Izazovi školskih praznika (1. dio)

karolina_dvojkovic

Karolina Dvojković

Mnoge su prednosti i nedostaci provođenja školskih praznika u različitim sredinama, od užarenog asfalta gradskih ulica i uzavrelih betonskih stanova do mirnih, usamljenih, skoro pustih malih mjesta. Najčešće pitanje koje muči gotovo svakog roditelja je kako kvalitetno, a istodobno i korisno organizirati barem dio slobodnog vremena tijekom školskih praznika? Danas kao majka i nastavnica dobro razumijem riječi svoje majke koja je uvijek govorila da djeca tijekom praznika ne smiju do kraja ostati „besposlena“ misleći pritom da i tijekom praznika treba postojati neka rutina i uhodani ritam. U vremenima kada još nisam bila majkom takvim majčinim riječima nisam pridavala previše pozornosti, štoviše smatrala sam to nekom vrstom blagog ugnjetavanja. Međutim, sagledavajući situaciju iz današnje perspektive majke dvoje djece u potpunosti razumijem što je moja majka pritom mislila. U današnje suvremeno doba u kojem primat imaju „ekrani“ odnosno moderna tehnologija, roditeljima nije nimalo lako racionalno prosuditi koji bi to oblik korisne rutine, a možda i u obliku edukativne zabave mogli ponuditi svojem djetetu.

Najčešća su instant rješenja odlasci kod djedova i baka, na bazen, jezero, rijeku ili more (ako ste u kategoriji sretnijih ili živite u blizini istih). Bez obzira na mnoštvo različitih sadržaja koji se nude tijekom školskih praznika ipak u određenom vremenskom procijepu nastane praznina koju je potrebno popuniti. Možda bi bilo prikladno razmisliti o nekoj običnoj igri za koju nije potrebna neka skupa oprema, najnovija računala, društvene mreže, tableti i slično, a u kojoj mogu sudjelovati baš svi bez obzira na dob i fizičke predispozicije. Ono o čemu govorim je već duži niz godina izbor za školske praznike moje djece, to je igra koja je više od igre, a nije loto. Igra koja je više od igre je šah. I ako mislite da je to zastario image
vid obiteljske „zabave“, u krivu ste. Potaknuti mišlju što kvalitetnijeg vida edukativne zabave tijekom školskih praznika, a koji isključuje TV, i ostale „ekrane“ (iako ne nužno), otkrijte šah. Za igranje šaha potrebni su samo šahovska ploča (8×8, 64 polja), figure, poznavanje osnovnih pravila kretanja i odnosa pojedinih figura i dobra volja, sve ostalo se odvija spontano. Ono što je najvažnije kod igranja šaha je istaknut i dokazan edukativni utjecaj na razvoj spoznajnih odnosno kognitivnih sposobnosti, osobito kod djece. Na području psihologije su provedena mnogobrojna relevantna istraživanja koja su za cilj imala upravo ispitati utjecaj šaha na kognitivne sposobnosti, najčešće kod mladih. Istraživanja dokazano upućuju da je šah vrlo moćan i efikasan alat za poboljšanje niza vještina i kompetencija koje su važne ne samo u obrazovanju, nego i što je još važnije, u svakodnevnom životu. Najvažnije komponente šaha su razvijanje kritičkog mišljenja i kreativnosti te važnost donošenja odluka i posljedica koje proizlaze iz donesene odluke. Igrajući šah igrač se neprestano suočava s novim problemskim situacijama za koje mora iznaći najbolje rješenje.

Šah je mentalni trening u kojem morate biti u mogućnosti ubrzati misaoni proces, sagledati različite varijacije, odabrati najbolju opciju te se nositi s posljedicama odluke bile one dobre ili loše po vas. U igri šaha odmah znate na čemu ste, ili ste nagrađeni ili kažnjeni. Pored navedenih dobrobiti još je mnoštvo drugih poput poboljšanja koncentracije i kreativnosti, analitičkog pristupa problemu, unapređenja vještine čitanja i razumijevanja. Ako sve to sagledamo sa stajališta da su gore navedene dobrobiti dokazano uočene i kod djece s posebnim potrebama i kod prosječne djece i kod talentirane kao i nadarene djece onda je uistinu šah učinkovita i univerzalna igra.

imageAko do sada niste razmišljali o šahu sada je pravo vrijeme da se odlučite za ovu s razlogom nazvanu kraljevsku igru te da konačno barem jednom pobijedite svoje protivnike!

Iscrpnije o istraživanjima provedenim na temu utjecaja šaha na kognitivne sposobnosti djece i mladih te o predmetnim kurikulima u kojima je integriran šah pročitajte više u drugome dijelu ovoga članka koji će biti objavljen u sljedećem broju.

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Primjeri dobre prakse i označen sa , , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.