ZAŠTO učenici sve češće traže djelomično ili potpuno

oslobođenje od nastave TZK???

davor_sijanovic

Davor Šijanović, prof. tjelesne i zdravstvene kulture 

ravnatelj Gimnazije Vukovar

Ekipa gimnazije na državnom natjecanju u PorečuTjelesno i zdravstveno odgojno-obrazovno područje zbog svoga značenja za skladan razvoj antropoloških obilježja učenika jedinstveno je po mogućnostima i posebnostima. U nastavi TZK-a učenici pod izravnim vodstvom svojih nastavnika na organizirani način usvajaju i usavršavaju motorička gibanja koja direktno utječu na antropološka obilježja i na psihofizički razvoj učenika. Iz ovoga proizlazi usmjerenost nastave TZK-a ka optimalnom razvoju i usavršavanju znanja, sposobnosti i osobina primjerenima za učenike u pojedinim razvojnim razdobljima.Ono što je zajedničko u svim razvojnim razdobljima jesu ciljevi koje nastojimo postići: tjelesnim vježbanjem trajno poticati skladan rast i razvoj te povećavati radne sposobnosti uz razvijanje svijesti o važnosti čuvanja, unaprjeđivanja i promicanja zdravlja, naučiti učenike kako pravilno odabrati a potom i samostalno primjenjivati sadržaje tjelesnog vježbanja radi ciljanog Gimnazijalke na državnom natjecanju u stolnom tenisurazvoja morfoloških obilježja, motoričkih i funkcionalnih sposobnosti.Ciljevi koje naročito treba istaknuti su poticanje i usmjeravanje učenika prema sportu i sportsko-rekreativnim aktivnostima kojima se na izravan način razvijaju pozitivne osobine ličnosti i izgrađuju humani međuljudski odnosi dok se na indirektan način razvija ekološka svijest i svijest o potrebi razvijanja i očuvanja kulturne tradicije.Svi ovi ciljevi ukazuju na važnost, nužnost i korisnost nastave TZK i svi su usmjereni na zdrav razvoj naših učenika.

Pa, zbog čega se onda susrećemo sa sve većim brojem učenika koji traže djelomično ili potpuno oslobođenje od nastave TZK-a?

Gimnazijalke na utrci 12.redarstvenika u VinkovcimaIstraživanja u našim školama ukazala su na opadanje tjelesne aktivnosti kod srednjoškolaca. Oslobođenja od TZK češća su u srednjim 3,5 puta nego u osnovnim školama, a učenice čine skoro 2/3 oslobođenih đaka. (izvor: Zavod za javno zdravstvo dr. Andrija Štampar).

Preglede kojima se utvrđuje sposobnosti učenika za nastavu tjelesne i zdravstvene kulture vrše školski specijalisti i obavljaju se organizirano ili prilikom obaveznih sistematskih pregleda, te po potrebi i na zahtjev učenika ili škole.

Evo što Zakon o tome kaže….

Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi (N.N. br. 126/2012), članak 80, glasi:
Članak 80.

(1) Ako učenik zbog zdravstvenog stanja ne može sudjelovati u određenoj školskoj aktivnosti ili bi to sudjelovanje štetilo njegovu zdravlju, može se privremeno ili trajno osloboditi od pohađanja nastavnog predmeta ili sudjelovanja u određenim nastavnim sadržajima, ako ti nastavni sadržaji nisu iz osnovnih predmeta struke.

(2) Odluku o oslobađanju učenika donosi učiteljsko vijeće odnosno nastavničko vijeće na prijedlog liječnika primarne zdravstvene zaštite.

(3) Učeniku koji je tijekom cijele nastavne godine oslobođen pohađanja nastave određenog nastavnog predmeta, završna ocjena za taj predmet ne upisuje se u javnu ispravu već se upisuje da je oslobođen.

