Ljetna škola Pestalozzi 2014 Promoting participation

renataOD

Renata Ozorlić Dominić

sumsch2014017[1]Ljetna škola Pestalozzi, koja se već drugu godinu organizira u Bad Wilbadu u Njemačkoj od 28. lipnja do 6. srpnja, ove je godine bila posvećena poticanju i promicanju sudjelovanja u odgoju i obrazovanju. Ona je rezultat suradnje Programa Pestalozzi Vijeća Europe i Akademije u Bad Wilbadu, a ove se godine okupilo 80-ak sudionika iz gotovo svih zemalja članica Vijeća Europe.

Program Pestalozzi omogućuje stručno usavršavanje na europskoj razini učiteljima svih profila i razina obrazovanja, stručnim suradnicima, ravnateljima, predstavnicima roditelja i lokalne zajednice te obrazovnim stručnjacima. Osim ljetne škole, tijekom godine se u okviru programa organizira desetak europskih radionica s prioritetnim temama Vijeća Europe te 1-2 modula za teacher trainers. Ljetna škola posebna je po tome što traje čak 9 dana, IMG_20140630_160646[1]okuplja najveći broj sudionika i omogućuje svakom polazniku da u nizu ponuđenih tema odabere one koje ga najviše zanimaju i osmisli vlastiti put učenja. Ove godine cilj ljetne škole bio je osvijestiti važnost uloge učitelja, ravnatelja i učenika u promicanju sudjelovanja u školi. To se prije svega odnosi na kreiranje iskustva učenja učenika te prepoznavanje elemenata u vlastitom stilu poučavanja koji mogu biti motivirajući za učenike i voditi k prihvaćanju sudjelovanja u nastavnom procesu, ali i prepoznavanje onih elemenata koji mogu imati suprotan učinak.

Tijekom devet dana, prema vlastitom planu učenja, sudionici su s različitih motrišta istraživali temu sudjelovanja, raspravljali o različitim aspektima sudjelovanja, izvodili zaključke, učili te suradnički kreirali nove sadržaje offline i online. Aktivnosti su bile osmišljene tako da polaznici iskustveno dožive različite oblike suradničkog učenja u različitim malim skupinama, a posebnost na kraju svakog radnog dana bila je base group – skupina od 3-4 polaznika koja je bila stalna i u kojoj su polaznici na strukturiran način Sumsch20140152[1]mogli podijeliti svoja razmišljanja o aktivnostima toga dana, pratiti ostvarivanje ciljeva koje su zacrtali svojim planom učenja, ali se i opustiti i reći kako se osjećaju. S druge strane, aktivnost saopbox osmišljena je tako da svatko tko želi može plenarno na početku dana podijeliti sa svima u pet minuta svoje stavove i razmišljanja o bilo kojoj temi do koje mu je jako stalo. Sažeti u pet minuta ono što je najvažnije o nekoj temi izvrsna je vježba za učitelje.

Ove godine Hrvatsku su predstavljali Ivana Sušac (OŠ Sesvete) i dr. sc. Branko Bognar (Učiteljski fakultet u Slavonskom Brodu) kao sudionici, dr. sc. Višnja Rajić (Učiteljski fakultet u Zagrebu) koja je vodila radionice te moja malenkost, Renata Ozorlić Dominić (Agencija za odgoj i obrazovanje), nacionalna časnica za vezu Programa Pestalozzi u Republici Hrvatskoj.

