Uvajanje elementov Montessori pedagogike v javnem vrtcu

alenka_skrubej

Alenka Škrubej

Montessori pedagogika izhaja iz Italije, njena utemeljiteljica je bila Marija Montessori (1870 – 1952) – zdravnica, učiteljica, znanstvenica. Pedagogiko montessori v Sloveniji uporabljajo zasebni zavodi, vse več pa je vzgojiteljev, ki se izobražujejo v tej smeri ter pridobljeno znanje uporabljajo pri svojem delu v javnih vrtcih. Tudi sama sem po izobraževanju na Montessori inštitutu pričela z uvajanjem montessori pedagogike pri svojem delu v javnem vrtcu. Ker je montessori material dokaj drag, sem nekaj materiala pripravila sama (naravni materiali, kartice, posode, liji, steklenice), nekaj mi ga je priskrbel vrtec, pa tudi starši, ki so spodbujali uvajanje montessori pedagogike. Presenetil me je odziv staršev, ki so omenjeno pedagogiko poznali in jo cenili. Starši so opazili napredek pri samostojnosti otroka, umirjenost in osredotočenost.

Montessori pedagogika

Učitelj, ki deluje po načelih metode montessori, otroku omogoči nemoteno rast in učenje, ne da bi se vanj vključil s svojo avtoriteto. Njegova naloga je predvsem to, da otroku pripravi okolje in dovoli, da otrok sam pride do svojih ugotovitev in rezultatov (Montessori, 2011).

Pri opazovanju otrok je M. Montessori odkrila, da imajo otroci radi delo, ni jim pomemben cilj, ampak pot, samo delo in aktivnost. Z dejanji, ki jih otroci zmorejo narediti, si gradijo samozavest. Pomembno je, da otrokom ponudimo delo, ki je primerno njihovi starosti in stopnji razvoja. Vzgojitelj v montessori vrtcu deluje po načelu M. Montessori: »Pomagaj mi, da naredim sam.«

Največjo vlogo pri učenju ima otrok sam, vzgojitelj ima vlogo pomočnika, ki pripravi primerno učno okolje in opazuje otroka pri njegovem delu. Na podlagi opazovanj vzgojitelj pripravi primerno učno okolje za naslednji dan, otrok pa je ves čas aktiven pri spontanem pridobivanju znanja skozi različne aktivnosti. Poudarek je na individualnem razvoju otroka. Okolje je vedno skrbno pripravljeno in urejeno. V igralnici je veliko raznolikih zanimivih materialov , ki so pripravljeni za delo različnih razvojnih stopenj otrok, še posebej v občutljivih obdobjih. Otroci jih lahko ogledujejo, raziskujejo in preizkušajo. Z uporabo montessori materialov razvijajo koncentracijo, koordinacijo, razumevanje, občutek za red, samostojnost in socializacijo.

Velik poudarek je namenjen tudi vljudnosti in spoštljivemu obnašanju. Vzgojitelj montessori po sobi hodi počasi in umirjeno, svoj korak prilagodi najmanjšemu otroku v skupini. Pogovor v skupini poteka tiho in umirjeno, da ne motimo drugih otrok pri njihovi aktivnosti.

imageimage
Slika 1. Niznje gumbov na vrvico           Slika 2. Opazovanje bogomolke

imageSlika 3. Vtikanje barvnih valjev

Montessori aktivnosti v skupini 1 – 3 let starih otrok

V nadaljevanju bom predstavila nekaj aktivnosti, ki jih izvajam v vrtcu.

Pretakanje vode

Potrebujemo: pladenj, dva vrča, vodo

Cilj: razvoj koordinacije, koncentracije, občutka za red, samostojnosti

Posredni namen: pretakanje tekočin

Potek dejavnosti:

  • Primemo ročaj vrča.
  • Z drugo roko objamem vrč na sprednji strani.
  • Dvignem vrč.
  • Lij nastavim nad sredino praznega vrčka.
  • Počasi nagnem vrč in pričnem s prelivanjem vode.
  • Vodo prelijem do zadnje kapljice.
  • Postavim vrč na pladenj.

Priprava soka

Potrebujemo: pomaranče, limone, vrč, kozarce, ožemalnik, desko za rezanje, nož, gobica

Cilj: razvoj koordinacije, koncentracije, občutka za red, samostojnost

Potek dejavnosti:

  • Citruse najprej umijemo v skledi z vodo in jih osušimo.
  • Na desko položimo citrus in ga prerežemo da dobimo dve polovici.
  • Z levo roko držimo za ročaj ožemalnika, z desno roko citrus nastavimo na sredino ožemalnika in začnemo ožemati. Citrus sučemo v levo in desno in hkrati potiskamo navzdol. (Ker je delo težko lahko pomaga vzgojitelj)
  • Ožeto polovico citrusa odložimo v posodo za biološke odpadke.
  • Odstranim zgornji del ožemalnika in pristavim kozarec.
  • Z obema rokama držim vrč ožemalnika in zlivam sok v kozarec.
  • Kozarec soka postrežem ali sok popijem.
  • Zgornji del ožemalnika očistim z žličko, ostanke odvržem v posodo za biološke odpadke.
  • Umazano posodo odnesem v umivalnik in pobrišem mizo.

