Športne interesne dejavnosti v šoli

urska_zidar

Urška Zidar, profesorica razrednega pouka

Interesne dejavnosti so pomemben del življenja vsakega šolarja. V okviru interesnih dejavnosti lahko učenci poglabljajo in nadgrajujejo svoje šolsko znanje ter spoznavajo tudi druge vsebine oziroma se učijo novih veščin, s tem pa lahko novo pridobljeno znanje uporabijo za preživljanje prostega časa ali celo kot osnovo za nadaljnjo izobraževalno pot.

Kako je potekal razvoj interesnih dejavnosti?

Lešnik (1987) navaja, da so se izrazi za interesne dejavnosti skozi čas spreminjali. V začetku petdesetih let dvajsetega stoletja so v šole začeli uvajati svobodne in prostočasne dejavnosti. V najširšem smislu je šlo za dejavnosti v prostem času kot odgovorno aktivnost v šolskem življenju s poudarkom na prostosti, samoodločanju in samouresničitvi človeka v aktivnosti, ki jo opravlja.

Z zakonom o osnovni šoli iz leta 1980 so prostovoljne dejavnosti preimenujejo v interesne dejavnosti. Vsak učenec osnovnih šol na Slovenskem naj bi se vključil vsaj v eno izmed njih. S tem so interesne dejavnosti postale dejanska sestavina vzgojno – izobraževalnega dela osnovne šole (Troha, 1992).

Krek (1995) poudarja, da je skozi omenjene razvojne stopnje opazno vse večje zanimanje za interesne dejavnosti, kar je pripeljalo do današnje podobe. Šolska zakonodaja, ki je nastala v samostojni Sloveniji po letu 1991, obravnava interesne dejavnosti kot del razširjenega programa osnovne šole, ki ga šola mora ponuditi, učenci pa se vanj vključujejo prostovoljno.

Učencem šola s pomočjo mentorjev pomaga pri izboru in oblikovanju programa interesnih dejavnosti, strokovno izvaja delo in zagotavlja učencu prijetno vzdušje. Pozitivna stran izbire interesne dejavnosti je tudi v sproščenosti učencev, saj niso obremenjeni s pridobitvijo ocen, kajti interesnih dejavnosti učitelji v šoli ne ocenjujemo.

Šole dandanes ponujajo različne oblike interesnih dejavnosti s katerimi poskušajo zadovoljiti interese učencev. V nadaljevanju bom spregovorila o športnih interesnih dejavnostih.

Kakšna je interesna dejavnost s športnega vidika na razredni stopnji?

Športno-vzgojno področje omogoča učencem skladen telesni razvoj, jih spodbuja in navaja h krepitvi zdravja, izpopolnjevanju telesnih sposobnosti ter razvija navade za športno in zdravo življenje. Učence je potrebno osveščati o pomenu športne kulture in zdravja ter navajati, da sami spreminjajo in skrbijo za svoj razvoj ter telesno pripravljenost.

Cilji športnih interesnih dejavnosti za otroke na razredni stopnji so naslednji:

  • razvoj gibalnih sposobnosti (razvoj moči, hitrosti, orientacije v omenjenem prostoru, koordinirano gibanje rok in nog),
  • učenje in znanje različnih športnih spretnosti,
  • seznanitev s športnimi rekviziti in pravili igr ter s športnimi pojmi,
  • razvoj športnega vedenja do soigralcev, nasprotnikov in sodnikov, samostojnost, sodelovanje, samozavest, vztrajnost in kulturno vzpodbujanje soigralcev na tekmah (Varnica, 2002).

V veliki meri vodijo športne interesne dejavnosti po šolah učitelji športa ali pa to prevzamejo drugi usposobljeni učitelji. Kot mentorji interesne dejavnosti je dobro, da poznamo poglavja iz metodike, pedagogike, filozofije, psihologije, športne medicine in mora še česa, če želimo delati kvalitetno in slediti razvoju v svetu. Poleg vsestranskega strokovnega znanja moramo imeti tudi moralne in psihofizične lastnosti, ki tvorijo celovito, spoštovanja vredno osebnost. Predvsem pa je pomembno, da smo pri svojem delu vztrajni, potrpežljivi, prijazni in odprti za nasvete ter morebitne spremembe ob delu.

Folklora in ples kot ena izmed ponujenih športnih dejavnosti na šoli?

clip_image002

Kot učiteljica razrednega pouka na podružnični šoli, sem učencem v zadnjih dveh letih ponudila interesno dejavnost FOLKLORA in PLES, ki se je izkazala kot zelo priljubljeno. Kot mentorica sem z letnim delovnim načrtom zastavila naslednje cilje:

  • Učenci spoznajo zvrsti plesa- ljudskih in sodobnih, vlogo plesa in pesmi v življenju naših prednikov ter sodobnosti.
  • Spoznajo stara oblačila, vokalno in instrumentalno glasbo.
  • Spoznavajo osnove metodike, plesne tehnike in scenografije.
  • Razvijajo gibanja posameznih delov telesa in celotnega telesa (nihanja, valovanja, kroženja, padanja).
  • Interpretirajo različne enostavne ritme s ploskanjem in preprostim gibanjem.
  • Pravilno izvajajo vaje dihanja in sproščanja.
  • Znajo preproste izštevanke in poznajo nekaj rajalnih iger.
  • Gibalno ustvarjajo na določeno temo.
  • Znajo zaplesati preproste ljudske in sodobne plese.
  • Znajo zaplesati preproste otroške plese.
  • Znajo zaplesati preproste družabne plese.

clip_image004Ob uvodni uri interesne dejavnosti so bili učenci seznanjeni s cilji, ki sem jih nameravala realizirat. Skupaj smo naredili načrt dela, izbrali nabor pesmi, ki bi se jih radi naučili plesati. Učence sem s plesom, petjem in igro želela približati čas njihovih dedkov in babic ter jih seznaniti s sodobnejšo obliko plesa. Interesna dejavnost je bila namenjena predvsem učencem od 2. – 5. razreda. Naše delo smo večkrat postavili pred oči javnosti.

Ko vidiš te srečne obraze in iskrice v očeh, da lahko s svojim nastopom pokažejo, kaj znajo, je bilo zame kot mentorico nekaj neprecenljivega. Takrat občutiš da delaš dobro, predvsem pa da so interesi učencev uresničeni.

Literatura

  1. Varnica, N. (2002). Športne interesne dejavnosti na razredni stopni. Diplomsko delo, Maribor: Univerza v Mariboru, Pedagoška fakulteta.
  2. Krek, J. (ur.) (1995). Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport.
  3. Lešnik, R. (1987). Prosti čas: delo, človek, družba, vzgoja. Maribor. Založba Obzorja.
  4. Troha, V. (1992). Prosi čas, otrok in vzgoja (šola?). V: Kalčina-Srhoj, L. (ur.): Zbornik Prosti čas mladih. Ljubljana: ZPMS, str. 103-112.
  5. Interesne dejavnosti za devetletno osnovno šolo. Pridobljeno, 28.6.2018

Besedilo in fotografiji: Urška Zidar

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Primjeri dobre prakse i označen sa , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.