Pametniji i sigurniji na internetu

barbara_gabrijelcic

Barbara Gabrijelčič

Sažetak

Internet je postao veoma važan faktor u društvu. Za djecu također. Sve mlađi imaju dostup do pametnih telefona in drugih elektronskih uređaja. Zato postaje sve važnije da ih već male naučimo sigurno in pametno pristupati do interneta. Nudi nam puno korisnih stvari, ali skriva i zamke – posebno za djecu. O njma moraju roditelji i učitelji razgovarati sa djecom da bi se znali pravilno zaštititi.

Svaku godinu učenicima razreda kojeg učim, ponudim pristup u online učionicu. Ona im može biti pomoć i zadovoljstvo kroz cijelu školsku godinu. Tom prilikom učenici dobiju svoje korisničko ime i lozinku za pristup. Dobivanje lozinke i web adrese je za djecu velika promjena. Ponuđen im je pristup do virtualnog svijeta, na kojeg još nisu spremni. Mislim da je učiteljev zadatak, da ih upozna s osnovnim ponašanjem, kakve radosti i zamke skriva korištenje interneta.

U članku opisujem kako sam devetgodišnju djecu vodila kroz upoznavanje sigurnog korištenja interneta.

Ključne riječi: internetna sigurnost, internet, računalo.

Uvod

Pretpostavljala sam da su neki učenci bolje upoznati sa korištenjem računala nego drugi. Pošto ih na početku školske godine još nisem dobro poznala, odlučila sam ih pitati. Prva aktivnost je bila namijenjena otkrivanju, koliko učenici poznaju pojmove iz svijeta računala, interneta i kakav dostup imaju do web sadržaja.

1. Otkrivanje učenikovog znanja

Učenike sam prvo pitala da li imaju kod kuće računalo, da li im roditelji dozvole provoditi vrijeme na internetu, koje pojmove poznaju u vezi sa računalom i koje su njihove najdraže aktivnosti na internetu.
Na različitim mjestima u razredu postavila sam vrećice sa pitanjima. Učenici su odgovorili i listić vratili u vrećicu. Pitanja su bila: Gdje susrećemo taj znak? @, Što je to e-pošta?, Što je to facebook?, Što je to internet?, Što je to računalni virus?, Što je to geslo?, Što je to profil?

Učenici so nacrtali graf sa stupcima, koji su prkazivali broj učenika, koji imaju kod kuće računalo i kojim roditelji dozvoljavaju koristiti računalo, tablicu ili mobilni telefon.

Odgovarali su još na pitanja što rade na računalu i koliko vremena dnevno provedu s elektronskim uređajima.

Slika1Slika2Slika3
Slika 1, 2, 3. Otkrivanje znanja pojmova i upotrebe IKT

Nakon analize njihovih odgovora, planirala sam sljedeće aktivnosti. Pomoću njih sam saznala da svi imaju pristup do interneta, samo imaju različita pravila koliko vremena mogu provesti s računalom i drugim prijenosnim uređajima. S dodatnim pitanjima o poznavanju pojmova v vezi sa web sadržajima, su rezultati bili veoma različiti. Neki učenici su znali objasniti sve pojmove, neki skoro nijednog. Većina učenika je poznala nekoliko pojmova, a sa ostalima su se upoznali pomoću sljedećih aktivnosti. Sljedeći satovi su bili povezani.

2. Motivacija

Za vrijeme projekcije slike s interneta, postavila sam pitanje o kojem su razmišljali, kako se djevojčica osjeća. Upotrijebila sam tehniku »četiri kuta učionice«, u koje sam pričvrstila četiri lica: zabrinuto, žalosno, prestrašeno in ljutito.

Učenici su stali kod lica, koje je po njihovom mišljenju predstavljalo osjećaje djevojčice na Slika4slici. Većina njih je mislila da je žalosna.

Još sam ih pitala zašto tako misle. Njihove odgovore sam zapisivala na ploču u obliku misaonog uzorka.

Slika 4. Ideje učenika, zašto je djevojčica žalosna ili ju je strah

Na kraju motivacijskog dijela sata je učenike veoma zanimalo, što se djevojčici dogodilo i zašto je bila žalosna. Kao odgovor sam upotrijebila priču, kako su je djevojčice iz razreda maltretirale preko interneta.