156473154.oS5rdnuW[1]

Evo kako smo mi doživjeli svoje iskustvo sudjelovanja u ovogodišnjoj ljetnoj školi:

Ivana……

Ovogodišnja ljetna škola bila je moje prvo iskustvo s programom Pestalozzi. Ono što me potaknulo da se prijavim bili su pozitivni dojmovi bivše mentorice koja je sudjelovala na jednoj od edukacija u Latviji prije nekoliko godina. Organizacija cijelog događaja bila je odlično osmišljena, počevši od prijave za školu, ponude i izbora „kolegija“ na kojima želimo sudjelovati te povezivanja s ostalim sudionicima kroz online platformu, tj. društvenu mrežu isključivo za sudionike programa Pestalozzi. Međusobno povezivanje je vrlo bitno u ideji cijelog programa te se komunikacija, što formalna, što neformalna, nastavlja i nakon završetka ljetne škole ili edukacije. Za mene je ova ljetna škola bila dosad neistražena prilika za upoznavanje nastavnika i ostalih obrazovnih stručnjaka različitih kultura, područja stručnosti, dobi. Osam dana intenzivno smo zajedno radili, učili jedni od drugih, razmjenjivali iskustva i ideje i družili se u ugodnoj i ležernoj atmosferi. Tema je bila promicanje participacije pa je ljetna škola i osmišljena interaktivno. Nije bilo predavanja, već su voditelji davali okvir i upute, a mi sudionici smo individualno i grupno (više grupno) radili na određenim zadacima koje smo poslije prezentirali i objavljivali na mreži, gdje su i dalje svima dostupni. Metode zajedničkog rada, igre za upoznavanje i neke online aplikacije moći ću koristiti u svom radu. Svemu u svemu, ljetna škola je bila prilika za pogled izvan svakodnevnog iskustva i vjerojatno pogled ispred na ono čemu obrazovanje teži, a to su sve veće korištenje informacijskih tehnologija i aktivnija uloga učenika.

Branko…..

Ovogodišnja ljetna škola Pestalozzi Programa Vijeća Europe predstavlja ogledni primjer kako kvalitetno organizirati stručno usavršavanje učitelja. Aktivnosti su počele i prije nego što smo doputovali u Bad Wildbad i to posredstvom mrežne aplikacije (http://pest-prog.ning.com/) koja se koristi za suradnju sudionika i suradnika Pestalozzi Programa. Pozvani polaznici škole su imali priliku predstaviti se na kreativan i duhovit način te time započeti komunikaciju koja se nastavila uživo tijekom našeg boravka u Njemačkoj. Osim toga, sudionicima je unaprijed ponuđen program iz kojega su mogli izabrati aktivnosti za koje su smatrali da najbolje odgovaraju njihovim interesima.

U Bad Wildbadu radni dan je započinjao plenarnim sastankom na kojemu su najavljene najvažnije aktivnosti, a zatim smo podijeljeni u manje skupine nastavili raspravljati i aktivno učiti o odabranim temama. Osim kvalitetno pripremljenih aktivnosti za koje su bili zaduženi voditelji ljetne škole, sudionici su i sami imali priliku postati voditelji aktivnosti od kojih su neke organizirane i izvan izvrsno uređenog i opremljenog prostora Akademije. Tako smo cijelo jedno prije podne podijeljeni u manje skupine imali mogućnost šetati na otvorenom i raspravljati o temama koje su predložili sami polaznici škole.

Umjesto dugih i dosadnih predavanja, učenje je ostvareno na principima konstruktivističke teorije učenja koja polazi od pretpostavke da bez mogućnosti kontaktiranja, bez sustava značenja nema učenja i malo je toga što se može zapamtiti. Učenje ne pripada jednoj osobi, već različitim konverzacijskim situacijama u kojima ljudi sudjeluju. Posao voditelja obrazovnih aktivnosti je omogućiti ljudima da postanu sudionici zajednica prakse. Oni zajedno s ostalima članovima zajednice trebaju pronaći prikladne modele koji će svima omogućiti potpuno sudjelovanje. (McDermott, 1999) Upravo to je postignuto u ljetnoj školi koju će većina sudionika zapamtiti kao izvrsnu mogućnost stručnog usavršavanja. Vjerujem da ćemo svi nešto od onoga što smo naučili, prije svega o tome kako organizirati proces učenja, primijeniti u svojoj nastavnoj praksi.

