Projekt TABLETI U 1. RAZREDU

marlena_bogdanovic

Marlena Bogdanović

Prvašići OŠ Tučepi su u ovoj školskoj godini započeli svoje obrazovanje na poseban način, crtamo prva slova (640x480)onako kako i dolikuje učenicima 21. stoljeća: osim klasične pisanke i olovke tu su i tableti koji pomažu u usvajanju nastavnog gradiva, te znanja i vještina primjerenih dobu u kojem živimo. Iako nismo prvi u Hrvatskoj koji imaju digitaliziranu učionicu i tablete 1 : 1, mi smo definitivno prvi koji su nabavili sve što je potrebno bez financijske pomoći državnih institucija ili EU projekata – dakle, na način koji je dostupan odmah i svima: osloniti se na vlastite snage i biti uporan do ostvarenja zacrtanog cilja.

A cilj je jasan: digitalna pismenost je imperativ 21. stoljeća! Prvašić današnjice treba steći osnovna znanja i vještine za pravilno, odgovorno i sigurno korištenje tehnologije. Valjda je svima jasno da je već danas služenje tipkovnicom daleko češće u upotrebi od pisanja krasopisa olovkom po papiru. Gotovo se svi „vrtićani“ koriste digitalnim spravicama i internetom, a da ih nitko nije uputio niti u osnove sigurnog i odgovornog korištenja istih. Kada se na samom početku steknu pogrešne navike, teško ih je kasnije ispravljati – u velikoj većini naših škola se o tome govori tek od 5. razreda.

Nekoliko je važnih čimbenika utjecalo na donošenje odluke o pokretanju ovakvog projekta:

SLIČNI PROJEKTI VEĆ POSTOJE: Sudjelujući na brojnim on-line stručnim usavršavanjima na temu korištenja digitalne tehnologije u nastavi shvatila sam da uvođenje tableta u svakodnevni rad i nije tako komplicirano kako se na prvi pogled čini. Toliko kolega diljem EU to već radi godinama! I u našoj zemlji postoje škole koje ih već koriste. Osobiti motiv bio je i projekt IX. gimnazije iz Zagreba, a koji je na jednom od stručnih usavršavanja predstavila kolegica Arijana Blažić. Promotivni film koji je Samsung snimio u njihovoj školi motivirao je i mene, i roditelje mojih prvaša – sve koji su ga vidjeli!

DIGITALNI MATERIJALI: Izdavačke kuće napokon su izdale digitalne inačice udžbenika! Eto načina kako mojim prvašićima olakšati torbe! Projekt PETZANET i kolegica Lidija Kralj sa svojim je partnerima objavila toliko korisnog materijala! A potrudila sam se i sama naučiti koristiti aplikacije koje mogu pomoći.

VIRTUALNA UČIONICA: Na stručnim sam usavršavanjima naučila da postoji cijela lepeza sigurnih platformi koje nam mogu pružiti privatnost i zaštitu dok radimo sa digitalnim materijalima. Odlučila sam se za besplatni Google Classroom jer koristi Google Apps for Education koje koristim već godinama.

Podupiratelji projekta:

RODITELJI budućih prvaša su pristali jednoglasno! Pozvala sam ih na roditeljski sastanak nekoliko mjeseci prije početka školske godine. Pripremila sam se za taj sastanak kao nikada do tada. Nakon prezentacije cijele ideje jednoglasno su pristali poduprijeti projekt na sve moguće načine. Odlučili su sami financirati tablete koji neće stajati više od 1 000 kn po učeniku. Ipak se radi o prvašima… Roditelji su zaključili kako je investicija u tablete za ovakav projekt korisnija od investicije u „glamurozne“ rođendanske proslave i darove za Božić, Novu godinu i sl. Dogovorili smo i privatan razgovor u povjerenju za roditelje koji misle da neće biti u stanju sami financirati tablete, međutim, takvih nije bilo.

RAVNATELJICA je, uz Školski odbor i Učiteljsko vijeće, odobrila realizaciju projekta u našoj školi. Čak je i odlučila za cijelu školu uvesti E-dnevnike, pa kako za njih treba uvesti internet u sve učionice, riješen je i problem interneta za tablete mojih prvaša.

GEEKPROCESS je firma koja nam je jedina ponudila 20 tableta iste serije unutar zacrtanog budžeta. Projekt koji provode Carnet i Samsung za nas je bio nedostižan san jer sa cijenom od preko 180 000 kn za cijeli sustav u učionici od 20 učenika daleko je premašio naše financijske mogućnosti. Tableti koje smo sami nabavili i sva infrastruktura ovako je iznosila manje od 20 000 kn za cijelu učionicu! Tableti imaju garanciju od 2 godine i to je odlično! Susretljivi Geekprocessov voditelj riješio je nekoliko problematičnih tableta reklamacijom – u roku od nekoliko dana smo dobili nove!

MEDIJI: Novinari Slobodne Dalmacije oduševili su se projektom! U više su navrata izvješćivali cijelu regiju o našem projektu vjerujući kako će naša inicijativa ohrabriti i druge učitelje da približe nastavu novim generacijama. Vijest o našem projektu prenosila se i internetom, te su uskoro počele stizati poruke roditelja i učenika iz drugih krajeva koji su, baš kao i mi, smatrali da smo na pravom putu.