3. Zadaci na postajama

Svaki učenik je dobio radni list. Mogao ga je rješavati individualno ili v manjoj grupi. Na radom listu su bila četiri zadatka, označena brojevima od 1 do 4. Redoslijed rješavanja zadataka nije bio važan. Prije početka rješavanja zadatka na listu, učenik je otišao na postaju s istim brojem. Tamo je dobio kuvertu s zadatkom i riješio ga. Pomoću znanja koje je dobio, mogao je riješiti zadatak s istim brojem na radnom listu.

Opis zadataka po postajama in na radnom listu.

1. postaja: DOBRO UPOZNAJ STVARI, KOJE KORISTIŠ. ŠTO SPADA SKUPA?

Učenici su morali povezati sličicu elektronskog uređaja s pojmom.
pojmovi: miš, računalo, e-pošta, mobilni telefon, USB ključ, web tražilica.

Na radnom listu su riješili prvi zadatak, u kojem su uz sličicu napisali pravilnu riječ.

davSlika 6
Slika 5, 6. Učenici su uz slike dopunili pojmove

2. postaja: NE POVJERAVAJ SVAKOME SVOJE PODATKE.

Potražili su riječ, koja je opisivala osobu na slici. Učenici su profile priložili pravoj osobi na sličici.

Na radnom listu su morali označiti komu mogu povjeriti određen podaSlika 7tak. Moglii su birati obitelj, prijatelje ili poznate osobe.

Slika 7. Kritično razmišljaju, kome mogu povjeriti pojedine podatke

3. postaja: NE VJERUJ SVEMU, ŠTO PIŠE NA INTERNETU.

Slika 8Učenici su u priloženoj kuverti našli slike s interneta. Morali su označiti one, koje su im se činile lažne.

Na radnom listu su morali nacrtati jednu lažnu sliku.

Slika 8. Učenici označe slike, za koje misle, da niso prave

4. postaja: PRAVILA LIJEPOG PONAŠANJA VRIJEDE I NA INTERNETU.

Učenici su birali pojedine emocionalne simbole: veselje, Slika 9ljutnja, žalost, bol. Postavili su ih određenim slikama. Na njima su bili prizori iz svakodnevnog života npr. dijete, koje boli trbuh, izgubljeno dijete, dijete koje odlazi na odmor, djevojčica koju dvije prijateljice vrijeđaju, …

Slika 10Slika 9. Učenici su povezali emocionalne simbole s pojedinim slikama

Na radnm listu su morali pročitati poruku na mobilnom telefonu. V prazan prostor su dopunili emocionalni simbol, s kojim su prikazali svoje emocije za vrijeme čitanja poruke.

Slika 10. Razmišljaju o svojim emocijama kod pojedinih poruka.

4. Izvještaji grupa

Na kraju sam s učenicima razgovarala što su radili na pojedinim postajama i do kojih zaključaka su došli. Provjerili smo odgovore. Uz te zaključke sam vodila razgovor o sigurnosti i ponašanju na internetu.
Skupa s učenicima smo došli do zaključka: Ako ti je zbog bilo čega na internetu neugodno, reci to roditeljima.

5. Dostup do online učionice i podjela lozinki

Učenici su bili u računalnoj učionici. Svi su dobili korisničko ime i lozinku i ušlil u online učionicu našeg razreda. Predstavila sam im aktivnosti u učionici in pomagala kod pristupa.

6. Izrada plakata

Učenici su po želji oblikovali grupe sa najviše četiri člana.

Svaka grupa je morala oblikovati jasan, originalan plakat s porukom. S njim su učenici morali poručiti ostalima, što su se naučili o sigurnosti na internetu.

Slika 11Slika 12
Slika 11, 12. Izrada plakata

Zaključak

Od predviđena dva sata namijenjena za takve sadržaje, trebala sam punih pet. Razmišljala sam da bi u buduće planirala dan aktivnosti, namijenjen korištenju računala, upoznavanju s internetom, web učionicom i sa sigurnošću na internetu.
Učenici su dobro sudjelovali, njihova povratna informacija je bila, da su im se satovi svidjeli i da su se naučili puno novih stvari. Najvažnije je da su dobili poruku da i na internetu vrijede pravila lijepog ponašanja i sigurnosti, koje treba poštovati.

Literatura

  1. https:// safe.si
  2. Učni načrt za slovenščino (2011). Ljubljana: Zavod za šolstvo.
  3. Igrajmo se in učimo: Biti na spletu (2011). Publikacija European Schoolnet

Slike: osobni arhiv Barbara Gabrijelčič

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Sigurnost na internetu i označen sa , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.