Aktivnosti za sve učenike o sigurnosti na internetu

natasa_bek

Nataša Bek

I ove godine se naša škola, OŠ Nikole Andrića u Vukovaru, drugi utorak u mjesecu veljači, pridružila inicijativi pokrenutoj u okviru Programa za sigurniji Internet Europske komisije sigurnost1u okviru kojeg se organizira Dan Sigurnijeg Interneta kojemu je cilj promicanje sigurnije i odgovornije upotrebe online tehnologije i mobilnih uređaja, posebice među djecom i mladima.

Već krajem siječnja počele su aktivnosti s ciljem sigurnijeg interneta za naše učenike, a ove godine bazirali smo se na održavanju radionica u svakom razrednom odjelu, na satu razrednika i izbornoj nastavi informatike. Za provedbu radionica koristili smo sadržaje projekta Pet za net za primjereno, odgovorno i sigurno korištenje interneta i mobilnih tehnologija, a voditeljica radionica je bila učiteljica informatike i tehničke kulture Nataša Bek.

Osim toga, u organizaciji Policijske uprave Vukovarsko-srijemske županije i Grada Vukovara te partnera, a u suradnji s Policijskom upravom Osječko-baranjske županije kao i Ravnateljstvom policije Ministarstva unutarnjih poslova, u našoj školi održano je predavanje o prevenciji vršnjačkoga nasilja putem modernih tehnologija pod nazivom “Spriječimo Cyberbullying”. 

Predasigurnost5vanje je bilo namijenjeno učenicima 7. i 8. razreda. Učenici su upoznati s najčešćim oblicima elektroničkog nasilja te su raspravljali o različitim oblicima zlostavljanja i uznemiravanja putem društvenih mreža, najviše na Facebooku. Također su upoznati s opasnostima i rizicima dijeljenja osobnih informacija i fotografija putem interneta. Učenicima su pojašnjeni pojmovi i karakteristike žrtve i zlostavljača te su navedeni mnogobrojni primjeri situacija iz kojih su učenici jasno mogli izvesti zaključke o posljedicama e-zlostavljanja.

Nakon održanog predavanja, učenicima su podijeljene brošure Centra za sigurniji internet u kojima mogu pronaći više informacija, a poslije toga su u Hrvatskom domu Vukovar pogledali predstavu “Tko ti je kriv?” autora Ivana Kristijana Majića.

Predstava je zamišljena tako da učenici šalju poruke svojim vršnjacima. Važno je istaknuti da je u predstavi korišten jezik djece koja se obraćaju svojim vršnjacima upozoravajući ih sigurnost3na posljedice zlostavljanja i sramoćenja putem društvenih mreža. Sandra Veber iz Ravnateljstva policije upozorila je na posljedice takvoga nasilja: „Mnoga djeca doživljavaju psihičko zlostavljanje od vršnjaka putem društvenih mreža. Mnoga djeca takvom nasilju pristupaju kao šali, no posljedice za djecu u toj vrsti nasilja nisu bezazlene“ – upozorila je Veber.

Aktivnosti za učenike nižih razreda

Aktivnosti za učenike na radionicama bile su prilagođene razvojnoj dobi učenika kao i procijenjenoj potrebi za određenom temom radionice. Tako su se učenici prvog razreda upoznali s mrežnim preglednikom i načinom rada s odabranim preglednikom. Pretraživali su podatke, slike i videozapise na webu, pogledali crtani film i razgovarali o njemu.

Učenici drugog razreda su kroz igru i gledanje animiranih filmova naučili što su to osnovni osobni podatci i kako se njima odgovorno koristiti.

sigurnost2U trećem razredu učenici su otkrivali pripadaju li skupini djece koja vole igru u prirodi ili za računalom. Pogledali su i analizirali animirani film Log-out, društvo je na igralištu kao i film koji govori o posljedicama predugoga sjedenja za računalom. U programu za crtanje nacrtali su predmete koji simboliziraju njihovu slobodnu aktivnost ili hobi, a na kraju radionice odigrali su jednu od predloženih igara u školskom dvorištu.

Učenici četvrtog razreda su izradili svoju školsku osobnu iskaznicu i razgovarali o podatcima koji se nalaze na njoj. Odslušali su radijsku igru Susret. Nakon razgovora o situaciji iz dramskoga teksta, zaključili su koje svoje podatke ne smiju odavati nepoznatima, a nakon toga su pogledali film Slagalica za osnovnoškolce koji govori u kakvu se opasnost mogla dovesti djevojčica koja je na internetu objavljivala svoje osobne podatke.

Aktivnosti za učenike viših razreda

Učenici petog razreda su na konkretnom primjeru spoznali što su digitalni tragovi te ustanovili da oni mogu biti pozitivnoga ili negativnoga karaktera, ovisno o tome kako se prema njima odnosimo. Kroz igru su shvatiti koliko je važan karakter nekoga digitalnog traga za njihovu budućnost te su uvidjeli da je za širenje potrebno vrlo kratko vremensko razdoblje i da je jednom podijeljene informacije vrlo teško izbrisati.

Učenici šestog razreda su istražili zašto se ljudi koriste lozinkama, koje su njihove prednosti te su kroz radionicu otkrili načine stvaranja sigurne lozinke i dobili savjete kako provjeriti njenu sigurnost.

sigurnost6Učenici sedmog razreda su kroz radionicu utvrdili prednosti i rizike dijeljenja sadržaja u digitalnome svijetu s posebnim osvrtom na društvenu mrežu Facebook. Olujom ideja naveli su, a zatim izdvojili najvažnija pitanja koja je korisno postavljati prije objavljivanja bilo koje vrste sadržaja ili informacija. Kritički su pristupili analizi različitih objavljenih sadržaja na svojim profilima te uredili postavke privatnosti.

Učenici osmog razreda su na analiziranju ponašanja na konkretnim primjerima utvrdili osobne vrijednosti u offline i online komunikaciji i kritički razmislili o utjecaju vršnjaka na izgrađivanje sustava vrijednosti. Također su napisali esej s temom Kritički osvrt na Internet.

Učenici su pozitivno reagirali na sve održane radionice, a iduće godine planiramo prezentiranje ovih tema roditeljima u sklopu prigodnih roditeljskih sastanaka i radionica. Zaključili smo da je veoma bitno konstantno podizati razinu svijesti učenika, učitelja, roditelja i opće javnosti za pitanja koja se odnose na dječju sigurnost online.

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Sigurnost na internetu i označen sa , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.