INFRASTRUKTURA: Osim interneta, trebao nam je i ormarić u kojem bi se tableti čuvali i kako rijesiti punjenje (640x495)punili. Pomogao je kućni majstor koji je osposobio već postojeći ormarić prema mojim uputama. Nekoliko produžni kablova, brava sa ključem i košare za prenošenje tableta iz učionice u prizemlju do ormarića na katu – problem riješen za par minuta! Nabavili smo i eksternu bateriju kojom smo u mogućnosti puniti po 2 tableta ako bi se ispraznili tijekom rada na satu. Nabavili smo i tablet „za goste“ – ukoliko bi koji učitelj ili učenik htio sudjelovati u radu. Taj nam tablet koristi i kao rezervni – ukoliko se dogodi koja nezgoda na satu.

Iako nam je malotko davao ozbiljne šanse za uspjeh, početkom listopada naši su tableti matematicki dvoboj (640x478)stigli i mi smo počeli! Prvaši su bili oduševljeni i izuzetno zahvalni zbog svih napora koje smo učinili kako bi imali nešto o čemu sanjaju svi ostali učenici. Odlično su prihvatili pravila ponašanja dok su tableti u učionici (nema trčanja u učionici, pravilno prenošenje tableta da ne ispadnu iz korica, čiste ruke…). Dogovorili smo se da ćemo papirnate udžbenike koristiti kod kuće, a u školi ćemo koristiti digitalne inačice koje sam svima instalirala.

slovarica (640x361)

Započeli smo sa vježbanjem pravilnog uključivanja i isključivanja uređaja, otvaranjem i zatvaranjem aplikacija, brigom o stanju baterije, crtanjem, korištenjem tipkovnice, aplikacijama za vježbanje čitanja i pisanja, slaganjem geometrijskih likova, brojevima i njihovim odnosima. Ove smo sadržaje integrirali u satove Hrvatskog jezika,Prirode i društva, Matematike i Likovne kulture.

Osnovslikanje prvi uratci (640x375)e sigurnosti na internetu obrađivali smo na Satu razrednika, a primjenjivali na svakom satu na kojem bismo koristili tablete. Najkorisniji su se pokazali kratki video isječci – crtići koji opisuju neku od tema (zaštita privatnosti, skočni prozori, antivirusni programi…), te PowerPoint prezentacije koje sam sama izradila, a u kojima je korak po korak objašnjeno korištenje svake od aplikacija.

ucenici pisu uciteljica ocjenjuje (480x640)Fascinantna je činjenica da je kod rada sa tabletima bilo dovoljno objasniti što treba raditi samo jedan jedini put – svi bi učenici odmah shvatili i počeli raditi – uključujući i učenicu sa ADHD-om, zbog koje svakodnevno nosim mikrofon i pojačalo jer učenica ima i oštećen sluh. Osobno sam se osvjedočila, kako je tablet izvrsno sredstvo za rad sa učenicima sa različitim zdravstvenim poteškoćama i problemima sa koncentracijom i pažnjom.

Kako kontrolirati što učenici rade na tabletima?

Ono čega se učitelji najviše boje – da će učenici za vrijeme nastave koristiti tablet za neke svoje „poslove“, mi smo ovako riješili:

  • tableti su aktivni samo kada radimo na određenom zadatku
  • svaka aktivnost koja uključuje korištenje tableta pomno je promišljena i označena u pripremi za sat (ja to radim zelenom bojom) i ima striktno vremensko ograničenje
  • nakon proteka vremena za zadatak koji uključuje upotrebu tableta SVI učenici stavljaju tablet u stanje mirovanja i zaklapaju ga u korice
  • imamo i pravilo da svaki učenik koji ne poštuje vremensko ograničenje i stavljanje tableta u stanje hibernacije može biti opomenut samo jedan put. Već drugi put učiteljica mu oduzima tablet i daje na korištenje papirnati komplet udžbenika (jedan takav komplet uvijek stoji u mom ormaru u učionici). Ovo smo pravilo primijenili samo jedan jedini put – iza toga izoliranog slučaja nitko od učenika nikada nije prekršio ovo pravilo i na tabletu radio nešto što nismo zadali. Striktno i dosljedno poštivanje dogovorenih pravila jedini je put prema uspjehu projekta.

Pravilo: koliko rada na tabletima, toliko sporta, vježbanja i rekreacije

I prije nego su tableti stigli u učionicu, uvježbali smo slijedeću rutinu:

  • nakon rada na tabletima razgibamo vrat, kralježnicu i ruke; te odradimo vježbe za održavanje tonusa očnih mišića
  • petominutna jutarnja gimnastika je SVAKODNEVNA i OBAVEZNA
  • roditelji su se obavezali sve učenike upisati na neku sportsko-rekreacijsku aktivnost
  • gotovo svakodnevno potičem učenike da pričaju kako provode vrijeme na svježem zraku
  • redovito i često idemo na pješačke rute kao dio terenske nastave iz Prirode i društva …

I tako, malo po malo, približio se i kraj školske godine. Tableti su nam, na čuđenje i divljenje svih, još uvijek u dobrom stanju i vjerno nam služe – vjerujemo i iduće godine! Ova je godina prošla u privikavanju svih, usvajanju pravila i osnovnih vještina. A iduće godine nadamo se otići i korak dalje … Nadamo se i suradnji sa učenicima iz drugih škola… O tome više idući put!

Top lista najdražih aplikacija mojih prvaša:

  1.  Math Duel
  2. PicsArt for Kids
  3. Tangram – 7Blocks
  4. Kids Numbers and Math FREE
  5. Google Docs
  6. Glaskalica
  7. Slovarica

Najdraži video o sigurnosti na internetu:

Poslušajte što su prvašići rekli o projektu:

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Projekti i označen sa , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.