Višnja…..
„Organizacija i vođenje dijela aktivnosti ljetne škole „Promoting participation“ bio je za mene veliki izazov. Ipak, ugodna radna atmosfera i suradnja članova međunarodnog tima voditelja učinila je ovo iskustvo vrlo ugodnim. Kao i uvijek aktivnosti Pestalozzi programa imaju za cilj promovirati vrijednosti iza kojih stoji i Vijeće Europe: ljudska prava, demokracija i vladavina prava. I ove godine odabrana tema bila je vrlo zanimljiva, ali i provokativna, te je uspjela kod polaznika izazvati reakcije i diskusiju. Raspravljalo se o svrsi obrazovanja; e-građaninu; vještinama nužnim za aktivno građanstvo, ulozi umjetnosti i ručnog rada u nastavnom procesu, te koje su poveznice između kompetencija nužnih za bavljenje umjetnošću i kompetencija nužnih za aktivno sudjelovanje u svakodnevnim situacijama, te prilikama koje učenicima osiguravaju aktivno sudjelovanje tijekom nastavnog procesa. Najveću vrijednost međunarodnog stručnog usavršavanja vidim u prilikama za učenje u široj profesionalnoj zajednici, mogućnostima za analizu kako lokalnih tako i međunarodnih poteškoća, te mogućnosti rješavanja problema uz pomoć velikog iskustva koje imaju svi sudionici. Ove višestruke perspektive zapravo rezultiraju iznalaženjem rješenja na probleme u obrazovanju koji su vrlo primjenjivi u najrazličitijim kontekstima. I na kraju jedan vrlo ugodan ambijent u Bad Wildbadu i fantastični uvjeti za rad koje kao voditelj radionica ili polaznik imate još jedan su razlog zbog kojeg je bih ovu školu preporučila svima koji se bave ili promišljaju o odgoju i obrazovanju!“

Renata….

„Za mene je ljetna škola bila izvrsna prilika za kontakt s kolegama iz različitih europskih zemalja, prije svega onih o čijim obrazovnim sustavima i društvu malo znam, kao što su Bjelorusija, Ukrajina, Azerbejdžan i Gruzija, ali i za razmjenu iskustava s primjerice kolegicom iz finskog ministarstva obrazovanja od koje sam saznala s kojim se oni problemima susreću u području stručnog usavršavanja učitelja i nastavnika (Da, čak i Fince muči kako motivirati učitelje za sudjelovanje u stručnom usavršavanju!). Budući da je tema ljetne škole bila promicanje sudjelovanja, način rada bio je osmišljen tako da sam sama bila odgovorna za vlastito sudjelovanje i učenje: mogla sam birati teme koje me najviše zanimaju, ali isto tako i izabrati hoću li ili ne sudjelovati u aktivnostima koje nisu obvezne, i osvijestiti si razloge svog (ne)sudjelovanja. Izdvojila bih radionicu Purpose of Education, mislim da bi to bila jako dobra krovna tema neke od sljedećih ljetnih škola, i da je dobro povremeno se zapitati, i razgovarati o tome koja je (ili koja bi trebala biti) svrha obrazovanja i kako je vide učenici/roditelji/učitelji/političari itd. Na kraju, osmisliti i ostvariti ovakav događaj je stručno i organizacijski izrazito zahtjevno i podrazumijeva jako puno timskog rada, dobre volje, strpljenja i uvažavanja mišljenja, stavova i načina rada svih uključenih u proces – organizatora, voditelja radionica, tehničkog osoblja i sudionika – pa sam i kao organizator stručnih skupova dobila vrijedne uvide u to kako učinkovito osmisliti iskustvo učenja učitelja na stručnom skupu.“

Više informacija o Programu Pestalozzi i ljetnoj školi dostupno je na http://www.coe.int/en/web/pestalozzi i www.azoo.hr

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Ljetna škola i označen sa , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.