Dan sigurnijeg interneta uz Pet za Net i Office365

vesna_tomic

Vesna Tomić

Kako godina brzo prođe uočim i po tome što imam osjećaj da smo tek završili aktivnosti oko Dana sigurnijeg interneta, a evo ga opet

Proteklih godina smo razgovarali o sigurnosti na društvenim mrežama, prijateljstvu nastavnika i učenika na Faceeboku i postavkama privatnosti, komunikaciji s nepoznatim osobama i opasnosti do kojih ona dovodi, te pravilima odabira kvalitetne lozinke.

Ove godine odabrali smo temu koju često provlačim kroz nastavu, a među korisnicima interneta (na žalost i odraslim osobama, pa i odgojno-obrazovnim djelatnicima) nije baš atraktivna: Poštivanje autorskih prava. U odabiru ideje, ali još važnije, njezinoj kvalitetnoj realizaciji, već drugu godinu pomažu mi kvalitetni materijali s portala petzanet.hr.

Tako sam prošlu godinu iskoristila temu Ja imam dobru lozinku, a ti? Iako je tema predviđena kurikulumom za modul 3 (peti i šesti razred) pokazala se izuzetno zahvalnom i za srednjoškolce. Ishodi učenja definirani kurikulumom su i više nego primjenjivi za sve uzraste:

  • istaknuti važnost i svrhu lozinki
  • prepoznati obilježja dobre lozinke
  • primijeniti obilježja dobre lozinke pri izradi nove lozinke
  • stvoriti sigurnu lozinku po uputama iz nastavne jedinice
  • provjeriti sigurnost svoje lozinke

Nakon prošlogodišnjeg uspjeha, ne čudi odluka da inspiraciju i materijale za ovogodišnju temu potražim na istom mjestu. Pronašla sam ih u Modulu 2 i 3 u temama: Copypaste – što dozvoljeno jest? (modul 2) i. Copypaste (modul 3). Sat je realiziran u drugim razredima, na izbornoj nastavi informatike.

Kako je naše Ministarstvo (MZOS) krajem prošle godine potpisalo ugovor s Microsoftom o besplatnom korištenju paketa Office365 za sve nastavnike i učenike, ovo je bio dobar trenutak da učenike upoznam i sa suradničkim radom u okruženju Office365.

Kao i svake godine, odlučila sam započeti kratkom anketom kojoj je zadatak pokazati je li odluka o odabiru teme opravdana. Prvo pitanje koje mi se pojavilo prilikom planiranja uvodnog sata bilo je: na koji ću način s učenicima podijeliti anketu (napravljenu pomoću Google obrasca), a da i u tom dijelu sata upoznaju nešto novo. Baš negdje tih dana pročitala sam članak Lidije Kralj Yammer u obrazovanju i odlučila probati.

Prvi učenički zadatak (i sigurno im nije bilo jasno kakve to veze ima s temom Sigurniji internet) bio je „proguglati“ pojam Yammer i otkriti o čemu se radi. Vrlo brzo smo došli do osnovnih činjenica o ovoj društvenoj mreži.

imageInformacija o tome da se mogu prijaviti na mrežu sa svojim AAI@EduHr identitetom koji im osigurava okruženje sigurno od lažnih profila iza kojih se skrivaju nepoznati ljudi, često s lošim namjerama privukla je njihovu pažnju.

Registracija je protekla brzo, a okruženje koje izgledom i bojom podsjeća na facebook ih je odmah privuklo i gotovo odvuklo tijek sata u sasvim drugom smjeru od planiranog.

Nakon kratkog „šaranja“ po Yammeru, kroz popunjavanje ankete, vratili smo se našoj temi.

Rezultati ankete

Kroz kratkih pet pitanja, potvrdila sam informacije koje sam pretpostavljala. Kako je anketa još uvijek „živa“ i provodi se u ostalim razredima rezultati se stalno mijenjaju, a trenutno stanje možete provjeriti ovdje.