Pomivanje posode

Potrebujemo: dva večja korita, vrč, predpasnik, prostor za zlaganje posode, detergent za pomivanje, gobico, odcejalnik, brisača

Cilji: razvijanje grobe motorike, občutka za red, samostojnosti, koncentracije

Potek dejavnosti:

  • Oblečemo predpasnik.
  • Z vrčem nalijemo vodo v obe koriti.
  • Odpremo posodico z detergentom in ga dodamo v korito z vodo.
  • Z desno roko vzamemo gobico in nežno pričnemo z umivanjem skodelice.
  • Oprano posodo odložimo v drugo korito za splakovanje.
  • Posodo splaknemo in jo odložimo na odcejevalnik.
  • Posodo zbrišemo in jo pospravimo.

Prelaganje z žlico

imagePotrebujemo: skodelico z rižem, ajdo ali drugim materialom, žlico, prazno posodico

Cilji: razvijanje koordinacije oko – roka, koncentracije, občutka za red in samostojnost

Potek dejavnosti: image

  • S tri prstnim prijemom roke primemo žlico ter z njo zajamemo semena v polni posodi.
  • Žlico počasi prenesemo nad sredino prazne posode.
  • Žlico obrnemo in stresemo vsebino v posodo.
  • Postopek ponavljamo dokler ne izpraznimo prve posode.
  • Žlico odložimo na pladenj.

Presipavanje trdnih snovi

Potrebujemo: pladenj, vrček z zrni (riž, ajda, pšenica), prazen vrček

Cilji: razvijanje koordinacije oko – roka, koncentracije, občutka za red in samostojnost

Potek dejavnosti:

  • Z desno roko primemo vrček za ročaj, z levo roko ga primemo na sprednji strani.
  • Vrček počasi prenesemo tako, da je z lijem na sredini odprtine drugega vrčka.
  • Počasi ga nagnemo in pričnemo s presipanjem.
  • Ko stresemo vsa zrna pogledamo če je vrček prazen.
  • Vrček postavimo na svoje mesto.
  • Ponovimo presipanje v drug vrček.

Priprava sadja, zelenjave za malico

imagePotrebujemo: sadje, zelenjavo, nož za maslo ali nož za krhlje, krožnik, gobico, desko za rezanje, koš za bio odpadke

Cilj: razvijanje koordinacije oko – roka, koncentracije, občutka za red in samostojnost

Potek dejavnosti:

  • V skledo na mizi nalijemo vodo iz vrča.
  • Vzamemo jabolko, ga položimo v vodo in ga umijemo z vseh strani.
  • Skledo si umaknemo na rob mize.
  • Jabolko položimo na desko za rezanje.
  • Vzamemo rezilo za jabolko, držimo ga z obema rokama za ročaja.
  • Nastavimo rezilo na sredino jabolka in močno pritisnemo navzdol.
  • Izpulimo sredino jabolka in jo odvržemo v posodo za biološke odpadke.
  • Krhlje polagamo na servirni krožnik.
  • Desko in nož odnesemo k umivalniku.
  • Pobrišemo mizo.

imageZelenjavo in sadje pred pripravo vedno operemo. Po podobnem postopku lahko pripravimo banano, hruško, korenček, bučke, kumare, paradižnik… Ko režemo zelenjavo npr. kumaro, lahko vsak košček posebej odlagamo na servirni krožnik ali pa odrežemo več koščkov in jih nato preložimo na krožnik. Če imamo na razpolago več sadja, lahko iz njega pripravimo marmelado. Sadje narežemo, mu dodamo sladkor in iz njega skuhamo marmelado v posebnem strojčku za kuhanje marmelade. Ko je marmelada kuhana, jo nadevamo v kozarčke in zapremo.

Umivanje dojenčka

Potrebujemo: kad za umivanje dojenčka, dojenček, vrč, predpasnik, tetra plenico, brisača, krpica

Cilji: razvijanje grobe motorike, občutka za red, samostojnosti, koncentracije

Potek dejavnosti:

  • V kad z vrčem nalijemo vodo.
  • Dojenčka slečemo in ga položimo v kad.
  • Z manjšo krpo pričnemo z umivanjem dojenčka.
  • Ko je dojenček umit, ga položimo na brisačo in ga zbrišemo.
  • Dojenčka zavijemo v tetra plenico.
  • Pobrišemo mizo.

Misel za konec…

Verjamem, da so Montessori vrtci posebna izkušnja za otroke, ki nudijo otrokom bolj bogat svet raziskovanja in naravnega, izkustvenega učenja. Hkrati pa so ti vrtci v Sloveniji zelo redki in imajo ogromne čakalne liste za sprejem otroka. Prav tako, pa so ti vrtci tudi občutno dražji od javnih in so zaradi tega marsikomu nedosegljivi.

Menim, da z vnašanjem elementov montessori pedagogike v javnem vrtcu, nudimo otrokom bolj raznolike izkušnje učenja in jih s tem bogatimo.

Literatura

  1. Herrmann, E. (2015). 100 dejavnosti za odkrivanje sveta po metodi Marie Montessori. Mladinska knjiga.
  2. Kordeš Demšar, M. (2007). Pedagogika montessori. Sodobna pedagogika, 58 (4).
  3. Montessori , M.(2011). Srkajoči um. Ljubljana: Uršulinski zavod za vzgojo, izobraževanje, versko dejavnost in kulturo.