A što mi nastavnici TZK-a mislimo…
Svjedoci smo niza čimbenika koji nemaju zdravstveno uporište, a u određenoj mjeri odlučuju hoće li učenik biti tjelesno aktivan na satu TZK-a, to su okruženje, odnosi učeHumanitarni Malonogometni turnir-Vukovarnik-roditelj, roditelj-nastavnik, nastavnik-učenik, genetske predispozicije, subjektivni čimbenici poput straha od neuspjeha i nesposobnosti, strah od reakcije vršnjaka, ozljeda i svakako strah od loše ocjene.
Ukoliko zdravstvene poteškoće ne sprječavaju učenika da obavlja nastavu TZK-a u punom opsegu, treba mu omogućiti da obavlja one aktivnosti koje mu bolest dozvoljava kako bi njegov fizički i mentalni razvoj nastavio rasti. Sve je to moguće zajedničkom suradnjom nas nastavnika, roditelja i liječnika.

S obzirom da smo suočeni sa činjenicom da djeca sve više vremena provode u zatvorenom prostoru i tzv.”virtualnom okruženju” potrebno je osvijestiti činjenicu da su jedan od najvećih problema suvremene medicine tzv. bolesti uzrokovane sjedilačkim načinom života (hipokinezijom), pod osvijestiti mislim na apeliranje roditeljima da pruže podršku nama nastavnicima i ustraju u ostvarenju zajedničkih ciljeva a sve za dobrobit naše djece, naših učenika. Strahovi ne smiju biti razlogom za odobravanjem i poticanjem izbjegavanja nastave TZK-a. Jedan od načina kojima možemo smanjiti strahove od ocjena je učenike upoznati sa elementima i kriterijima ocjenjivanja kako bi se na što objektivniji način utvrdilo stanje određenih antropoloških obilježja, razinu motoričkih znanja i motoričkih dostignuća, odgojnih učinaka rada, te kako bi se definirali egzaktni Rukometasi Gimnazije Vukovar_2014ciljevi vježbanja za svakog učenika, a s druge strane zbog definiranja procedura programiranja te zbog kontrole efekata vježbanja. Elementi ocjenjivanja nisu samo motorička znanja i dostignuća već i odgojni učinci rada (Findak, 1999.) Upravo su odgojni učinci rada ti koji direktno omogućuju učeniku da s obzirom na aktivan odnos prema radu, primjerenim odnosom prema drugim učenicima i djelatnicima škole, odgovornim odnosom prema imovini i nadasve zdravim odnosom prema sebi u kojem je razvijen osjećaj ravnoteže između obveza i odgovornosti, može ostvariti uspjeh i biti primjer drugim učenicima.

S obzirom da djeca srednjoškolske dobi dostižu višu razinu funkcioniranja svih tjelesnih sustava, škola treba omogućiti učenicima a nastavnici ih usmjeravati na što aktivnije sudjelovanje u izvannastavnim sportskim aktivnostima. Nužno je uključiti što veći broj učenika u izvannastavne sportske aktivnosti i to bez selekcije Utrka za dan grada Vukovarai ograničenja.

Mi nastavnici, svjesni smo činjenice da je upravo srednjoškolska dob potencijalno rizična za različite vidove društveno neprihvatljivog ponašanja a time i ponašanja rizičnog za emocionalni i fizički razvoj naših učenika.

Uključenost roditelja, medija, zdravstvenih ustanova, zapravo šire javnosti vrlo je važna jer sinergijom svih ovih instanci možemo brže, više i jače promicati zdravstvene i odgojne vrijednosti sporta koje uz razvojnu imaju nadasve preventivnu i odgojnu funkciju naše djece, naših učenika. Samo zajedničkom suradnjom i naporima možemo poboljšati degradirani smisao i važnost nastave TZK-a a time, vjerujem i utjecati na smanjenje broja učenika koji žele oslobođenje od nastave TZK-a!

“Jedan nas osjećaj objedinjuje: volimo djecu koju treba obrazovati da odrastu i sazriju, da žive.”

Andreoli (2000)

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Primjeri dobre prakse i označen sa , , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.