Mijenja se postotak, ali ne u mjeri da se ne može donijeti zaključak da je to tema o kojoj djeca ne razmišljaju puno, da podatke na internetu smatraju „javno dostupnima“ za sve, pa čak i kopiranje pri izradi svojih prezentacija ili referata. A o „skidanju“ komercijalnih programa, filmova i glazbe da i ne govorim…

Sljedeći korak bio je upoznavanje osnovnih pojmova – autorsko pravo i copyright. Do njih smo došli kroz igru Vješala s portala Pet za Net.

clip_image004

Također smo kroz razgovor došlo do pojmova: plagijat, piratstvo, licenca, Creative commons

Nakon definiranja osnovnih pojmova učenici su podijeljeni u skupine i svaka je skupina dobila jednu ili dvije od tema: Autorsko pravo i znak copyrigt, Pravilno korištenje materijala s interneta, Najčešći oblici kršenja autorskog prava, Plagijat, Piratstvo, Licenca, Creative commons, Public domain, Fair Use, CC Search

Mala digresija

Na prethodnom satu upoznala sam ih s činjenicom da ćemo slijedeći blok odvojiti za sigurnost na internetu, te im objasnila koncept realizacije. Isto tako, ispričala sam im priču o usluzi Office365, te smo prošli kroz postupak registracije.

clip_image006

Od dostupnih aplikacija, za sve su čuli i imali ih prilike koristiti, osim aplikacije OneNote. A OneNote je idealna aplikacija za realizaciju aktivnosti koje sam zamislila. Odlično – još jedna nova stvar u cijeloj ovoj priči! Stoga sam ih kratko upoznala s konceptom OneNote bilježnice, kreirala bilježnicu Sigurnost na Internetu i podijelila ju s njima.

Tijekom tjedna pripreme, kreirala sam stranice prema zadanim temama, pripremila anketu i popunila uvodni dio.

clip_image008

clip_image010

Povratak u stvarnost

Nakon podjele u grupe, učenici su dobili zadatak popuniti stranicu u bilježnici koja se odnosi na njihovu temu ili teme. Radili su vrijedno, surađivali, pisali, brisali, no kada sam krenula čitati njihove radove, prilično sam se iznenadila – iako je tema bila autorsko pravo i kako se koriste materijali s interneta rezultat njihovog rada većinom je bio preuređeni copy – paste. Jedini vidljivi pomak bilo je navođenje izvora.

Taj rezultat značio je samo jedno – još jedan sat razgovora o tome što je vlastiti rad i koliko udjela u tom radu može biti kopirani tekst s interneta, te da promjena redoslijeda riječi u rečenicama kopiranim s interneta ne predstavljaju vlastiti rad i još uvijek su samo copy-paste.

Tako da su učenici „upućeni na popravak“ i doradu svog tclip_image012eksta, kojeg još uvijek završavaju.

Rezultat njihovog rada pogledajte ovdje. Još nije idealno, ali radimo na tome Smile

 

Na kraju sata obično ide ponavljanje…

Zadnjih 10 minuta sata potrošili smo na ponavljanje. Onog trenutka kada kažem učenicima: Sada možete pripremiti svoje mobitele ili otvoriti web preglednik i upisati adresu kahoot.it, nastaje opće veselje i svi napeti kao struna iščekuju pitanja. Reakcija na Kahoot uvijek je jednaka: možemo još jedan?!?

clip_image014clip_image016

clip_image018clip_image020

Zaključak

I tako smo zaključili još jedan Dan sigurnijeg interneta. I ove godine je bilo zanimljivo i poučno. Sigurno ćemo se pridružiti i sljedeće godine.

Za kraj…

Iako sam to rekla već više puta, još jednom želim zahvaliti vrijednim nastavnicima iz pet naših škola iz Splita, Velikog Bukovca, Popovače, Nove Gradiške i Osijeka što su izdvojili svoje vrijeme i izradili kurikulum i materijale na Pet za net J. Hvala puno! Sada imamo sve na jednom mjestu!

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Sigurnost na internetu i označen sa , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.