Što možemo naučiti iz engleskog iskustva u reformi

informatičkog kurikuluma

lidija_kralj

Lidija Kralj

skup1Stotinjak sudionika, govornika, učitelja i novinara okupilo se 3. ožujka na konferenciji CodeAcross & OpenDataDay Zagreb 2016 kako bi čuli novosti o Cjelovitoj kurikularnoj reformi te razvoju programa otvorenih podataka. O kurikulumu Informatike govorili su Mia Biberović, Vedrana Miholić, Bela Ikotić, Eben Groenewald i Lidija Kralj.
Konferencija je održana u Algebri uz podršku Britanskog veleposlanstva, a više informacija o konferenciji dostupno je na ovim stranicama.

Eben1Pozvani govornik na konferenciji bio je Eben Groenewald, UK lead for Coding Education Policy (voditelj obrazovne politike za informatiku u britanskom ministarstvu obrazovanja). Iskoristili smo tu priliku za razgovor s gospodinom Groenewaldom o njihovim iskustvima u reformiranju informatičkog kurikuluma.

Kakav je položaj Informatike u britanskim školama te koliko je star vaš kuirkulum za Informatiku?

Tijekom 2011. i 2012. primijećeni su problemi sa kurikulumom IKT te se Eben2on njima pisalo u nekoliko nacionalnih izvješća: Next Gen report, Ofsted report i ICT and Royal Society Report. U njima je istaknuto da poučavanje IKT pokazuje slabosti u  poučavanju ključnih tema kao što je programiranje te da računalna znanost treba biti osnovna i rigorozna akademska disciplina u nacionalnom kurikulumu.

Zbog toga je 2011. pokrenut pregled nacionalnog kurikuluma, objavljen je stručni  te u lipnju 2012. predložen nacionalni kurikulum Informatike (Računalstva) za osnovnu školu. Vlada je odlučila u potpunosti prekinuti poučavanje IKT programa te pozvala stručnjake i učitelje na izradu novog plan i program za Informatiku.

Novi k1urikulum za srednju školu objavljen je u veljači 2013. zajedno s nacrtom programa za sve predmete u nacionalnom, kurikulumu. Završna verzija programa objavljena je u rujnu 2013. za sve nastavne predmete i sve cikluse, osim Engleskog jezika, Matematike i Prirodoslovlja za 4. ciklus. U rujnu 2014. škole su počele poučavati po novom nacionalnom kurikulumu (uključivši i novi kurikulum Informatike).

Novi kurikulum Informatike razvijen je u suradnji s British Computer Society (BCS), Royal Academy of Engineering, stručnjacima iz industrije, udruga, visokog obrazovanja i škola. Informatika je obavezan predmet u nacionalnom kurikulumu u sva četiri ciklusa (zajedno s predmetima: Engleski jezik, Matematika, Prirodoslovlje i Tjelesna i zdravstvena kultura). Napomena: Više o ciklusima u britanskom sustavu obrazovanja i njihovim kurikulumima.

Koja su glavna područja u tom kurikulumu?

Kurikulum Informatike sastoji se od sljedećih područja:

  • Računalna znanost (Computer Science) – znanstvena i inženjerska disciplina koja uključuje algoritme, strukture podataka i programiranje
  • Digitalna pismenost (Digital literacy) – opća sposobnost vješte, učinkovite i sigurne uporabe računala
  • Informacijska tehnologija (Information Technology) – primjen2e digitalnih tehnologija kako bi se zadovoljile različite potrebe korisnika

U osnovnoj školi (starost 5 – 11 godina) učenici uče: što su algoritmi, kako osmisliti i napisati programe kako bi ostvarili određene ciljeve, uporaba slijeda naredbi, odluka i ponavljanja, kako primijeniti logičko zaključivanje pri otkrivanju i ispravljanju pogrešaka.

U srednjoj školi (starost 12 – 16 godina) učenici uče: uporabu najmanje dva programska jezika kako bi riješili različite računalne probleme, osmisliti, uporabiti te vrednovati računalne apstrakcije problema iz stvarnog života i fizikalnih sustava, kako se naredbe pohranjuju i izvršavaju u računalnom sustavu. Pogledajte i cijeli kurikulum Informatike.

Kako ste organizirali učinkovito uvođenje novog kurikuluma?

