„Reci ne, e-nasilju!“

sandra_dasencic

Sandra Dasenčić Eterović

Učenici OŠ Supetar ove su godine sudjelovali u raznim radionicama, te tako dali svoj doprinos, za bolji Internet sutra! Dan sigurnijeg interneta, već tradicionalna tema u našoj školi, educira generacije učenika kako učiniti Internet boljim mjestom za sve.

Danas djeca provode previše vremena na internetu, pa je puno veća mogućnost da budu izložena elektronskom nasilju, cyberbullying-u. Zbog činjenice da žrtva cyberbullying-a proživljava puno teže emocije u odnosu na tradicionalno zlostavljanje, u predavanjima je posebna pažnja posvećena prepoznavanju i razumijevanju rizičnih ponašanja na internetu, te kako se nositi u tim situacijama.

U pripremi radionica i predavanja korišten je „Priručnik za voditelje programa prevencije nasilja preko interneta“, Centra za nestalu i zlostavljanu djecu i Filozofskog fakulteta u Osijeku.

S učenicima predmetne nastave provedena je prva radionica „Prednosti i rizici ponašanja na Internetu“, Prijatelji i neprijatelji u džepu. Cilj radionice je osvijestiti kod učenika, prednosti i rizike korištenja interneta te pozitivne i potencijalne negativne posljedice vlastitog ponašanja na internetu.

Nakon uvodne aktivnosti, doznajemo da jako puno učenika koristi društvene mreže, a veliki broj njih ima Facebook profil na svojem mobitelu.

U središnjem dijelu sata pročitane su Priče vaših vršnjaka; Ponovni „susret“ s rodbinom iz Australije i Prihvaćanje i traženje prijateljstva s nepoznatim osobama. Nakon čitanja priča, učenici su odgovarali na pitanja gdje su naveli pozitivne strane i prednosti korištenja Facebook-a. Također su ih potakle na razmišljanje o negativnim stranama korištenja interneta, kao i o mogućim posljedicama tih situacija. Učenici su iznijeli vlastita iskustva koja su doživjeli na internetu, te smo razgovarali što bi napravili kad bi doživjeli neki oblik nasilja na internetu. Tada bi se povjerili nekome, blokirali poruke i sačuvali ih kao dokaz. Kao u stvarnom, i u virtualnom svijetu smo odgovorni za svoje postupke i jednako je bitan osobni sustav moralnih vrijednosti.

Provedena je kratka radionica u kojoj su učenici provjerili svoje znanje o tehničkim aspektima zaštite sigurnosti na društvenim mrežama, gdje je korišten priručnik o Facebook-u Centra za sigurniji Internet. U razgovoru s učenicima istaknuto je da objavom osobnih informacija dovodimo sebe u situaciju da ih zlonamjerne osobe mogu zlouporabiti na razne načine, a to su:

  • uzrokovanje štete ugledu osobe
  • zastrašivanje (tzv. cyber-bullying)
  • ucjenjivanje
  • prepoznavanje pomoću lica (iz fotografija) radi nanošenja fizičke boli
  • krađa potpomognuta informacijama prikupljenih s mreže
  • krađa identiteta
  • lažno predstavljanje
  • uhođenje (uključujući industrijsku špijunažu)

U završnoj aktivnosti sata, razgovarali smo o tome koliko dobro razmislimo prije nego li nešto objavimo, vodimo li računa o tome koje stranice podržavamo i dijelimo tuđe objave. Prisjetili smo se digitalnog otiska, o kojem ovisi digitalni ugled svakog korisnika. Jednom objavljeni podaci teško se mogu obrisati.

Radovi učenika

Učenici 8. razreda izradili su u programu Microsoft Office Publisher, strip o sigurnijem internetu.

clip_image002
Slika 1. Strip

Savjete o sigurnom internetu i što učiniti u slučaju e-nasilja, pokazali su učenici 8. razreda u edukativnim brošurama koje su podijeljene svim učenicima.

clip_image004clip_image006
Slika 2. Edukativni letak „Sigurno surfaj-stop nasilju i govoru mržnje na internetu“

Izradili su i prezentaciju „Kako ja koristim Internet na siguran način?“, kojom su educirali mlađe učenike.

clip_image010clip_image012Uređen je i školski pano s edukativnim porukama o sigurnijem internetu.

Učenici 7.razreda izradili su i razredni plakat.

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Sigurnost na internetu i označen sa , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.