Do boljeg i sigurnijeg interneta – DSI 2019. u Gimnaziji Vukovar

sanja_PS

Sanja Pavlović-Šijanović

Dan sigurnijeg interneta (SID) ove godine, obilježava se 5. veljače 2019. pod sloganom “Zajedno za bolji internet” kojim se upućuje poziv na akciju i udruživanje svih dionika da svojim doprinosom sudjeluju u stvaranju boljeg interneta za svakoga, a naročito za mlađe korisnike. Svi zajedno, roditelji, skrbnici, nastavnici i odgajatelji imaju ključnu ulogu i dijele odgovornost za odgoj i obrazovanje djece i mladih o potencijalima i rizicima digitalnog svijeta.

Baš kao i u realnom svijetu, odgovornost odraslih je utrti put i poučavati djecu i mlade o svemu što boravak u virtualnom svijetu nosi sa sobom i o svemu što je potrebno kako bi u tom svijetu bili sigurni. Neprimjereno ponašanje na internetu izlaže djecu i mlade raznim vrstama rizika, međutim rizici ne bi smjeli nikoga odvratiti od koristi i pozitivnih strana koje nam donosi digitalna revolucija!

Iz svega navedenog, proizlazi da je poučavanje djece osnovnim principima sigurnosti u online okruženju iznimno bitan korak kojim stvaramo pozitivna online iskustva djece i mladih. Škole kroz svoje brojne sadržaje u nastavi, izvannastavne aktivnosti i projekte, podižu razinu educiranosti u primjeni postupaka i mjera opreza koje djeca i mladi mogu poduzeti kako bi željene podatke znali organiziranirati i podijeliti a da ih pri tome zadrže sigurne od manipulacija i krađe. Na taj način emotivno zdravlje i dobrobit djece i mladih bit će velikim dijelom zaštićeni.

Ove školske godine, vukovarski gimnazijalci aktualizirali su tri pitanja koja utječu na dobrobit djece i mladih korisnika, a to su: društvene mreže, internetsko zlostavljanje i neprikladan sadržaj.

Prvo aktualno pitanje, pitanje društvenih mreža, predstavljeno je putem plakata izloženih u predvorju a tematikom su se bavili najmlađi učenici vukovarskplakati u predvorju skolee gimnazije. Plakatima su prikazani razni aspekti društvenih mreža, od pogleda na društvene mreže kao fenomena suvremenog komuniciranja, utjecaja društvenih mreža na emocinalni život djece i mladih, pozitivnih i negativnih strana društvenih mreža, prikaza mogućnosti Yammera i Edmoda u nastavi i za nastavu, efektu likeova, zamkama društvenih mreža, prijateljima on i off line te nizom drugih zanimljivih sadržaja. Plakati su izazvali visoku razinu zainteresiranosti učenika svih dobnih skupina, te će ostati u predvorju još neko vrijeme jer iako dan sigurnijeg interneta obilježavamo samo jedan dan, on mora biti naša svakodnevica.

Drugo aktualno pitanje, pitanje internetskog zlostavljanja – cyberbullyinga, učenici su ploomen kolegij DSI2019redstavili putem prezentacija i video uradaka obrađujući potencijalne situacije poput poticanja grupne mržnje, vrijeđanja, uznemiravanja, slanja neprimjerenih poruka, krađe identiteta i podataka i to promatrajući ih kroz aspekte uzroka i posljedica. Zaključak je morao dati odgovor na pitanja: Što učiniti, kome se obratiti za pomoć i kako prevenirati takva ponašanja i potencijalno rizične situacije? Ovim sadržajem bavili su se učenici drugih i trećih razreda a svoje prezentacije i video uratke predstavili su tijekom Dana sigurnijeg interneta, prezentirajući ih u predvorju škole. Tijekom odmora između školskih sati, uvijek je nekoliko učenika-autora uradaka bilo dostupno za pitanja, debate, polemike i dijeljenje znanja i iskustava sa ostalim učenicima i nastavnicima. Odmori su bili vrlo dinamični, razgovori žustri, burni ali nadasve poučni i konstruktivni.

Treće pitanje bilo je rezervirano za najstarije učenike vucenici 3C razreda - prezentacija1ukovarske gimnazije, koji su pitanje neprikladnog sadržaja promatrali i doživljali na različite načine. Forma za izražavanje stavova i promišljanja bila je vođena rasprava. Budući je ovo tema s kojom su se učenici tijekom svoga obrazovanja često susretali, interes za aktivnim sudjelovanjem nije izostao. Učenici su razmjenjivali svoje kriterije prosuđivanja i promišljali o razlozima svojih izbora kriterija i u konačnici iznosili svoj sud. Razgovaralo se o širenju nasilnih i uvredljivih komentara, kreiranju internet stranica ili pisanju poruka koje sadrže priče, crteže, slike i šale na račun vršnjaka, načinima uznemiravanja, objavljivanju privatnih podataka ili neistina na chatu, blogu ili internet stranici. Zaključak oko kojeg su se jednoglasno usuglasili da roditelji i nastavnici trebaju zajedno i kontinuirano poučavati djecu sigurnom korištenju interneta kako bi mogli prepoznati potencijalnu opasnost i izbjeći rizična ponašanja. Interesantno je što su maturanti stavili naglasak na preuzimanje vlastite odgovornosti, odnosno potrebe da se djecu od najranije dobi uči o preuzimanju odgovornosti za vlastito ponašanje i za posljedice određenih postupaka, koje pogađaju njih same, ali i druge s kojima su u kontaktu.

loomen kolegij DSI2019Za učenike svih razreda pripremljen je loomen kolegij Dan sigurnijeg interneta 2019 sa pitanjima vezanim za deset simulacija potencijalnih problemskih situacija s kojima je moguće susresti se u online okruženju. Situacije su odraz svakodnevnih online aktivnosti sa potencijalnim rizicima ugroze privatnosti i sigurnosti. Po završetku, učenici su mogli preuzeti digitalni certifikat kao nagradu a još vrjednije od certifikata, mogli su prodiskutirati ponuđene odgovore za pojedine situacije te osvijestiti i uvidjeti kako i sutuacije koje na prvi pogled djeluju potpuno bezazleno, mogu prerasti u probleme kojima ugrožavamo vlastitu sigurnost ne samo u online već i u realnom okruženju.

Iako već osam godina u kontinuitetu aktivno obilježavamo Dan sigurnijeg interneta, svake godine, učenici realiziraju nove i drugačije aktivnosti kojima uspjevaju podići svijest o potrebi sigurnog i odgovornog korištenja Interneta a to ulijeva nadu i vjeru da zajedno možemo učiniti Internet boljim i sigurnijim mjestom za sve nas!

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Sigurnost na internetu i označen sa , , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.