Ministarstvo obrazovanja (Department for Education) je potrošilo više od  £4.5 milijuna tijekom protekle tri godine kako bi podržalo uvođenje novog informatičkog kurikuluma. To obuhvaća:

  • £3 milijuna za uspostavljanje Mreže učiteljske izvrsnosti u informatici (Network of Teaching Excellence in Computer Science), izgradnju nacionalne mreže 300 ‘Master učitelja’ i 10 regionalnih, sveučilišnih centara koji školama pružaju mogućnosti usavršavanja učitelja;
  • £1milijun za Computing at School (CAS) kako bi osposobili učitelje osnovnih škola kojima nedostaje znanje iz područja računalstva potrebno za poučavanje novog kurikulum. Oni su napravili online sadržaje (Barefoot Computing) koji pomažu osnovnoškolskim učiteljima u podizanju razina njihovih kompetencija za poučavanje Informatike
  • £500,000 za financiranje projekata koji omogućavaju inovativne pristupe i promiču izvrsnost u poučavanju informatike te privlače dodatna ulaganja i uključivanje poslovnog sektora. Uspješni projekti financirani su sa £15 000 -150 000, a uključuju BCS s Microsoftovom podrškom te Code Club kojeg podržava Google.

3.png

 

Tko je pomogao školama i povećao kompetencije učitelja? Što je Mreža izvrsnosti?

 Computing at School i Network of Excellence (CAS) je zajednica škola i stručnjaka koja je usmjerena prema školskom kurikulumu te pruža podršku učiteljima u realizaciji kurikuluma u učenju i poučavanju kroz lokalne zajednice prakse. CAS ima više od 14 000 članova, od kojih je 75 % učitelja, ali također uključuje i IT profesionalce iz globalnih kompanija i vodećih sveučilišta. CAS primarno radi sa školama i učiteljima, rjeđe direktno s učenicima.

Od uspostavljanja Mreže izvrsnosti (Network of Excellence) u jesen 2012. održano je više od 56 000 stručnih usavršavanja koja su organizirali CAS Master učitelji, CAS sveučilišni partneri, CAS središta i CAS konferencije. Kontinuirani profesionalni razvoj omogućen je kroz formalne treninge, mentoriranje, treniranje, kolegijalno praćenje nastave te kolegijalno partnerstvo u razvoju obrazovnih sadržaja i postupaka procjenjivanja.

Model Mreže izvrsnosti je usmjeren prema pružanju podrške učiteljima na lokalnoj razini kroz Computing at School susrete, radionice u regionalnim sveučilišnim centrima te 1 na 1 podršku od strane Master učitelja. Ključni cilj je da trening i podrška budu jednostavno dostupni učiteljima.

CAS-ov model  uključuje besplatne aktivnosti i sadržaje od strane učitelja i IT profesionalaca te lokalne edukacije koje organiziraju pojedinci ili škole uz male troškove i zaradu. Uloga središnje financirane organizacije nije u direktnom pružanju edukacije nego kroz pružanje podrške i opreme volonterima koji provode edukaciju.

Barefoot Computing program

U prosincu 2013 je Ministarstvo obrazovanja dalo dodatnih £1 milijuna  Computing At School (CAS) za Barefoot Computing program (bosonogo računalstvo). CAS je pripremio sadržaje koji pomažu osnovnoškolskim učiteljima, s malim ili nepostojećim iskustvom u poučavanju informatike, u realizaciji novog kurikuluma. Kao dopuna tim sadržajima organizirane su radionice u školama uz podršku regionalnih partnera (sveučilišta, kompanije kao BT i GE, organizacije kao Code Club). Na tim radionicama učiteljima je pokazano kako se mogu koristiti online sadržajima te kako će organizirati grupe podrške za poučavanje informatike.

4

 

Poboljšanje vođeno od strane škola

Vlada vjeruje da su škole najbolja mjesta za odlučivanje o profesionalnom razvoju učitelja jer su u najboljem položaju da procijene svoje potrebe te osiguraju da učitelji imaju primjerene vještine i predmetno znanje kako bi uspješno poučavali po novom kurikulumu te zadovoljili potrebe svojih učenika.

5

Pročitali ste skraćenu verziju novog, hrvatskog kurikuluma Informatike. Kako vam se čini?

Čak i u skraćenoj verziji jasno je vidljiva ozbiljnost Lidijapristupa u tom kurikulumu i mogućnosti koje on nudi  mladim ljudima kako bi stekli vještine i znanja koja su im potrebna za uspješno natjecanje na tržištu rada. Želim vam uspješnu primjenu novog kurikuluma.

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Konferencije i označen sa , , , , , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.