Obilježavanje Dana sigurnijeg interneta u OŠ Goričan

gabrijelaM_alanB

Gabrijela Maltar i Alan Belak

Iako se na sigurnijem internetu na satovima informatike radi tijekom cijele školske godine (posebno u veljači), a pogotovo kad nas životna događanja, odnosno iskustva, navedu na to, ove smo godine odlučili po prvi put na ovakav, sveobuhvatniji, način obilježiti Dan sigurnijeg interneta u našoj školi. Ovo se obilježavanje obično odvija drugi dan drugog tjedna u veljači svake godine, ali mi smo ga morali, radi više drugih aktivnosti unutar škole, malčice odgoditi za prošli petak. To nije posebno poremetilo dinamiku događanja, dapače, učenici su cijeli mjesec preko raznih sredstava javnog informiranja bili obavještavani i, na neki način, pripremani za ovu temu. Zanimljivo je bilo kako su učenici, što se više bližio zacrtani datum, sve više i sve nestrpljivije ispitivali o tome.

imagePrvi dogovor oko ovog obilježavanja, na razini cijelog kolektiva, bio je još u kolovozu prošle godine. To je važno zbog toga što je obuhvat pripremnih radnji bio prilično širok. Voditelj ovog poduhvata i osoba koja je obavila veliku većinu poslova bio je učitelj informatike, Alan Belak. U početnoj i završnoj fazi cijelog procesa važnu pomoć pružila je naša pedag. Gabrijela Maltar. Prvo se pristupilo online anketi kojom se htjelo staviti u središte zbivanja, prvenstveno, naše učenike, te doznati koliko su često, na kojim sadržajima na internetu i znaju li za razne opasnosti koje na njih pri tom vrebaju. Trebalo je prvo napisati pitanja, čiji je broj s vremenom polako rastao a, osim toga, na početku smo ih često preoblikovali kako bi se dobila što potpunija slika istraživane materije i kako bi se obuhvatilo što više mogućih učeničkih odgovora. Nakon toga je trebalo kreirati online anketu i dati je na ispunjavanje svim učenicima od 4. do 8. r. Odgovaranje na pitanja iz ankete se odvijalo u učionici informatike, razred po razred. Cijeli je proces trajao mjesecima. Slijedila je izrada tri prigodne prezentacije tj. radionice u kojima smo pomoću grafički prikazanih odgovora na pitanja iz ankete, učenicima objasnili koji su odgovori bili krivi, koji su bili pravi, zašto je to tako, te što bi se u svakodnevnom životu trebalo poduzeti kako bi se ispravile eventualne greške. Paralelno s tim je učitelj informatike, izrađivao svoju prezentaciju te, zajedno sa još jednom učenicom i učenikom, koordinirao izradu još dvije prezentacije. Da mu ne bi bilo dosadnoJ, u HTML5 modulu alata GameMaker: Studio Pro izrađivao je i prigodnu HTML5 igricu koju ćete, vjerujem, moći odigrati preko dolje priložene poveznice. Iako je, od početka planiranja do samog događanja, za realizaciju ostavljeno, praktično, pola godine, radilo se intenzivno sve do uoči samog dana obilježavanja.

Obilježavanje Dana sigurnijeg interneta je održano na način da se u međusmjeni, posebnom imageorganizacijom nastave za taj dan, stvorio prostor od 2 sunčana sata. Trebalo nam je petnaestak minuta za pripremne radnje, te isto toliko za završne radnje, dok je 1,5 sat ostao za samo događanje. Događanju je prisustvovalo više od 130 učenica i učenika naše škole od 4. do 8. r., te dio učiteljica, uglavnom iz predmetne nastave koje su održavale red i mir. Uvodno je, kroz prezentaciju učitelja informatike, učenicima objašnjeno zbog čega imagese obilježava Dan sigurnijeg interneta, a kroz grafički prikazana pitanja i odgovore iz online ankete dane su im smjernice o dobrom i lošem ponašanju dok smo na internetu (na Facebooku, na igricama i sl.), te kako se zaštititi od neželjenih posljedica. Sličan pristup upotrebom grafičkog prikaza pitanja i odgovora iz ankete, nakon kojih su slijedili komentari o dobrim i lošim odgovorima kao i ukazivanje na dobre prakse, odvijao se i u učeničkim prezentacijama. Učenik 7. r. Boris Vražić se u svojoj prezentaciji usredotočio imagena opći dio sigurnosti na internetu, a prvenstveno na zaštitu od virusa, spywarea, na vatrozid, osvježavanje operativnog sustava (Windowsa i dr.) itd. Na kraju prezentacije je učenicima pokazano kako aktivirati vatrozid, kako podesiti osvježavanje antivirusnog programa i sl. Zapaženu, ujedno i završnu, prezentaciju imala je, također iz 7. r., učenica Doris Malović, koja se usredotočila na društvene mreže, tj. prvenstveno, naravno, na Facebook i na poteškoće koje se ovdje mogu pojaviti te kako ih riješiti. Pri kraju njenog izlaganja je bila mini radionica blokiranimageja neželjenih „prijatelja“ tj. komentara. Nakon sve tri prezentacije slijedila je rasprava i iznošenje osobnih iskustava. Dan ranije, radi isprobavanja rada školske bežične mreže na svojim uređajima i samo tijekom samog obilježavanja, te pod odmorima, učenici su smjeli koristiti svoje smartfone i tablete. Kulminacija je bila igranje HTML5 igrice, igrive na smartfonima, tabletima i računalima, napravljene posebno za tu priliku. Svaki je razred dao svog kandidata koji je trebao, prolazeći dvije razine igrice, osvojiti što više bodova odgovaranjem na točna pitanja u što kraćem vremenu. Navijanje je bilo zdušno i gromoglasno. Ni klubovi koji igraju napetije međunarodne dvoranske utakmice ne bi ga se postidjeli Smiješak Na kraju su trojici najuspješnijih igrača podijeljena priznanja. Svaki je učenik (uključujući i učenike od 1. do 3. r. ranije na nastavi) i učitelj dobio letak, na kojem su, tekstom i slikama, bile navedene najvažnije informacije vezane na sigurnost na internetu. S obzirom da kasnije nismo, ni po školi a ni oko nje, naišli na odbačene letke imamo razloga vjerovati da je dobar dio njih dospio u domove učenika što i je bio cilj, jer roditelji imaju značajnu ulogu u internetskoj sigurnosti djece.

image

Ukoliko učenici usvoje samo dio onoga što im je tijekom obilježavanja Dana sigurnijeg interneta izloženo, pa makar to bila samo dva-tri savjeta, može se smatrati da je uloženo trud i vrijeme imalo smisla.

Poveznica na edu igricu.

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Sigurnost na internetu i označen sa , , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.