Erasmus+ iskustvo: OŠ Tina Ujevića na job-shadowingu

u Rumunjskoj

marijana_mikulandra

Marijana Mikulandra

Školske godine 2014/15. u prvi razred naše Osnovne škole Tina Ujevića u Šibeniku upisan je jedan divni dječak, po svemu nalik svojim kolegama, znatiželjan i zaigran, ali s jednom specifičnom poteškoćom, s kojom se moje kolegice i kolege nisu imali prilike baviti u svom dosadašnjem radu. Naime, naš prvaš (sada već drugaš) je slijep.

Obzirom da smo daleko od Zagreba, gdje bi nam nadohvat ruke stalno bili stručnjaci iz centra Vinko Bek (trenutno svaki drugi tjedan na dva dana dolazi tiflopedagog), a osjećajući silnu profesionalnu, ali i ljudsku odgovornost za uspjeh učenika koje nam je povjereno, odlučili smo sami preuzeti odgovornost za našu edukaciju.

Prilika nam se otvorila u programu Erasmus+, Ključna aktivnost 1 (Mobilnost u svrhu učenja za pojedince). U sklopu KA1 nudi se nekoliko tipova usavršavanja; strukturirani tečajevi, job shadowing i job practice. Obzirom da nismo pronašli odgovarajući tečaj koji bi se ciljano bavio radom sa slijepima, mi smo se odlučili na opciju job shadowinga tj. neformalnog usavršavanja promatranjem rada u ustanovi koja ima iskustvo i tradiciju školovanja slijepih i slabovidnih. Školu domaćina tj. partnera smo pronašli na platformi eTwinning. Moldova Special High School u Rumunjskoj (grad Tirgu Frumos) nam je velikodušno izišla ususret i pristala biti domaćin troje naših djelatnika na 2 tjedna. Moldova Special High School ima 60-godišnju tradiciju osnovnog i srednjoškolskog obrazovanja slijepe i slabovidne djece, a organizirana je kao internat tj. djeca tamo žive i školuju se.

Tijekom našeg boravka tamo imali smo priliku vidjeti kako izgleda životni prostor i učionice adaptirane za rad sa slijepima, metodologiju rada u svim glavnim nastavnim predmetima, tehnička i informatička pomagala koja koriste u radu, razne radionice radne terapije (origami, quilling, pletenje konopom), specijalizirane laboratorije za učenje životnih vještina (Gastro Lab, Hygiene Lab), specijalizirane učionice za razvoj multisenzornih vještina (Multisensorial Room). Sudjelovali smo u proslavi Dana škole kojoj su nazočili izaslanici lokalne vlasti, dobrotvori škole te regionalni obrazovni iclip_image002nspektori (tom prilikom smo održali prezentaciju o našem obrazovnom sustavu i našem gradu). Naravno, bilo je vremena i za edukativne izlete povijesnim (Neamt fortress), arheološkim lokalitetima (Cucuteni nalazište) te kulturnim znamenitostima. Dnevnik našeg boravka možete pročitati na eTwinning stranici našeg projekta.
Na proslavi Dana škole

Po povratku smo krenuli s aktivnostima osmišljenima za ostvarivanje ciljeva projekta: edukacija djelatnika i učenika za rad i interakciju sa slijepima, bolju integraciju slijepog učenika u školski i društveni život, poboljšanje uvjeta rada sa slijepima te daljnja internacionalizacija škole.

Formirali smo tim čiji je cilj osmišljavati prijedloge školskih aktivnosti i akcija usmjerenih ka poboljšanju uvjeta rada sa slijepim učenikom. Tako smo pokrenuli aktivnost izrade taktilnih pomagala za sve glavne nastavne predmete: taktilne slikovnice, taktilni kalendar, taktilne kartice za učenje stranih riječi i nepravilnih glagola, modele stanica, virusa, molekula, geometrijskih likova i tijela, modela kontinenata, karte naše županije, pjesničke slike, lente vremena ….. Na ovaj način uključili smo sve nastavnike u proces pripreme za podučavanje slijepog učenika kada krene u 5. razred. clip_image008Aktivnosti izrade taktilnih pomagala nastaviti ćemo i svake slijedeće školske godine kako bi povećali bazu pomagala. Album izrađenih pomagala možete vidjeti na mrežnoj stranici naše škole.

Radionica: Strategije rada sa slijepima

Kreirali smo 8 nastavnih jedinica (za svaki razred po jednu) međupredmetnog kurikuluma Građanski odgoj i obrazovanje s ciljem edukacije učenika o razumijevanju osoba s oštećenjima vida, a slobodne su za pregled i preuzimanje. Na istoj stranici se nalazi i prezentacija za jednu posebnu radionicu s učenicima: Osnove čitanja, pisanja i kretanja za slijepe. Osmišljavali smo i adaptirali društvene igre koje mogu koristiti slijepi i slabovidni te su ih učenici igrali s našim drugašićem.

S našim rumunjskim partnerima i kolegama smo osmislili projekt njihovog posjeta našoj školi (također job shadowing), koji su oni ove godine prijavili svojoj Nacionalnoj Agenciji za mobilnost te se nadamo da ćemo se slijedeće godine opet družiti, ovaj put u Šibeniku.

Naravno, otvoreni smo za sva pitanja i suradnje sa školama i udrugama koje rade sa slijepima te ćemo rado podijeliti svoja iskustva s kolegama koje imaju slične potrebe. Kontaktirajte našu školu !

clip_image004clip_image006
Gradonačelnik Tirgu Frumosa                   Multisenzorna soba

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Uncategorized. Bookmarkirajte stalnu vezu.