U Finsku s “Korakom do škole budućnosti”

vesna_mikulic

Vesna Mikulić

Učiteljice OŠ Strahoninec Vesna Mikulić i Dijana Pasarić u sklopu projekta K1 „Korak do 1škole budućnosti“ svoje su stručno usavršavanje imale priliku provesti u Finskoj.
Osnovni ciljevi samog projekta jesu unaprjeđenje ključnih kompetencija i vještina nastavnika i učenika kroz cjeloživotno učenje, modernizacija i internacionalizacija škole kroz interkulturalizam, poboljšanje kvalitete škole, nastave, metoda rada te zdrav život djelatnika i učenika.
Tečaj na kojemu su učiteljice sudjelovale odvijao se u finskom gradu Joensuu, a tema je bila „Nova okruženja učenja“ („New Learning Environments“). Bio je koncipiran u nekoliko tematskih područja – finski obrazovni sustav, ICT – utjecaji i mogućnosti ICT-a u obrazovanju, posjet osnovnim i srednjim školama, znanstveni festival „SciFest“ te izlet u nacionalni park Koli.
Finski obrazovni sustav jedan je od najboljih u svijetu, o čemu govore i brojni pokazatelji. 2Poanta uspjeha sažima se u rečenici: svatko ima pravo na obrazovanje. Sve su finske škole javne, te se smatra da su jednako dobre. Osnovno školovanje je obavezno i besplatno za sve učenike, besplatni su i udžbenici, pribor, hrana, prijevoz, školarine. Profesori i učitelji vrlo su cijenjena zanimanja, s plaćom 3000 – 4000 eura mjesečno. Školska godina broji 190 radnih dana. Osnovna škola traje 9 godina, a tjedno učenici imaju od 19 do maksimalno 30 sati.

Jedan cijeli dan bio je u znaku ICT-a te odličnih predavanja Mrs Mari Petrelius, 3pedagogical ICT coordinator, o utjecaju i mogućnostima ICT-a u obrazovanju. Koordinatorica je stavila naglasak na kompetencije učenika u poznavanju ICT-a te našu mogućnost da to iskoristimo. Motivirala nas je da njihova znanja koristimo u edukaciji kako bismo učenike pripremili za njihovu budućnost jer „tehnologija je tehnologija samo za one koji ju ne koriste, za ostale je normalno okruženje“. Upoznali smo i aktivno primjenjivali neke već poznate i neke nove alate kojima možemo unaprijediti našu edukaciju, kao što su Kahoot, Padlet, Todaysmeet, Answergarden, Bitly…

Namještaj je u potpunosti fleksibilan i prilagođen potrebama predmeta. Zanimljiv nam je i podatak da se u odabiru stolica odluka ipak prepustila učenicima.

„Povjerenje je temelj svega.“ Rečenica je to koju smo čule u mnogim školama koj4e smo posjetile. Posjetile smo novoizgrađenu osnovnu školu Karhunmäki primary school. Pri samom ulasku ostale smo fascinirane. Teško je riječima prepričati što sve nova škola u Finskoj ima i kako to izgleda. Naše se oduševljenje ne temelji samo na novome dizajniranom namještanju, kao ni na prepunim kabinetima opreme. Ono što nas je posebno oduševilo jest funkcionalnost te škole. O načinima na koje je dizajnirana te kako je gradnja škole usklađena s njihovim novim kurikulumom pričao nam je ravnatelj škole Timo Nykänen. Sav je namještaj u školi mobilan, fotelje, stolice, klupe, sve je na kotačima kako bi u kratkom roku učenici i učitelji 5mogli mijenjati prostor u kojemu rade. Čak su i zidovi između učionica drveni i mobilni da bi se učionice mogle spojiti u veliki prostor u kojemu učenici iz različitih razreda mogu korelirati. Škola nema hodnike, prostor koji bismo mogli nazvati hodnicima ispunjen je manjim stolovima i foteljama koje također mogu služiti kao prostor za učenje.

6Iako smo svi ostale bez riječi kada smo pogledale učionicu prepunu instrumenata, najzanimljiviji nam je ipak bio podatak da u njoj nema klupa jer učenici na satu glazbe ne čitaju i ne pišu, već pjevaju, sviraju i plešu. Oprema za tehničku kulturu izgleda kao da ste ušli u trgovinu s alatima.

Iako imaju najbolju školu u Finskoj, učenici osnovne škole provode gotovo trećinu svojeg 7boravka u školi vani na zraku, čija je temperatura trenutno oko nule. Nakon svakih 45 minuta rada svi izlaze van na odmor od 15 minuta i tako tijekom cijelog dana. Odmor za ručak traje 45 minuta. Druga škola koju smo posjetile jest srednja škola Lyseo secondary school at Koskikatu u samom centr8u grada. Građena je prije deset godina za učenike srednje škole, u samoj školi postoji više prostorija za odmor jer starije generacije učenika ne izlaze iz nje. U školama učenici s posebnim potrebama rade u manjim skupinama i nisu integrirani u razrede.

9Svi predavači koji su nam govorili o školstvu u Finskoj naglašavaju da je za odlično obrazovanje i dobar odgoj potrebno povjerenje. Između učenika, učitelja i roditelja, te ističu da to nije samo mrtvo slovo na papiru, oni to u svojim školama uistinu žive. Potvrda o uistinu pravom povjerenju u poučavanju jest i podatak da u Finskoj ne postoji inspekcija.

1011

Detalji se nalaze u blogu projekta K1 naše Škole.

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u eTwinning i označen sa , , , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.