smo sami ispekli i pozvali ih da isprobaju različite vrste meda koje smo dobili od lokalnog pčelara. Na kraju smo zajedno zaplesali »pčelinji« ples.

Stav prema hrani se mnogo promijenio, primijetila sam kod učenika da uvijek uzimaju manje hrane na početku, kako je ne bi nepotrebno bacali. Kultura prehrane se uvelike promijenila kod obroka, pri pripremi doručka učenici su izuzetno uporni, točni …

Znanja i iskustva stečena aktivnostima projekta pokazali su prihvaćanje potrebe za doručkom, izbor domaćih proizvoda, poznavanje ljekovitih učinaka meda, poštivanje pčela, zdrav način života, te također što je važno, poštivanje prirode i njezine zakonitosti općenito.

Literatura

  1. Milan Meglič, Čebelji pridelki, 2018, Udruga pčelara Slovenije
  2. Marija Mlaker – Šumenjak, 2011, Udruga pčelara Slovenije
  3. Borut Juranec, Slovenski čebelnjak, 2018, Udruga pčelara Slovenije
  4. Boštjan Noč, Brez čebel, ki ponekod že izginjajo, ne bo hrane, Delo, 09. 05. 2018
  5. Bezjak, J. (1997): Projektno učno delo pri pouku tehnike kot uspešna oblika in metoda sodobne inženirske pedagogike. Ljubljana: Zavod RS za školstvo i sport.

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Projekti i označen sa , , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.