Ponosni stanovnik digitalnog svijeta

magdalena_mikulic

Magdalena Mikulić

Ove godine u OŠ “Ivan Meštrović” Vrpolje učenici sedmih razreda obilježili su dane sigurnog interneta. Pripremili su predavanja o računalima, ponašanju na internetu, cyberbullingu i mnoštvo drugih tema za koje su smatrali da je potrebno detaljnije približiti učenicima.

Od 10. do 20. veljače učenici su održavali predavanja po razredima i educirali svoje mlađe prijatelje. Proveli su malo istraživanje kako bi prikupili informacije o tome koliko učenici poznaju računala, kako ih koriste i koliko vremena provode za računalom. Budući da se u našoj školi Informatika predaje tek od 5. razreda, učenici su zaključili da hitno moraju učiniti nešto i promijeniti trenutnu situaciju.

Istraživanje je pokazalo da čak više od polovice učenika nižih razreda ima Facebook profil koji svakodnevno koristi. Poražavajuće je što mnogo ispitanika ne zna upaliti računalo ili ga na siguran način ugasiti, a već posjeduju Facebook profil.

IMG_4309Nakon istraživanja skupina učenika sedmog razreda, koji pohađaju nastavu Informatike, okupili su se i sastavili popis tema za koje smatraju da ih treba približiti ostalim učenicima.

Cijeli siječanj samostalno su pretraživali internet, udžbenike, portal Pet za net i prikupljali potrebne informacije te kreirali prezentacije i materijale. Podijelili su se u sedam grupa, a svaka grupa odabrala je po jedan ili dva razreda koji žele poučavati.

IMG_439410. veljače prva grupa učenika zaputila se u prvi razred. Učiteljici prvoga razreda, Ivi Vukadin, objasnili su što planiraju napraviti i zamolili su je da im u tome pomogne. Poveli su sve učenike u učionicu informatike. Prvašićima su objasnili što je to računalo, čemu služi i kako se pokreće te su rastavili i pokazali unutrašnjost kućišta. Nakon detaljne analize usvojenoga gradiva, zamolili su učenike da upale svoja računala. Maleni učenici odgovorili su kako ne znaju to učiniti jer im to kod kuće učine roditelji. Stariji su ih učenici poučili kako da to učine samostalno i pravilno. Budući da su u svom istraživanju uočili kako naši maleni provode previše vremena za računalom, a nisu svjesni koliko to utječe na njihovo zdravlje, pokazali su im kako trebaju pravilno sjediti za računalom i koliko vremena smiju provesti za računalom.

Nakon naučenih osnovnih pojmova, učenici su ih uputili u čari interneta, pravilno korištenje te kako pomoću interneta naučiti mnoštvo novih stvari. Istaknuli su i opasnosti te ih IMG_4311upozorili na nasilnike na mreži. Uz pomoć portala Pet za net učenici su mogli sva svoja izlaganja pripremiti i predstaviti učenicima na njima najprimjereniji i najzanimljiviji način. Bilo je tu i crtića, i kvizova, i igara, ali i učenja i ponavljanja prometnih pravila i znakova.

Prvi dan obilježavanja protekao je dosta burno. Dok su jedni držali predavanja, drugi su ukrašavali vrata učionice i panoe, a treći su izrađivali digitalne materijale.

Učenici su pripremili stripove na temu sigurnosti na internetu i zaštiti podataka. Nastavke su stripova printali u dijelovima, objavljivali na web stranici ili zalijepili na predviđeni pano u predvorju škole.

Nakon što su održali prvo predavanje u prvom razredu, vijest o tome proširila se vrlo brzo. Učenici preostalih razreda raspitivali su se kada će sedmaši doći po njih. Željno su iščekivali trenutak kada će ući u učionicu informatike.

Za svaki razred priređeno je predavanje. Drugi razred saznao je više o računalu i kako ga koristiti. Dobili su uputu kako pretražiti određene pojmove koji im mogu poslužiti za nastavu. Upozoreni su na moguće probleme na internetu i kako nikada i nikome ne smiju davati svoje podatke. Učenici drugoga razreda upoznati su i s igricama koje su primjerene njihovoj dobi.

Iz istraživanja je zaključeno kako učenici trećeg i četvrtog razreda najviše igraju igrice, koriste Facebook, nepravilno koriste podatke s interneta te krše autorska prava. Zbog toga su učenici sedmih razreda govorili o pretraživanju interneta i nedopuštenim radnjama kopiranja i priprisivanja informacija sebi. Upoznali su ih s pojmom autor i autorska prava kojih se moraju pridržavati. Osim navedenih tema, učenici su istaknuli da se i njihovo računalo može ozbiljno zaraziti virusima i biti teško bolesno. Naučili su ih što moraju činiti na svojim računalima kako bi ih zaštitili. Zatim su im pokazali kako pomoću interneta naučiti nešto novo ili istražiti nekakve zanimljivosti ili sadržaje vezane za njihove hobije.

U višim razredima učenici su odlučili predavati o ozbiljnijim temama. Teme za pete razrede bile su prednosti i nedostatci korištenja interneta, krađa identiteta, lažno predstavljanje, kvalitetni odabir lozinke i čuvanje osobnih podataka.

2015-02-20 12.47.16Budući da se učenici šestih razreda često sukobljavaju i postoje određene razmirice, učenici su odlučili upoznati ih s nasiljem među vršnjacima. Predavanje su započeli filmom koji prikazuje kako izgleda zlostavljač, a kako to proživljava žrtva. Razgovorom su pokazali svojim prijateljima kako se svako zlostavljanje može zaustaviti, kako pojedinac može pomoći nekome, što trebaju učiniti ako primijete zlostavljanje. Uz cyberbulling educirali su učenike i o drugim problemima s kojima se susreću na internetu.

Kada su došli do sedmih i osmih razreda, zaključili su da njima nisu potrebna predavanja o zaštiti podataka i štetnostima interneta jer smatraju da su mnogo toga naučili na nastavi Informatike. Odlučili su prikazati im film Cyberbulling koji su učenici gledali za vrijeme 6. i 7. sata u predvorju naše škole.

Nakon drugog tjedna obilježavanja, učenici su zaključili da učiteljima Informatike nije nimalo lako. Tek tada postali su svjesni koliko truda i borbe oni ulažu kako bi ih obrazovali i očuvali od problema s kojima se svakodnevno susreću. To je bio razlog zašto su udružili svoje snage i uz pomoć mlađih učenika pokrenuli akciju educiranja učenika. Neke od njihovih ideja bile su da pored vrata učionice Informatike naprave pano na kojem će tjedno postavljati informacije o internetu, računalima, kreirati web stranicu na kojoj će objavljivati digitalne materijala onoga o čemu trenutno uče ili ih zanima, kako su nešto izradili ili što su novo o internetu otkrili. Njihova je ideja bila izrađivati stripove na temu sigurnosti na internetu za učenike nižih razreda.

Iz razgovora s učenicima doznali smo da su ponosni na ono što su postigli u ova dva tjedna. Drago im je što su neke učenike viših razreda natjerali na razmišljanje, a malene upozorili na opasnosti s kojima se susreću. Smatraju da nije dovoljno jednom godišnje educirati učenike i zbog toga uvode promjene u svom okruženju. Učinite ih i Vi.

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Sigurnost na internetu i označen sa , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.